Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

effe voorstellen en wat vragen van een newbie op dit forum

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

effe voorstellen en wat vragen van een newbie op dit forum

Hallo allemaal,

Net geregistreerd op dit forum, dat ik via googlen snel gevonden had. Wat een interessant forum ! Ik heb er al uren en uren op zitten lezen, en blijf geboeid !
    In mijn studententijd was ik veel met sterrenkunde bezig, en was altijd gefascineerd door astrofotografie (wie kent hier het tijdschrift Regulus nog van de JVVS ?) zodat ik twee hobby's kon combineren. Alleen ... is er van astrofotografie nooit veel in huis gekomen. Mijn 'sterrenwacht' die ik toen Auriga had gedoopt, vandaar mijn nick hier, bestond uit een Newton spiegel van 12 cm en als volgkijker een Meade d50 f600 mm (die ik trouwens nog altijd heb). De bedoeling was het geheel te laten aansturen door een ruitenwissermotor met zelfontworpen en zelfs gedeeltelijk gebouwde overbrenging met tandwielkast. Het project is nooit tot een goed einde gekomen en na mijn studies eisten de job en een renovatieproject van een inmiddels gekocht huis zoveel tijd op dat de sterrenkunde moest wijken. Wel ben ik toen nog een hele tijd lezingen blijven geven op secundaire school-niveau en organiseerde ik 'sterrenwandelingen' tijdens mijn jeugdkampen in Zwitserland. Maar ja, na een tijd viel dat ook weg en verkocht ik alles, uitgezonderd de Meade.
    Onlangs ben ik me echter gaan toeleggen op de digitale fotografie en flakkerde de belangstelling voor astrofotografie weer op.
    Dus ben ik terug op zoek naar een deftige kijker die best vlot verplaatsbaar is zodat ik hem overal kan meenemen (in mijn regio rond het Antwerpse zijn er helaas weinig echt donkere plaatsen te vinden, vandaar.
    En zo kom ik tot de vraag : wat raden jullie me aan ?
    Ik heb al wat rondgesurfd (in feite heel wat ...) en dacht aan een MEADE ETX-90EC die ik tweedhands op de kop zou kunnen tikken voor 550 euro. De nieuwprijs voor de PE versie vond ik op 799 euro. Dus :
    1. is dit aan te raden voor occassioneel gebruik van astrofotografie (planeten, nevels, kometen) ?
    2. ga ik best voor de PE versie ? ik vond nogal wat probleemposts daarover op internet
    3. zoniet, wat is dan beter ?
    Ik wil er momenteel niet al te veel geld aan uitgeven, zeg maar maximaal 1000 euro alles inbegrepen (daarmee bedoel ik de koppelstukken voor mijn Canon 400D).

Sorry voor de érg lange post, maar op deze manier heb ik alles in één keer kunnen plaatsen

Bedankt voor alle tips, opmerkingen, adviezen, ... laat maar komen !

Vriendelijke groeten,

Ronny

Persoonlijk vind ik astrofotografie en een ETX 90 niet goed samengaan, omdat de montering van een ETX daar eigenlijk niet voor is gemaakt. En deepsky fotograferen met een lang brandpunt (wat de ETX heeft) wordt al helemaal lastig omdat dat nog hogere eisen aan de nauwkeurigheid an de volging stelt en je met een groot brandpunt een hoge basis vergroting hebt waarbij grote nevels al niet meer op de sensor passen. Verder denk ik dat een ETX 90 behoorlijk gaat stijgeren als je daar een zware Canon 400D achter hangt. Planeten webcammen met een ETX zou nog wel gaan denk ik. Maar als je toch 800,= kunt investeren en je wilt aan astrofotografie doen koop dan een EQ-5 of beter als montering en zet daar een MAK op als je planeten wilt webcammen of een Newton als je je 400D wilt gebruiken voor deepksy.

Just my 2 cents.

Commentaar

auriga; zou je je willen voorstellen in dit topic?
      Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Welkom Auriga!
        Sterrenkijker heeft gelijk.
        Meate ETX kijkers zijn niet geschikt voor fotografie met een digitale reflex, en al helemaal niet voor de meeste nevels of kometen (lang branfpunt). Je bent voor hetzelfde geld 10000 keer beter uit met een leuke refractor op een redelijke montering.
        De ETX serie zuigt keihard voor wat betreft astrofotografie. En je betaalt er belachelijk veel voor. Er zijn duizenden mensen voor je geweest die dat ding huilend op zolder hebben gezet. Spijt van de aanschaf.
        Just my paar centjes.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nou is niet helemaal waar Nop.
          Die van mij ligt echt niet op zolder, maar wel onder een kast te verstoffen.

Commentaar

Oei, dan was ik blijkbaar verkeerd georiënteerd ...
            Ik was voortgegaan op http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=189774, een topic over maanfotografie. Dezelfde poster heeft trouwens ook al nevels gefotografeerd (doe maar eens een zoek op Digi-Steve daar).
            In een PM heeft hij me wel aangeraden niet te lange volgtijden te nemen, eerder meerdere opnamen en die dan te combineren met bijv. deepskystacker.
            Jullie raden me dus eerder een zwaarder montering aan (zoals op http://www.telescopeshed.com.au/mounts.htm ?) en een 'MAK' (ik veronderstel dat dat een maksutov cassegrain is, anders heb ik het nog niet gevonden ...) ? Enige voorstellen die ik kan nazoeken op het internet ? Volgens die website die ik hierboven vermeld heb kost de EQ5 550$ zonder volgmotor, dus dan kom ik er misschien al niet meer met mijn 800 euro).
            Misschien interessant te vermelden dan ik in mijn lenzenassortiment oa een Canon 70-200 mm (=320 mm equivalent) f2.8 L IS USM heb (kostprijs rond de 1700 euro...), één van de echte toplenzen van Canon en behorende tot het professioneel aanbod (je kent ze misschien, die witte lenzen van sportwedstrijden op TV) . Misschien een domme vraag, maar die is niet sterk genoeg voor astrofotografie, zeker ? Ik heb er ook wel een 1.4 extender voor, en dan wordt het uiteindelijk een 448 mm f4, rekening houdend met de cropfactor van 1.6 die de Canon 400D heeft. Dan zou ik die wel moeten gemonteerd krijgen op een of andere manier op een volgsysteem, rekening houdend met het gewicht van 1,5 kg voor de lens alleen... (btw die autostar of goto is natuurlijk interessant voor deepsky ...)
            Of kan ik mijn oude Meade toch nog nuttig gebruiken mits het vinden van de juiste koppelstukken ? Ik moet zeggen dat momenteel de maan en de planeten me vooral interesseren, deepsky was eerder een toekomstplan...
            Enfin, weer vele vragen, sorry. Alle suggesties blijven dus meer dan welkom !

Groeten en alvast bedankt voor de verwelkoming en de tips.

Ronny

PS ik zal eens een foto zoeken om in de 'voorstellingstopic' te plaatsen

[/url]

Commentaar

Origineel geplaatst door auriga
              Canon 70-200 mm (=320 mm equivalent) f2.8 L IS USM
              Mjamm, staat ook op mijn lijstje (maar dan voor $1600 ;-)), lijkt me een goede deepsky-lens, maar wederom met een degelijke montering.
              Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Jullie raden me dus eerder een zwaarder montering aan (zoals op http://www.telescopeshed.com.au/mounts.htm ?)
                Ja.

en een 'MAK' (ik veronderstel dat dat een maksutov cassegrain is, anders heb ik het nog niet gevonden ...) ?
                Hangt af wat je wilt doen. Om nevels te fotograferen niet (daarom stond er ook "een Mak om planeten te fotograferen of een Newt voor nevels").

Maar vergis je niet - observeren en fotografie met lange belichtingstijden zijn eigenlijk twee verschillende hobbies.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

@ Auriga

Ik heb dezelfde lens en camera en heb de lens o.a. gekocht vanwege zijn goede naam binnen de astrofotografie. Echter, heb ik hem hier nog niet voor gebruikt. Op het forum staan wel ergens mooie foto's die met deze lens zijn gemaakt. Goed om in je assortiment te hebben dus!

Wat betreft montering en telescoop; voor 800 euro kom je best een leuk eind. Ik zou alleen wel met een degelijke montering beginnen, die je later altijd nog kan upgraden met betere motoren of een andere telescoop. Momenteel hebben ze bij TS de HEQ-5 in de aanbieding voor 600 euro. Dit is inclusief motoren op beide assen, poolzoeker en statief. Hier kan je voor 150 euro een 150/750mm Newton bij kopen, of voor 250 euro een 100/1000mm refractor. Je zit dan met de refractor iets over je budget, en je hebt in beide gevallen nog geen oculairs. Maar je bent al wel een heel eind en hebt met de HEQ-5 een prima montering. Anders kun je voor dezelfde kijkers bijvoorbeeld de Vixen GP-E halen of de EQ-5 maar daar moet je dan nog wel steeds een poolzoeker en motor bij halen. Je betaald dan iets van 460 (EQ-5) of 510 euro (Vixen GP) voor een simpele poolzoeker en redelijke motoren.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

@ Auriga: Het brandpunt van je telelens veranderd overigens niet als je hem op een cropcamera plaatst, die blijft gelijk 200 mm maar doordat de sensor kleiner is kan je maar een deel er op krijgen, de afbeelding wordt gecropt van kleinbeeld tot APS formaat. De lens vergroot dus niet meer, je ziet alleen minder op de foto terug. Maar voor grote nevels heb je niet eens zulke hoge brandpunten nodig, sterker astrofotografie wordt makkelijker bij een lager brandpunt omdat je dan minder snel last hebt van volgfouten.

Commentaar

De kwaliteit van zoomlenzen (en ook de L serie van Canon) is voor astrofotografie niet erg geschikt. Je bent beter uit met een vaste brandpuntslensof een apo.
                      300mm is niet veel. Je kunt dan wel grote
                      oppervlakten fotograferen, maar voor het echte werk heb je meer aan bijv een astrotech 66. Kost minder dan een telezoom en levert meer astrofotografisch plezier op.
                      Bovendien is werken met een focusser van zo'n kijker prettiger dan zo'n lichte scherpstelring op een zoomobjectief.
                      Maar optisch is een vaste brandpuntslens(ook wel een portretlens genoemd) superieur.
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Klopt, maar dat maakt de 70-200 natuurlijk bij lange na niet ongeschikt. Hij krijgt natuurlijk niet voor niks zo'n goede naam. Ik gaf alleen wat informatie over de lens aangezien hij daar om vroeg en de lens al heeft.
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

heel toevallig heb ik zo'n EQ-5 te koop staan voor €200,- :P

Ik heb er zelf altijd een Mak op gehad.
                          Mocht je eens willen kijken door de Mak, kom dan gerust eens langs, hetzij in Berlicum, waar een hele hoop telescopen staan opgesteld op heldere avonden.

Gr. Dennis
                          - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Amaai, wreed bedankt allemaal ! Ik had niet verwacht zoveel respons te krijgen Aan iedereen die een reply heeft gezet dus al zeker een welgemeende DANK U !Toch moet ik bekennen dat het er allemaal niet simpeler op wordt voor mij.

Dus hier weer een stortvloed van vragen, sorry ...

1. Is een HEQ-5 nodig of is een EQ-5 ook goed ?
                            2. Oculairs heb ik hier nog (een 5 mm, een 10 mm, een 20 mm, zonfilter, maanfilter en barlow 2x tussenstuk). Maar is het de bedoeling dat je de camera op de telescoop zet of maak je foto's door de telescoop zelf ? heb je in dat laatste geval nog een oculair nodig ?
                            3. Welke 250 euro een 100/1000mm refractor (reply van Steem) raden jullie aan ?
                            4. Wat met Astrostar of Goto ?
                            5. Last but not least : blijft dit wel 'portabel' genoeg om er mee rond te trekken ?

Wat te denken van bijv. de Refractor 90 / 900mm - SOLD - We now offer the Celestron 90/1000mm instead. Presentation coming soon gevonden op http://www.telescope-service.com/refrac ... tml#tsr909
                            (de prijs staat er helaas niet meer bij). Daar gebruikt men dikwijls een Astro mount. Op de site staat dat dit toestel uitermate geschikt is voor astrofotografie zowel planeten als deepsky ... of is dit gewoon de typische overdreven verkoperspraat ?
                            Nog effe opmerken dat het natuurlijk geen 800 euro moét kosten, als ik voor minder 'gesteld' geraak is het natuurlijk nog beter

Hehe, zoals dikwijls wordt het hoe langer hoe moeilijker, maar het is dan ook iets wat je niet elke maand nieuw aankoopt

Nog eens bedankt en groeten,

Ronny

PS @sixela : ik zie dat je van Boechout bent ? ik ben 15 jaar geleden van Boechout naar Broechem verhuist en geef al 25 jaar les in het college van Boechout Wie weet ken ik je niet persoonlijk

Commentaar

1. Is een HEQ-5 nodig of is een EQ-5 ook goed ?
                              Een EQ-5 is prima. Deze montering draagt tot rond de 7 kilo prima en dat kan bijvoorbeeld een 125mm refractor zijn of een 150mm newton. Sommige mensen hebben er zelfs een 200mm Maksutov op staan. De HEQ-5 draagt nog weer wat meer, en is zeer compleet als set met 2 motoren en poolzoeker. Die zul je er bij de EQ-5 nog bij moeten kopen.

2. Oculairs heb ik hier nog (een 5 mm, een 10 mm, een 20 mm, zonfilter, maanfilter en barlow 2x tussenstuk). Maar is het de bedoeling dat je de camera op de telescoop zet of maak je foto's door de telescoop zelf ? heb je in dat laatste geval nog een oculair nodig ?
                              Er zijn verschillende manieren. Piggyback, prime focus, en oculairprojectie. Piggyback houdt in dat je de camera met lens op de montering of telescoop (op zijn 'rug') laat meerijden. Bij prime focus gebruik je de telescoop als lens, en plaats je de camera op de plaats van het oculair. Hier zijn wel enkele tussenzetstukken voor nodig. En bij oculairprojectie plaats je de camera met lens middels een beugel of opzetstuk achter het oculair.

3. Welke 250 euro een 100/1000mm refractor (reply van Steem) raden jullie aan ?
                              Eerlijk gezegd raad ik eerder een 150/750mm newton aan. Maar dat is je vraag niet. De telescoop die ik in mijn reply op het oog had is deze.

4. Wat met Astrostar of Goto ?
                              Ik snap je vraag niet helemaal, maar ik denk dat mijn antwoord 'geen van beide is'. Goto is duur, en daarmee moet je een compromis zoeken in al je andere apperatuur. Als je dan graag Goto wilt dan kun je de montering later altijd nog uitbreiden.

5. Last but not least : blijft dit wel 'portabel' genoeg om er mee rond te trekken ?
                              Wat mij betreft wel. Tenminste, als je met 'rondtrekken' niet hiken bedoeld. Het is een makkelijke set om in de auto te gooien en ergens heen te rijden om te kijken. Reken voor de kijker op een kilo of 6 en voor de montering met statief en tegengewicht op een kilo of 8.

Wat te denken van bijv. de Refractor 90 / 900mm - SOLD - We now offer the Celestron 90/1000mm instead. Presentation coming soon gevonden op http://www.telescope-service.com/refrac ... tml#tsr909
                              Zie mijn eerdere link.
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X