Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

mars waarnemen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Steem
    antwoordde :
    Review op CN met foto's
    Topic op CN over de Baader en WO fringe killers

Laat een reactie achter ::

• regulus
    antwoordde :
    Bedankt voor de tips, met dat maanfilter ga ik zeker proberen. Zo'n fringe filter maakt die het beeld niet compleet paars ?. Ik vraag dat omdat ik ooit een Baader contrastbooster heb gekocht wegens deze tekst.

eliminiert den Farbfehler von üblichen zweilinsigen Refraktoren - sinnvoll ab 5" - für kleinere Öffnungen empfehlen wir den Fringe Killer.

Mijn mening over dit filter was dat hij het beeld compleet paars maakte en redeneerde als je het gehele beeld paars maakt valt die paarse rand niet meer op. In ieder geval bracht dit filter niet wat ik ervan verwachtte. Ik heb het filter toen weer verkocht.

• Roel
    antwoordde :
    Het klink misschien raar, maar probeer eens een maanfilter. Bij 15 cm opening is ht beeld van Mars gigantisch fel en het felle licht overstraalt veel details, meer dan bij een 80 mm. Het maanfilter werkt dan gewoon als een soort zonnebril, en maakt het waarnemen wat aangenamer.

Nog een tip: maak een simpel gaasfilter

• Steem
    antwoordde :
    Antwoord 1. Ja. Voor zover ik wat ik vandaag heb gelezen goed begrijp wel.

Antwoord 2. Een fringe killer aanschaffen. Er worden goede resultaten gehaald met de Baader fringe killer in combinatie met hun moon&skyglow filter. Baader heeft deze nu gecombineerd in hun Semi Apo Filter. Op CN las ik dat iemand het idee kreeg meer te zien met zijn achromaat met filter, ondanks het extra glas. Zijn redenatie was dat de sterren meer puntvormig waren en daardoor minder uitgesmeerd leken. Kan ik wel inkomen. Het filter geeft wel een gelige zweem mee.

Dit kan dus ook de reden zijn waarom de adverteerder details op Mars heeft gezien met de 80mm ED omdat deze zeer effectief CA onderdrukt. De Antares 105/500 is weer een gewone achromaat en doet dit dus niet. Polarexen staan erom bekend ook zeer contrastrijk te zijn met weinig CA.

• regulus
    started a topic mars waarnemen

mars waarnemen

Als ik Mars door mijn telescoop bekijk dan overstraald hij alles en zie ik geen details. Nu is mijn telescoop ( Antares 152/990 achromaat refractor ) niet bepaald een planetenkiller. Ten eerste is er natuurlijk de chromatische abberatie.
    Vraag 1, gaat die chromatische abberatie ten koste van de details ?

Vraag 2, wat kan ik doen om details zichtbaar te maken ?

Laatst adverteerde iemand op marktplaats met een Skywatcher 80 mm ED refractor en die schreef dat hij op Mars details zag met dat instrument. Komt dat omdat hij gewoon een meer ervaren waarnemer is en langer kijkt of brengt dat instrument werkelijk dat voordeel.
    Dan nog een vraag. Ik ben zelf ook een refractorliefhebber en heb daarom met de gedachtte gespeeld om de Antares 105/1500 refractor aan te schaffen.
    Ik ben ook weg van de Polarex 4 inch maar die is haast niet meer te krijgen . Ik heb ook ooit het voorrecht gehad om bij Ton Spaninks door zijn 127/2000 Polarex refractor naar Saturnus te mogen kijken en dat beeld was onvergetelijk http://members.tele2.nl/tspaninks/ . Omdat zoiets onhaalbaar is zou de Antares 105/1500 een alternatief kunnen zijn. Heeft iemand een idee of die Antares ook een beter beeld geeft als bijv de Skywatcher 4 inch ED PRO ? .
Werken...
X