Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Help,vocht,vocht,vocht....

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• elenaers
    antwoordde :
    dank aan allen die een antwoord hebben gegeven,ik heb het dan maar opgelost met een ventilator en het werkt

Laat een reactie achter ::

• Sterrenkijker
    antwoordde :
    Dan kun je dat advies misschien ook maar beter niet geven.

Gast antwoordde
    Vocht op de vangspiegel is alleen maar goed te verhelpen door een verwarming . en de hoofdspiegel(wat wel kan bij trusstube) , ik loste het op door lucht erover te blazen, maar ook daar is een verwarming voor.

• fixxxer
    antwoordde :
    Doe ik ook niet :P

• Sterrenkijker
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door elenaers
    een kwestie van afkoelen is het niet want ik moet hem vanwege zijn grote in het tuinhuis stallen mischien is dat de reden,een kombinatie van kou en vocht
    Om vocht te voorkomen op de hoofdspiegel is het denk ik wel goed dat er een klein tempertuurverschil is tussen de hoofdspiegel en de omgeving.

Origineel geplaatst door fixxxer
    Nou, als ik een aantal uren aan het waarnemen ben, heb ik na een tijdje alweer last van vocht, ondanks de dauwkap.. dan blíjf je de boel schoonwrijven...
    Moet je vooral blijven doen, is goed voor de coating en/of het spiegeloppervlak.

• fixxxer
    antwoordde :
    Nou, als ik een aantal uren aan het waarnemen ben, heb ik na een tijdje alweer last van vocht, ondanks de dauwkap.. dan blíjf je de boel schoonwrijven...

• elenaers
    antwoordde :
    een kwestie van afkoelen is het niet want ik moet hem vanwege zijn grote in het tuinhuis stallen mischien is dat de reden,een kombinatie van kou en vocht

• henkp
    antwoordde :
    Een emmer , hahaha. Man hoe bedenk je het.

• titan
    antwoordde :
    hahaha die roel, wat ben je toch vindingrijk . . . leuke tip !

• Roel
    antwoordde :
    Hoho, niet zo ingewikkeld, mensen!

Ik gebruik een emmer waar ik de bodem heb uitgesneden als dauwkap! Zie hier: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=89520#89520

Sinds die tijd heb ik nooit meer last gehad van een beslagen vangspiegel. Kosten: 2 euro.
    Van een beslagen hoofdspiegel had ik al nooit last.

• henkp
    antwoordde :
    Is het de hoofdspiegel die aandampt of de secundaire?
    Indien de secundaire, dan kan je dat oplossen met een verwarmingselement.

Kijk eens op het accesoires topcic bij dew zapper zelf maken.
    Daar vindt je wat tips.

• TheTrip
    antwoordde :
    Sommige hebben een ventilator aan de onderkant zitten die dus lucht langs de spiegel blaast, zodat deze sneller op temperatuur is.
    Je kunt tevens ook de scope al een half uur voor het waarnemen buiten leggen, dan komt ie ook op temperatuur

• elenaers
    started a topic Help,vocht,vocht,vocht....

Help,vocht,vocht,vocht....

'k ben hier nieuw en vind het hier zeer interresant maar ik ben in het bezit van een dobson 10" en mijn spiegel damp zo ver aan dat ik bijna niks meer kan zien!!
    heeft hier iemand ervaring mee of eventuele oplossingen
Werken...
X