Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Help! Welke moet ik kiezen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Help! Welke moet ik kiezen?

Hallo Allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe en geschikte telescoop.
    Het wordt mijn tweede telescoop en ik wil niet meer dan 300,00 uitgeven.

Na veel veel veel speurwerk op internet heb ik een keuze gemaakt uit twee telescopen.

Nummer 1: Skywatcher 130/650 eq2 newton
    Nummer 2: Skywatcher 130/900 eq2 newton

Ik wil er ook een volgmoter bij kopen.

De prijs van de twee telescopen is nagenoeg gelijk en ik wil graag van jullie weten wat jullie keuze is!

Ik wil hoofdzakelijk deepsky ga zien en zo af en toe planeten.

Ik ben erg benieuwd!

Geert van der Heide
    Optus 76/700 newton
    Skywatcher 150/750 newton

Ze verschillen alleen in brandpuntsafstand. Fotografisch en in lengte heeft de 130/650 de voorsprong. Qua beeldkwaliteit (minder coma, makkelijker te collimeren) de 130/900. Bovendien vergroot de laatste hoger met dezelfde oculairs.

Als je iets meer lichtvangst wil en een zwaardere montering kun je ook nog voor de 150/750 gaan op een EQ-3. Dit zit wel exact 2 euro onder je budget dus een volgmotor zit er dan niet meer in.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hallo Geert,

Als ik zelf uit die 2 zou moeten kiezen, dan zou ik voor de 900 mm gaan. Doordat hij f/7 is t.o.v. f/5 van de andere keuze heb je wat meer speling met de collimatie, en je bereikt wat gemakkelijker sterkere vergrotingen (nodig voor de planeten).
      Nadeel is wel dat hij wat meer zal trillen door z'n langere buis, terwijl de montering hetzelfde blijft (EQ-2)

Maar je zegt dat je budget 300,00 is. Als je dat oprekt naar 300,00 + verzendkosten, dan zou je ook het grotere broertje kunnen overwegen:
      http://www.teleskop-service.de/Aktion/Newton.htm
      een 150 mm/750 mm Newton op een wat zwaardere EQ-3 montering voor 298,00.

Of, als het je puur om het waarnemen gaat, een 20 cm GSO Dobson voor 299,00 op
      http://www.teleskop-service.de/gsseiten ... .htm#TSD8e

Sterkte met de keuze!

Groeten,
      Guus

Commentaar

Weten jullie ook wat de verzendkosten van telescoopservice zijn?
        Ik heb namelijk best wel zin in die 150/750!
        De dobson is ook prima, maar ik op den duur ook gaan beginnen met fotografie en dan is een dobson weer wat minder!
        Optus 76/700 newton

Commentaar

Ik dacht iets van 45,= (kan ook minder wezen) maar stuur ze even een mailtje dan weet jet het zeker.

Commentaar

Voor mijn laatste verzending was ik 30 euro kwijt. Deze bestond uit 2 dozen waaronder een 200/1000mm newton. Ik denk dus dat je inclusief montering ook rond de 30 euro zit.
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Dat betekend dus 330,00 en dan heb ik geen volgmoter!
              met de 130/900 zit ik op 189,00 + 49,00 (volgmoter)+20,00(verzendkosten)=258,00

Dat scheelt toch wat, wat zouden jullie doen?

1. 150mm excl. volgmoter
              2. 130mm incl volgmoter
              Optus 76/700 newton

Commentaar

Hoe meer opening, hoe meer je ziet, en dat is toch waar het uiteindelijk om gaat.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik denk toch aan optie 1. 150mm zonder volgmotor
                  Misschien een kado tip voor kerst die volg motor?

grtz

Commentaar

Ik zou ook voor de 150mm gaan. Motoren kun je later ook nog toevoegen.
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik heb even contact gehad met Wolfi van teleskop service!
                      Ik heb hem even gevraagd of hij ook een "special christmas offer" :P had en
                      ik kan de 150/750 skywatcher incl. verzendkosten krijgen voor 315 euro!

Ik denk dat ik dat ga doen, lijkt me een goede deal!

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met teleskop service?
                      Optus 76/700 newton

Commentaar

Origineel geplaatst door julianislief
                        Ik heb even contact gehad met Wolfi van teleskop service!
                        Ik heb hem even gevraagd of hij ook een "special christmas offer" :P had en
                        ik kan de 150/750 skywatcher incl. verzendkosten krijgen voor 315 euro!

Ik denk dat ik dat ga doen, lijkt me een goede deal!
                        Ik zou die ook meteen nemen ! Heb mijn scoopje een tijdje geleden 290 euro betaald, een 130/650 (Orion China) met EQ2. Niet dat ik een slechte sterrenkijker heb gekocht, maar degene die jij op het oog hebt lijkt me dan toch nog een stapje beter, voor slechts enkele euro's meer.
                        254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

TS levert goede service. Ze zijn erg vriendelijk en geven graag antwoord op vragen. Als de producten op voorraad zijn heb je ze snel binnen. Heb zelf nog geen enkele vervelende ervaring met TS en heb er onderhand al 4x besteld.
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

TS is idd erg goed. Mijn ervaring met die winkel is zeer goed.

Commentaar

mijn volgende scoop koop ik daar ook, hoor er alleen maar lovende verhalen over en de prijsstelling is scherp
                              Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

Werken...
                              X