Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vragen over Bresser Messier R-90 en Bynostar SPN 130

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vragen over Bresser Messier R-90 en Bynostar SPN 130

Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier en van plan om binnenkort een telescoop aan te schaffen. Ik heb eerst nog enkele vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden.

1
    Na wat zoekwerk te hebben verricht is mijn vizier nu op de Bresser Messier R-90 gericht. Ik wil rond de 300 euro uitgeven en zie dat de prijzen voor deze kijker uiteenlopen van 235 euro (in Duitsland) tot ruim 350 euro. Nu lees ik op dit forum positieve reacties over Robtics, als het gaat om de prijs althans. Als ik daar naar de prijs van de R-90 kijk, gewoon via Robtics.nl, dan is de prijs 349 euro, maar als ik google op bresser messier R-90 dan is de derde hit een link naar Robtics waar deze kijker maar 249 euro kostů ? Dat is nogal een verschil! Het prijsverschil is ook zo bij de bijpassende volgmotor en meer producten. Weten jullie hoe dit zit

2
    Een andere vraag: een vriend van me is ook van plan een telescoop aan te schaffen en wil er graag meteen een volgmotor bij. Nu heeft hij een Bynostar SPN 130/900 (reflector) incl. volgmotor op het oog: http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?templ ... at=Outdoor. Is dit wel een fatsoenlijke kijker of is het verstandiger om wat meer uit te geven en een A-merk kijker aan te schaffen?

3
    Wat betreft volgmotoren vraag ik me nog af wat het nut is van een dual motor wanneer deze bevestigd wordt op een parallactische montering. Het voordeel van een parallactische montering is toch juist dat er 1 as vastgezet kan worden?

4
    Heeft de objectiefdiameter invloed op het contrast? Oftewel: heft de 40 mm extra objectiefdiameter, die een fatsoenlijke 130 mm spiegelkijker t.o.v. een 90 mm refractor heeft, het nadeel van minder contrast op? Ik snap dat je meer ziet met een groter objectief, maar is er niet ook iets van een vuistregel die aangeeft wanneer het nadeel van minder contrast verdwenen is?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Gegroet,
    Thijs

1. Het lijkt wel of Robtics twee verschillende sites heeft met verschillende prijzen, verwarrend, ik zou zeggen bel of mail hem even over de werkelijke prijs.

2. De Bynostar is een duur A-merk, een vergelijkbare telescoop van Skywatcher kost maar 189,= Euro. Voor iets meer dan 300,= koop je zelfs een Newton met 150 mm openingwaar je meer mee ziet.

3. Twee motoren zijn als de montering goed is uitgelijnd op de poolas inderdaad niet echt nodig.

4. De objectiefdiameter heeft eerder invloed op het detail, het contrast van een lenzenkijker is hoger dan een spiegeltelescoop omdat daar de vangspiegel in de lichtweg zit. Eigenlijk moet je de grootte van de vangspiegel aftrekken van de opening om de werkelijke opening te krijgen (130-30= 100 mm globaal al zal het wel niet precies zo werken, maar geeft je wel een idee).

Commentaar

even over vraag 1: Een tijdje terug heb ik geinformeerd naar de messier N-130. Er werd toen medegedeeld dat de prijzen van de gehele messier lijn omhoog gegaan zijn!
      Optus 76/700 newton
      Skywatcher 150/750 newton

Commentaar

Ik heb de Bynostar SPN130 en deze bevalt mij prima. Hij is weliswaar "ge-roelt" (gemodificeerd door roel: filt aan de binnenkant, spidervanes aangepast en statief verzwaard).

Ik ervaar deze telescoop als een fijne beginners telescoop.
        Bynolyt Bynostar SPN130-900
        2 wide field oculairs 10mm en 20mm (voor vergrotingen van 90x en 45x)

Commentaar

Ok, heel erg bedankt voor de antwoorden.

Ik heb Robtics gebeld en al lachend zei hij dat zijn site een aantal maanden geleden is vernieuwd en dat de oude site nog rond blijft zwerven Zoals julianislief hier ook al zegt zijn de prijzen van de hele lijn omhoog gegaan.

2. De Bynostar is een duur A-merk, een vergelijkbare telescoop van Skywatcher kost maar 189,= Euro. Voor iets meer dan 300,= koop je zelfs een Newton met 150 mm opening waar je meer mee ziet.
          Er zit bij de bynostar wel al een motor, als je bij de Skywatcher nog wat optelt voor een motor zit je ook aan de 280 vermoed ik. Maar, uit de reacties begrijp ik in ieder geval dat de Bynolux een fatsoenlijke kijker is om mee te beginnen en dat hij niet onder doet voor de newtons van de wat meer bekende merken.

Thijs

Commentaar

Skywatchers en Celestrons zijn wel wat wijder verspreid en bekender, wat misschien zou kunnen schelen als je hem weer eens wilt verkopen.

Commentaar

Werken...
            X