Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een spotting scope!?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een spotting scope!?

Hallo forumleden,
    Mijn oren gloeien nog.. Ik heb net via internet een 80 mm spottingscoop gekocht voor...700 Euro! Nou moet ik zeggen dat het wel een heeel erg goeie is hoor: Pentax PF-80 EDA met 20x60 HMC Pentax zoomoculair, die bijna thuis hoort in het rijtje Zeiss, Leitz en Swarovski. Waarom deed ik dit? Ik kan mijn 120/1000 Synta refractor niet meer thuis gebruiken wegens de lichtvervuiling in mijn buurtje. Nu komt er achter mijn tuin nóg een lantaarn (zeg gerust lichtmast) als inbraakpreventie, die de gehele avond en nacht zal blijven schijnen. Ik ben al wat ouder en vrij tenger en zal niet gaan slepen met de EQ5 en meterlange refractor plus het uitrichten op een plek hier ver vandaan. Die moet ik dus verkopen met een stel oculairen etc. De enige mogelijkheid is een "grab and go" kijker die me meer beperkingen oplegt maar me tenminste de mogelijkheid biedt om op de Strabrechtse Heide (hier vlakbij) wat te gaan kijken. Eindhoven, vanaf hier zo'n 8 km noordwestelijk gelegen, mag trouwens ook met recht de "Lichtstad" worden genoemd. Er is een "lichtpuntje" voor de spottingscope. Baader verkoopt er een éénarmige GOTO Nexstar montering voor: de Celestron GT60/80, voor onder de 300 Euro. Allemaal forse bedragen, maar ik ga een aantal Nikon spullen verkopen om de financiele pijn te verzachten. Als ik ook nog zo'n 250 euro kon beuren voor EQ5 met RA-drive en refractor plus oculairen, dan zal ik mij kunnen troosten met dit nieuwe speeltje. Sorry dat dit zo'n lang verhaal is geworden, maar ik moest even wat stoom afblazen. Als ik wat met deze Pentax heb gespeeld zal ik er wat over vertellen hier op dit forum. Heldere nachten toegewenst.
    Bynostar 12/100cm met RA motor.
    Russische Maksutov 10/100cm met D40 camera op zwaar Gitzo statief

Dus u verkoopt uw oude telescoop, nog geheel werkend, in goede staat, compleet, etc.? Zo ja, dan zou ik er graag de details van willen weten.
    ‘We have loved the stars too fondly to be fearful of the night.’
    - Tombstone epitaph of two amateur astronomers

Lid van de Astro Vriendenclub Zuid Holland - AVZH

Commentaar

Hallo Nevel,
      Ja, mijn Bynostar achromatische refractor: 12 cm lens, brandpuntsafstand 100 cm, op een EQ5-montering (Bynostar, Skywatcher, Orion, etc.: het komt allemaal van de chinese Synta-productielijn; alleen de kleuren, de naamplaatjes en kwaliteitscontrole kunnen verschillen) en EQ5 statief.
      Ik zou hier kunnen opnoemen wat er allemaal bij is, maar dat zal niet mogen van de moderator. Ik zal hem wel te koop aanbieden in de geeigende rubriek met alle details. Misschien morgen of overmorgen.
      Bedankt voor je belangstelling. Heldere nachten toegewenst.
      Bynostar 12/100cm met RA motor.
      Russische Maksutov 10/100cm met D40 camera op zwaar Gitzo statief

Commentaar

Heel veel plezier toegewenst met de aanwinst "taaiewillem"
        Optus 76/700 newton
        Skywatcher 150/750 newton

Commentaar

Werken...
        X