Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste keer

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste keer

Ik heb al een paar maanden een leen telescoop in huis staan.
    Een meade etx70. 25mm, 12mm, 4mm, 3 keer barlow
    De goto gebruik ik niet. Ik wil het met de hulp van stellarium op eigen kracht kunnen.

Tot nu toe door het slechte weer nog weinig kunnen doen.
    Wel de maan een keer bekeken door het slaapkamerraam heen.
    Erg gaaf om die kraters zo loepzuiver te kunnen zien!

Vanavond voor het eerst naar buiten.

Vanavond eerst mars maar es.
    Resultaat viel een beetje tegen. Ik heb wel een lichtrode bol,
    maar geen detail kunnen zien. Is dat uberhaubt mogelijk met deze scoop?
    Ik had het idee dat ik hem het scherpst kreeg zónder barlow lens.

Toen de pleiaden.
    Er imposant om te zien dat het heel wat meer sterren zijn dan die 7 die je met het blote oog ziet. Leuk!

Toen op zoek naar m31.
    mmm, viel nog niet mee, kun je m31 uberhaubt met het blote oog zien om hem op te zoeken? of moet ik toch met goto aan de gang?
    Wel veel sterrenbeelden leren zien vanavond. Driehoek, ram, andromeda....

Uiteindelijk maar naar binnen gaan omdat er toch wat bewolking kwam opzetten. Dit smaakt in ieder geval naar meer!

Iemand nog tips hoe ik het beste uit deze (leen) telescoop kan halen?
    Als ik het echt leuk vind ga ik uiteidelijk voor mijn eigen telescoop.

Top! Leuk dat je al wat gezien hebt. Woon je in een lichtvervuild gebied? M31 moet je laag vergroten. In jouw geval een 25mm oculair, als het goed is moet je wat kunnen zien.
    Mars is een flinke uitdaging in jouw telescoop. Maar niet onmogelijk.
    De objecten die je bekeken hebt kun je het best zonder barlow en met de 25mm bekijken. Het zijn vrij grote objecten aan de hemel.
    Gefeliciteerd met je eerste (veelbelovende) waarneming!
    Een goede tip is misschien om eens naar een (forum) bijeenkomst te gaan en daar door verschillende typen telescopen te kijken voordat je definitief kiest.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Leuk dat je zo enthousiast bent!

Alle begin is moeilijk en het heeft even nodig om er handigheid in te krijgen. Maar je zult zien dat het allemaal snel gaat! Als je eenmaal een sterrenbeeld herkent hebt, dan zul je die voor de rest van je leven niet meer vergeten! Datzelfde geldt voor deepsky objecten. M31 is heel gemakkelijk, eer je hem eenmaal gevonden hebt. Op een donkere waarneemplek is deze al te zien met het blote oog, met een kleine telescoop is er al een groot, helder sterrenstelsel zichtbaar. Het is, denk ik, even oefenen met de zoeker. Ik krijg er geen handigheid in, vandaar dat ik een red dot finder gebruik. Het is even uitzoeken wat voor jou het beste werkt natuurlijk.

Ik heb nog nooit detail gezien bij Mars met de 7cm refractor. Ook met de 8" Dobson heb ik nog geen detail gezien. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik pas 1x naar Mars heb kunnen kijken met deze telescoop, en dat de omstandigheden ronduit slecht waren.
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Werken...
      X