Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimeren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimeren

ik heb een vraagje, ik heb nog niet een ding om mijn scoop goed te collimeren. wat raden jullie mij aan??

bij stichting de koepel staan een paar collimators met een laserlampje erin, maar ik heb van mensen gehoord dat je dat alleen maar kan gebruiken als je een open buis hebt, zodat je de vangspiegel kan zien klopt dat?

anders heb je met die kruisjes.. maar het moet wel makkelijk zijn! het mag vooral niet te moeilijk zijn.. hebben jullie tips? het mag eignelijk ook niet te duur zijn.. ik hoor het wel!

maar ik heb van mensen gehoord dat je dat alleen maar kan gebruiken als je een open buis hebt, zodat je de vangspiegel kan zien klopt dat?
    bij mijn weten kan je die in een gewone buis ook gebruiken .
    De goedkoopste en eenvoudigste is de collimatieplug,is zelf makkelijk te maken.
    Dit zou ook een betrouwbaar hulpje zijn

Commentaar

Voor wat voor telescoop wil hem gebruiken dan? Die grote dob? Daar zijn die hulpmiddelen van Skywatcher de goedkoopste (en goeie) oplossing. Een collimatieplug maak je gewoon van een doorzichtig potje van een fotorolletje. Bodem eruit, gaatje van 3mm precies in het midden van het dekseltje en klaar!

Maar als je een SCT of zoiets hebt werkt dat volgens mij niet, omdat je het midden van de hoofdspiegel niet ziet (dat is namelijk een gat..)
      Ik kan het mis hebben hoor, ik heb zelf alleen ervaring met een newton.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dat dacht ik eerst ook Skywachter, maar hoe wil je zien of je op het optisch midden van je vangspiegel zit.
        ik heb gemerkt dat je de vangspiegel gerust een stukje naar boven of onder kan doen en nog steeds de laser op je stip kan zetten. en ook weer goed terug komt. controleer ik het dan met een cheshire staat het niet goed.

In Miranda dr geval zou ik gaan voor die cheshire met kruisdraad, omdat ze geen stip op de hoofdspiegel heeft. met het kruis kan je alles wel redelijk goed centreren.

Commentaar

Stip op hoofdspiegel is gratis. Fotopotje is gratis.
          Cheshire kost geld.

Commentaar

dus dieene van dit zou een betrouw baar hulpje zijn? wat skywatcher zei?

Commentaar

maar wat heb ik nou aan een fotorolletje met een gaatje, ik heb dan dus geen idee hoe het werkt. ik heb ook geen zin om een stip op mijn spiegel te zetten veel te veel werk, en dan ben ik veel te bang dat ik hem niet in het midden staat en dan moet heel dat ding uit elkaar en dat wil ik niet, want ik heb hier niemand die er verstand van heeft en dan gaat het dadelijk fout.

Commentaar

Is echt supersimpel als je even weet hoe het werkt.
                Trek met een passer een cirkel ter grootte van je hoofspiegel. Het gaatje van de passer is precies het midden. Maak het gaatje iets groter zodat de punt van een stift er doorheen past. Leg het velletje voorzichtig over je spiegel en zet de stip. De stip staat dan exact in het midden van je spiegel. De stip heeft geen optische gevolgen, want het midden van de spiegel ligt toch in de schaduw van de vangspiegel en doet dus eigenlijk niet mee.

Er zijn heel veel sites te vinden die stap voor stap uitleggen hoe je collimeert met een fotopotje.
                bv:
                http://www.efn.org/~mbartels/tm/collimat.html

Commentaar

Maar betekent het eigenlijk dat je telescoop nog nooit is uitgelijnd??

Commentaar

Dat dacht ik eerst ook Skywachter, maar hoe wil je zien of je op het optisch midden van je vangspiegel zit.
                    Een laser wordt eigenlijk niet alleen gebruikt,en zeker niet als eerste tool.
                    Beter is eerst een chesire te gebruiken en daarna te tweaken met de (barlowed) laser
                    Bij een f/6 is een laser volgens mij zelfs niet nodig

Commentaar

jawel. bij de sterrenwacht is ie met hulpmiddelen heel goed gecollimeert alles stond toen helemaal goed. dus dat is ie wel. maar oke een punt maken op de hoofdspiegel is het probleem niet, maar ik heb geen zin om de spiegel uit de buis te halen, dat kan ik niet. en dat wil ik ook niet want dan ben ik bang dat ik iets fout heb, en ik heb in de buurt van ongeveer 100 km niemand zitten die me kan helpen, dus dat doe ik gewoon liever niet.

Commentaar

en ze hebben me trouwens gezegd bij de sterrenwacht dat die stip niet noodzakelijk is.

Commentaar

klopt Deze is dan de beste oplossing, en heb je geen stip voor nodig

Commentaar

die van 50 of die van 25?

Commentaar

Ja, dat is zeker een handig hulpmiddel! En vooral als je geen stip op je spiegel wil is dit de oplossing. In ieder geval veel beter dan een laser.

Toch heb ik gekozen voor de stip, heb ik weer 50 euro over voor iets anders.

Commentaar

Werken...
                              X