Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

geschikte montering voor skywatcher 150 PRO Mak

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

geschikte montering voor skywatcher 150 PRO Mak

een vraag:

Dankzij de goede adviezen van o.a. Patrick, norbert en Dennis ben ik tot een definitieve keuze gekomen voor een goede planetentelescoop een skywatcher Pro 150 Mak.

daarop kom ik meteen op de volgende vraag;

ik wil planeten gaan fotograferen met een webcam. Hiervoor moet ik een geschikte montering hebben.
    ik wil (voor de montering) een bedrag van ca 500 - 600 euro reserveren. Kan iemand mij helpen met het maken van een verantwoorde keuze.

enkele zaken die naar mijn mening belangrijk zijn voor webcamfotografie

Eq5 of Eq6
    motor op beide assen
    poolzoeker

alvast bedankt

Marcel

p.s.
    goto lijkt me niet nodig omdat ik planeten zo ook wel kan vinden
    Laten we een moord plannen, of een religie starten

Skywatcher H-EQ5!
    Die is zwaarder dan de EQ5 en kan een hoop hebben. EQ6 is errug lomp.
    Skyguy heeft deze combi gehad. Volgens mij was het perfect.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

bedankt norbert,

voor je snelle reactie.

Ik heb de geadviseerde montering gevonden

http://www.teleskop-service.de/Antares/ ... g.htm#HEQ5

precies wat ik zoek en netjes binnen het budget

groetjes

Marcel

Commentaar

Mischien eens over het volgende nadenken: Ik heb een Orion UK mak omc 140 op een Vixen Super Polaris montering mét goto. Deze mag weg voor 1000 euro.

Commentaar

Origineel geplaatst door EricG
          Mischien eens over het volgende nadenken: Ik heb een Orion UK mak omc 140 op een Vixen Super Polaris montering mét goto. Deze mag weg voor 1000 euro.
          de omc 140 ken ik, maar op internet zie ik veel verschillende uitvoeringen van vixen superpolaris, sommige met houten statief andere weer niet. Kan je misschien een link opgeven waar een foto te zien is van het zelfde type vixen superpolaris + goto als jij hebt

Commentaar

Zal morgen een portretje plaatsen van het geheel.

Commentaar

Zal morgen een portretje plaatsen van het geheel.
              oke eric je mag de foto eventueel ook pm sturen
              alvast bedankt

Commentaar

Let op: ik wil geen afbreuk doen aan Eric's nobele motieven, maar een SP is een veel te lichte montering voor een 150mm Maksutov. Als je dan voor Vixen gaat, doe dan een GP-DX of een SP-DX
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

oke bedankt voor deze info
                  ik was eigenlijk intussen al zeer warmgelopen voor de eerder geadviseerde combi

150 mm maksutov + HEQ-5

Ik vind dit een prachtig mooie set, waar ik volgens mij perfect mee uit de voeten kan v.w.b astrofotografie

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                    Let op: ik wil geen afbreuk doen aan Eric's nobele motieven, maar een SP is een veel te lichte montering voor een 150mm Maksutov. Als je dan voor Vixen gaat, doe dan een GP-DX of een SP-DX
                    Een Super Polaris kan 8kg (visueel) dragen, een omc 140 weegt 4kg. Nog genoeg speelruimte om te "webben" dacht ik. En zoveel weegt een webcammetje ook niet. Maar goed, hij"moet" niet weg.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                      Een Super Polaris kan 8kg (visueel) dragen, een omc 140 weegt 4kg. Nog genoeg speelruimte om te "webben" dacht ik. En zoveel weegt een webcammetje ook niet. Maar goed, hij"moet" niet weg.
                      ik heb als beginner te weinig kennis om dit te beoordelen

Commentaar

De OO kijkers zijn erg licht in vergelijking met andere telescopen van dezelfde afmetingen. Bovendien is de 140mm erg compact wat voordelig is m.b.t. trillingen. Helemaal geen slechte combi dus volgens mij met de SP. Misschien mag je wel langskomen van Eric? Een 140mm OMC is absoluut geen slechte koop!
                        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Wel kritisch kijken naar de SP. Als het een oude versie is met een type1 of type2 goto controller dan wordt het huilen. De slew speed is tergend langzaam en dankzij een year2k bug (niet te verhelpen) kun je zonnestelselobjecten vergeten.
                          Een SP is wel maximaal belast. Wil je met volgkijkers spelen dan zit je aan de max. De 140 OMC is een prachtige kijker! Beter dan Skywatcher.

Commentaar

Dit is de combinatie:

De goto staat er nog maar een jaar op en is deze:

Meer info daarover op de site van Robtics (vandaar komt hij ook)
                            Dit is een maanfoto gemaakt met deze opstelling en een webcam.

Geďntresseerden mogen gerust langs komen om te testen.

Commentaar

beste Eric,

een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden. Het ziet er allemaal zeer impossant uit.
                              die goto oogt ook erg proffesioneel, ik ben onder de indruk
                              Om een idee te krijgen of je vraagprijs reel is wat kost de set op dit moment nieuw en hoe oud is jouw set.

p.s.: ik twijfel of men dit soort discussie interessant vind onder dit topic of dat we dit verder PM moeten bespreken. ik hoor het wel van de moderator

groetjes

Marcel

Commentaar

Werken...
                              X