Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

celestron goto of skywatcher?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

celestron goto of skywatcher?

Sinds enkele weken ben ik aan het rondneuzen op dit zeer interessante forum omdat ik binnen zeer korte termijn een telescoop wil aanschaffen.
    Ik zit echter met een dringende vraag: Ik twijfel tussen de celestron 102 slt met "goto"of de skywatcher refractor 102/1000.
    Als ik de goto telescoop koop heb ik slechtere kwaliteit dan de skywatcher en kan geen goede details van de maan zien?
    Als ik de skywatcher koop, zit ik een uur te zoeken naar bv. mars ondanks de reeds geïnstalleerde carte du ciel en stellarium...(voorbereidend werk )
    Als ik zie wat forumlid Sidney voor mooie foto's maakt met zijn "lidl"telescoop vraag ik me af of de skywatcher wel nodig is?
    Planeten zullen mijn belangrijkste observatie worden, met misschien later een poging tot foto's maken.
    Ik hoop dat jullie me eindelijk uit mijn 2 strijd kunnen helpen en alvast bedankt voor jullie reacties
    Meade LXD55 refractor
    Vixen 80sf ED porta

Hoi Rob,

Hoeveel is het prijsverschil tussen deze 2 scopes.
    Heb je een linkje van die Celestron?

Even voor de goede orde.
    Celestron en Skywatcher worden beide in de zelfde fabriek gemaakt (Synta) dus van kwaliteits verschil zal er waarschijnlijk geen spraken zijn.
    Hierbij ga ik er even vanuit dat beide een refractor is.
    En met de "GOTO" bedoel je dan die van Celestron CG5 Advanced Mount?

Om je heel eerlijk te vertellen ben ik zelf een fan van GOTO.
    Inmiddels heb ik er al een aantal gehad en het is een uitkomst voor mensen die weinig tijd hebben.
    Aan de andere kant zou ik het niet doen op het moment dat je alleen maar planeten wil gaan zien. Die zijn vaak makkelijk zelf wel te vinden en dan volstaat een volgmotor als je aan fotografie wil gaan doen.
    Scheelt toch weer een hoop geld.
    Dat geld zou je bijvoorbeeld kunnen besteden aan betere oculairs en wat filters.
    OF... je koopt een Skywatcher ED 100mm

Met de Lidl scoop zie je al aardig wat detail van de maan, dus daar hoef je jezelf niet druk om te maken. Dat kan met een 102mm zeker.

Succes!
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Hoi Japie,
      hier de link naar de celestron: http://www.astroshop.de/teleskope/celes ... ---slt-102

Als de prestaties voor planeetobservaties van deze celestron evengoed zijn als die van de skywatcher, kies ik toch voor de celestron met gt.
      Meade LXD55 refractor
      Vixen 80sf ED porta

Commentaar

Nee dat is niet zo de Nextstar heeft een veel kroter brandpunt waardoor de basis vergroting al minder is en de kleurfouten groter. Als je beter beeld verkiest boven GOTO (wat je echt niet nodig hebt om planeten te vinden) dan zou ik voor de Skywatcher gaan. Maar .... je kan voor het geld van de Skywachter refractor ook een grotere Newton of Dobson kopen, waar je ook nog beter mee naar andere objecten kan kijken.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
          Nee dat is niet zo de Nextstar heeft een veel kroter brandpunt waardoor de basis vergroting al minder is en de kleurfouten groter. Als je beter beeld verkiest boven GOTO (wat je echt niet nodig hebt om planeten te vinden) dan zou ik voor de Skywatcher gaan. Maar .... je kan voor het geld van de Skywachter refractor ook een grotere Newton of Dobson kopen, waar je ook nog beter mee naar andere objecten kan kijken.
          Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens.
          Buiten het brandpunt, zou ik deze goto ook links laten liggen.
          Deze heeft een stabiliteit van 0,0.
          Dit zijn echte instapmodelletjes om sbel weg te gooien.
          Bij het waarnemen van planeten zou ik deze Celestron vergeten.
          Echt hoor....

@sterrenkijker: Met een grotere newton en/of dobson sla je volledig de plank mis.
          Hij heeft geen zin om uren te gaan zoeken.
          Toch Rob?

Commentaar

Beste Rob, even voor de duidelijkheid ik heb de lidlscoop verkocht. waarom? omdat de 9cm Skywatcher op een hoop punten toch beter scoort.
            Deze 9cm kost op dit moment €300 en is voorzien van een volgmotor en 2 oculairen, ik heb zeer goede ervaringen met deze scoop en zal hem zeker verkiezen boven een goto kijker.

Commentaar

Origineel geplaatst door Japie
              @sterrenkijker: Met een grotere newton en/of dobson sla je volledig de plank mis. Hij heeft geen zin om uren te gaan zoeken.
              Toch Rob?
              Dat zou je ook wat vriendelijker kunnen zeggen lijkt mij.

Misschien is het goed dat -rob- dat zelf even laat weten. Uren zoeken naar een paar planeten lijkt me toch sterk zelfs voor een beginner. Ik zelf zou meer opening verkiezen boven GOTO, ik ben van mening dat je met meer opening meer ziet dan met GOTO. Maar of -rob- dat ook zo ziet mag hij natuurlijk zelf beslissen.

Commentaar

Ehm... GOTO is toch geen telescoop?
                "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Beste mede-forum leden, bedankt voor jullie snelle reactie.
                  Ik kies voor grotere opening, dus de skywatcher of een andere refractor van celestron zonder gt.
                  @ sidney: ik noemde jouw lidl telescoop als voorbeeld, als vergelijking met de goto telescoop (gt zou denk ik stukken beter zijn(?).
                  Jullie hebben mij in elk geval wegwijs gemaakt om de goede keuze te maken, waarvoor mijn dank .
                  Meade LXD55 refractor
                  Vixen 80sf ED porta

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                    @sterrenkijker: Met een grotere newton en/of dobson sla je volledig de plank mis. Hij heeft geen zin om uren te gaan zoeken.
                    Toch Rob?
                    Dat zou je ook wat vriendelijker kunnen zeggen lijkt mij.

Misschien is het goed dat -rob- dat zelf even laat weten. Uren zoeken naar een paar planeten lijkt me toch sterk zelfs voor een beginner. Ik zelf zou meer opening verkiezen boven GOTO, ik ben van mening dat je met meer opening meer ziet dan met GOTO. Maar of -rob- dat ook zo ziet mag hij natuurlijk zelf beslissen.
                    Origineel geplaatst door -rob-
                    Planeten zullen mijn belangrijkste observatie worden, met misschien later een poging tot foto's maken.

Hhmmmm..
                    Fotografie met een dobson???
                    Lijkt me niet helemaal een goed idee!

Commentaar

Uh . Waar gaat dit over? Ik heb in geen tijden zo'n hoopje onsamenhangend ' advies' gelezen!

On topic:

Rob : Als het je echt om planeten gaat, kies dan geen goto of dobson telescoop, maar eentje met een zo lang mogelijke brandpuntsafstand op een equatoriale montering. (Dat zei sterrenkijker al)
                      Interessant is denk ik eentje van het type Maksutov. Vaak iets meer opbrengst dan een refractor, en geen kleurfout.

Duurdere refractors zijn wel contrastrijker, maar stellen dan weer eisen aan budget en montering.

Als je richting planeetfotografie (webcammen wil) hoef je geen hoge eisen te stellen aan je montering.
                      Wat is ongeveer je budget?
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

beste nop,
                        budget ligt tussen de 500 en 800 euro.

Mijn voorkeur gaat uit naar refractor
                        Meade LXD55 refractor
                        Vixen 80sf ED porta

Commentaar

Origineel geplaatst door -rob-
                          beste nop,
                          budget ligt tussen de 500 en 800 euro.

Mijn voorkeur gaat uit naar refractor
                          Dan eentje met een lang brandpunt. Celestron Omni XLT 102 met motor, of het equivalent bij Skywatcher (de 120/1000). En een fringe killer filter (en voor Mars eigenlijk ofwel een Contrast Booster of een extra Moon en Sky Glow op de fringe killer).

De 102 heeft een pak minder kleurfout dan de 120 en ligt stabieler op de CG4-montering, mocht je in de verleiding zijn om toch een grotere refractor te kopen .

Besef wel dat je voor planeten (en zeker Mars) liever toch nog wat meer opening hebt. Maar binnen je budget is het toch een beetje kiezen tussen meer opening (in iets anders dan een refractor) en een montering die kan volgen, en volgcomfort is voor planeten toch ook veel (ik heb een Dob, maar ook een volgplatform als ik planeten observeer).

Maks zijn inderdaad interessant, maar door de centrale obstructie die het contrast voor een gegeven opening wat reduceert heb je al gauw een tikkeltje meer opening nodig, dus een 127mm Skywatcher Mak op EQ3 gaat je ongeveer evenveel tonen (op planeten) als een 102/1000 refractor. Het is een veel handigere kijker qua formaat maar niet even snel inzetbaar als een refractor (de Mak heeft wat tijd nodig voor het koelen van de spiegel).
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Fotografie met een dobson???
                            Lijkt me niet helemaal een goed idee!
                            "Helemaal geen goed idee" is veel te sterk (en emotioneel) uitgedrukt.

Webcamfotografie gaat met een Dob op een vrij eenvoudig volgplatform (maar die moet je dan wel kopen, natuurlijk, of zelf maken).

Fotografie met lange belichtingstijden gaat ook, maar dan spreek je al over platforms die voor beperkte openingen evenveel kosten als een Duitse equatoriale montering. En aangezien voor vele grotere deep-skyfotografiedoelen opening niet zo'n belangrijke overweging is, gaan de meeste mensen niet voor een Dob kiezen.

Tussen haakjes, Japie, wordt het niet tijd dat je avatar eens iets anders dan een Dob toont ?
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                              Uh . Waar gaat dit over? Ik heb in geen tijden zo'n hoopje onsamenhangend ' advies' gelezen!

On topic:

Rob : Als het je echt om planeten gaat, kies dan geen goto of dobson telescoop,
                              Ik ben het eens over GoTo (je moet blind als een mol zijn om nu bijvoorbeeld Mars niet te vinden zonder GoTo, en als je blind als een mol bent heb je aan een telescoop toch niets).

Over een Dob kun je redetwisten. Een paar nachten geleden konden we met gemak vergroten tot voorbij 500x-600x, en naast mijn kijker (een Dob op het volgplatform) was het toch een Orion Optics Dob *zonder* volgplatform die de beste beelden van Mars toonde, al was het observeren op 500x zonder volgplatform inderdaad meer dan een beetje ergerlijk.

Dat is allemaal erg persoonlijk, en ikzelf kijk liever naar planeten door een goed gekoelde 10" Dob dan door een kleinere refractor, al heb je al gauw een uurtje geduld nodig eer dat ding echt gaat presteren.

Gezien Rob's voorkeur voor refractoren gaat-ie een Dob zonder volgplatform waarschijnlijk grondig haten, dus voor hem lijkt me een Dob inderdaad geen goed idee (tenzij zijn voorkeuren op vooroordelen stoelen, maar dat kan hij alleen vaststellen door eens naar een star-party te gaan).

Commentaar

Werken...
                              X