Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe volg je met een Dobson?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe volg je met een Dobson?

Ik ben voorzien van telescopen met volgmotoren maar wil het uit belangstelling gewoon eens weten:

Hoe doe je dat bij een grotere Dobson, met zijn azimutale opstelling, zeer groot objectief en daardoor mogelijke grote vergrotingen (en dus snel uit het beeld lopen van objecten)? Constant op 2 assen bij blijven draaien?
    Full WMN-member.

Je hebt grofweg 2 types.
    Platforms die over de equatoriale as draaien (die draaien onder een hoek) , en 'platte' systemen (die ik heb) die dmv electronica sturen in rechts/links & omhoog/omlaag.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Om de zoveel seconde een kleine por in de juiste richting geven . :P

Commentaar

Re: Hoe volg je met een Dobson?

Origineel geplaatst door Flatsix
        Ik ben voorzien van telescopen met volgmotoren maar wil het uit belangstelling gewoon eens weten:

Hoe doe je dat bij een grotere Dobson, met zijn azimutale opstelling, zeer groot objectief en daardoor mogelijke grote vergrotingen (en dus snel uit het beeld lopen van objecten)? Constant op 2 assen bij blijven draaien?
        Klopt, maar je draait niet *bewust* aan "assen", maar je pakt de voorkant van de telescoop gewoon vast en duwt het in de goede richting over beide assen tegelijk (als de lagers goed zijn is de statische en dynamische wrijving namelijk op beide assen ongeveer even groot).

En na een tijdje wordt dat heel instinctief (het is net een voorwerp duwen, en de natuurlijke hand-oogcoordinatie werkt eens je dat door hebt).

Op hoge vergrotingen (maar dan spreken we over 300x-400x) wordt het niet zozeer lastiger om een object te volgen (dat lukt wel nog), maar wel niet zo goed voor de concentratie omdat je regelmatig het object een duwtje moet geven.

Het gaat natuurlijk alleen goed als de lagers correct werken; dat is niet altijd zo op massaproductietelescopen, vooral wat betreft de azimutale lager (maar glijlagers zijn eenvoudig genoeg om zelf aan te knutselen).

Anders zijn er natuurlijk altijd equatoriale platformen. Dat zijn monteringen die onder de telescoop passen, ongeveer 15-18cm hoog en met een blad groter dan de telescoopbasis, en toelaten een uurtje of zo een object te volgen. Ik heb er eentje (en weldra een andere).

En ook electronica en motoren die op de originele Alt-Az assen kunnen werken, net wat je hebt op vorkgemonteerde SCTs , maar die zijn vaak nog duurder.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Er zijn tegenwoordig verschillende systemen om een (grote) Dobson te laten volgen, waarvan een aantal zelfbouw. Ik gebruik zelf al enkele jaren het zelfbouwsysteem van Mel Bartels op mijn 50 cm telescoop naar volle tevredenheid. Op de sterrenwacht in Almere loopt een project, waarin een stuk of vijf, zes mensen bezig zijn met het systeem van Marty (of Martin?) Cibulski uit Duitsland. Ik ken twee personen die dit systeem al gebruiken, op een 40 en 45 cm Dobson. Een bekend commercieel systeem, dat onder andere draait op Obsessions, is de Servocat. Is vrij duur, maar vrij gemakkelijk op een Dobson te monteren. De drie hiervermelde systemen volgen niet alleen, maar zijn ook go-to systemen. Na tien jaar starhoppen had ik dat wel een beetje gehad en die go-to bevalt me uitstekend! Zowel go-to als volgsysteem zijn erg nauwkeurig.

Jan
          http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/Astronomy/
          Jan
          'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Werken...
          X