Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescooplens bij de Lidl

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescooplens bij de Lidl

Zojuist aangemeld bij dit forum naar aanleiding van deze advertentie.

Mijn vraag is of de telescooplens van Bresser voor 169,00 voor een beginner een goede optie is.

Alvast bedankt.

Vincent
    schijn niet zo in m'n gezicht met dat velle licht

je bedoelt deze denk ik. ik heb hier niet zoveel ervaring mee maar ik zie dat er geen zoeker op zit. Ik heb zelf ook een scoop zonder zoeker en dat zoekt heel moelijk. en het is ongeveer de zelfde montering als ik heb dus de kans bestaat dat die niet op zijn plek blijft staan en steeds naar beneden zakt.

Commentaar

Dat is ook geen astronomische kijker, maar bedoeld voor aardse waarnemingen.

Dus ik denk niet dat er veel mensen ervaring mee hebben hier.
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Is inderdaad een spottingscope. Kijk eens op een vogelaarsforum. Meer kans op succes.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb zoiets als eerste kijker gehad (Kowa TSN-821), al zat deze in een andere prijsklasse. Ik heb er deepsky mee kunnen zien zoals je dat van een redelijk 82 mm objectiefje zou kunnen verwachten. Aansprekende voorbeelden: M51 (Draaikolknevel), M81/82, M57 (Ringnevel), M27 (Halternevel), M31 (Andromedanevel), M13, M1 (Krabnevel). Het objectief van deze kijker is zelfs nog wat groter. Het zal me wel verbazen als de optiek net zo goed zal zijn als die van de Kowa. Het zoom oculair is misschien wel leuk voor aardse waarnemingen, maar niet echt geweldig voor deep sky. Maankraters zijn natuurlijk geen probleem, en je kunt ook mooi de ring van Saturnus zien.

Er zit denk ik een heel klein zoek-buisje op waar je 's nachts weinig aan zult hebben. Een deugdelijke zoeker is erg belangrijk om vlot je objecten te vinden, maar met een beetje handigheid kun je al iets eenvoudigs werkend krijgen. Ik had er een (leeg) PVC buisje op pootjes bovenop gelijmd, zodanig dat het beeldveld (ongeveer) overeenkwam met het beeld in het oculair. In het donker lukte het me dan wel de zoeker ongeveer op de goede plek te richten, en dan een beetje rondzoeken in het oculair op laagste vergroting leverde tenslotte de gewenste trofee op.

Nu zou ik in plaats van lijm tie-wraps gebruiken, en de zoeker op een stukje hout van de juiste vorm maken.

Of je deze kijker koopt of niet, veel succes!
          Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Re: Telescooplens bij de Lidl

Origineel geplaatst door v_geraedts
            Mijn vraag is of de telescooplens van Bresser voor 169,00 voor een beginner een goede optie is.
            Ik vind persoonlijk de andere kijker van €79,99 geschikter.

Deze is inderdaad een spotting scope - eigenlijk astronomisch wel aardig als breedveldkijker bij lage vergrotingen, maar da's niet wat een beginner meestal het meest interesseert.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela

Ja, is dat wat voor een beginner? Ik lees wel eens dat Lidl wel eens aardige kijkers heeft. Is dit er zo eentje? Ik zie geen merk of niks, dus heb geen flauw idee...

Commentaar

Origineel geplaatst door barbapapa
                Origineel geplaatst door sixela

Ja, is dat wat voor een beginner? Ik lees wel eens dat Lidl wel eens aardige kijkers heeft. Is dit er zo eentje? Ik zie geen merk of niks, dus heb geen flauw idee...
                Ja. Voor zijn prijs erg aardig.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Mooi, bedankt. Dan ga ik donderdag mijn astronomische carriere (op Lidl-niveau) eindelijk maar eens beginnen.

Commentaar

Begint wel een verkapte astroramsh te worden bij de LIDL. Ze hebben er vanaf donderdag ook weer de ETX70 en de LXD75 net zoals vorig jaar, 5 soorten verrekijkers waaronder nu ook een nachtkijker (voor wat er in de bosjes gebeurt oid ;-) en ook die bresser 10x50 (excellent!) en feitelijk het allerbelangrijkste: ASTROBOEK! Onmisbaar voor de beginner in feite!
                    "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Het astroboek op het plaatje is in het Duits. Zouden ze het wel in het Nederlands hebben?

Commentaar

in de folder staat de nederlands versie

Commentaar

Was die skylux niet eerst 90 euro? Voor 80 moet ik hem misschien ook maar halen.

Commentaar

dat astroboek ga ik in ieder geval halen
                            Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

Werken...
                            X