Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

planeten fotograferen met een dobson ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

planeten fotograferen met een dobson ?

Een vraagje als planetenfreak, ben ik me aan het orienteren op een grotere scoop dan mijn beginnersscoop ETX 70.
    Met name het maken van foto's van planeten staat bij mij op nummer 1

via patrick van Hemelspeurders heb ik al een aantal goede adviezen gekregen per PM voor een MAk 150 of 180 als ideale planetenkijker.
    Iets wat min of meer binnen het budget ligt.

toch nog een vraag. Ik heb op internet indrukwekkende foto's gezien van planeten die geschoten zijn met een dobson. dit zijn welliswaar dobsons met een flinke diameter en het zijn zogenaamde single shots, dus geen bewerkte AVi files. Maar het ziet er allemaal heel groot en toch ook gedetaileerd uit. Ik herinner me van roel ook eens een keer een mooie Saturnus foto te hebben gezien gemaakt met een dobson.

Gezien het feit dat ik niets heb met deep sky maar destemeer gek ben op planeten. Is een flinke dobson misschien een optie t.o.v. bijvoorbeeld een skywatcher Mak 150 op EQ5.

Wie weet een goed advies of uitleg te geven.
    Laten we een moord plannen, of een religie starten

Voor planeten is een lange brandpuntsafstand een pre. Dus dan ben je met een maksutov of een flinke refractor het beste uit. Ik sluit me aan bij patrick.
    en een dobson volgt (standaard) niet. Wil je een dobson laten volgen, reken dan op honderden euro's meer voor een volginstallatie.
    De 150Mak op EQ5 is een prima optie voor budget.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Als je niets hebt met Deepsky kan je beter geen Dobson nemen.

Commentaar

Aanvulling voor Sterrenkijker; als je planeten wilt fotograferen kun je beter geen dobson nemen.

En als je planeten wilt kijken, is dit misschien ook wel wat.
        Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Om het toch nog anders te zeggen .
          Je kan knallers van opnames maken met een dob , maar dat is minder evident .
          Zoals eerder aangehaald is de tracking moeilijker bij een dobson .
          Er zijn volgplatform te verkrijgen maar die zijn nogal prijzig .
          Ik ga met Nop mee .

Commentaar

Re: planeten fotograferen met een dobson ?

Origineel geplaatst door titan
            het zijn zogenaamde single shots, dus geen bewerkte AVi files.
            Met een Dobson webcammen gaat ook, maar je hebt een volginstallatie nodig (liefst een equatoriaal platform zodat je na enkele minuten geen last hebt van veldrotatie), en een platform kost gauw meer dan een Newt op een HEQ5.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Beste Titan;

Foto's maken met een dobson gaat best wel, ok verwacht geen wonderen maar het is goed te doen.
              Het is jammer dat onder dit onderwerp geen foto's geplaats kunnen worden anders had ik er wel een paar opgezet.
              Ik heb foto's gemaakt met een 20cm F5 dobson voorzien van een 2Xbarlow en een 12.5mm plossl.
              Zeker de maan en jupiter en Saturnus zijn heel goed te doen.
              De foto's zijn inderdaad single shot en met een gewone digitale camera gemaakt.
              Titan, kijk even onder astrofoto's zonnenstelsel daar heb ik een paar foto's gezet onder het kopje "foto's met een dobson".

Commentaar

gezien sidney en daarmee heb je mijn vraag goed beantwoord, zie ook mijn reactie aldaar
                Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

Graag gedaan

Commentaar

Ik heb t ook wel eens gedaan door een 35cm dobson en deze had wel motoren op de beide assen. http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... sc&start=0
                    Ik moet toch wel zeggen wat een strijd. veels te lastig om daar leuk gebruik van te maken zeker als je niet kan volgen. natuurlijk wil het wel . maar je zal nooit het resultaat halen wat met een goed volgende telescoop kan.

Commentaar

Werken...
                    X