Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies please ;)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies please ;)

Hey,

Ik ben net nieuw op het forum, en tevens een beginner. Ik overweeg een beginnertelescoop aan te schaffen, maar weet er het fijne niet van. Ik heb veel kennis opgedaan via dit forum, waarvoor dank. Ik heb eens rondgekeken, en een lijstje gemaakt met telescopen waarvan ik denk dat dat ongeveer is wat ik wil. Jullie advies graag hierover, bedankt!

Het lijstje. Mijn budget gaat ongeveer tot €350,-

http://www.clairedelune.nl/?gclid=CN...FQNRMAodJS2MlA

^ site van een winkel in Amsterdam. Is het de moeite waard eens op bezoek te gaan?

http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?a_...d_cat=Outdoor&

^ een van de eerste sites die ik vond bij 'telescoop' via Google. Ziet er leuk uit, maar is het dat ook, of is het niks? Keek op die site dan naar de telescopen van ca. €200,- tot ca. €350,-

http://telescoop.nl/index.php?cPath=...0f92c88035be83

Ook hier ben ik vooral geïnteresseerd in de telescopen van tussen de voorgenoemde bedragen, tenzij die laatste van €390,- nou echt zoveel beter is volgens jullie.

Dan wat Marktplaats advertenties, die mij interessant leken.

http://link.marktplaats.nl/130613032

http://link.marktplaats.nl/131647792

http://link.marktplaats.nl/127154815

http://link.marktplaats.nl/124016141

Of kan ik toch beter iets via deze site iets zoeken?

http://www.optical-systems.com/

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, en mij advies kunnen geven. Bij voorbaat dank!
    ‘We have loved the stars too fondly to be fearful of the night.’
    - Tombstone epitaph of two amateur astronomers

Lid van de Astro Vriendenclub Zuid Holland - AVZH

Die TAL 150 is zeker een aanrader, mooie prijs ook!
    De TAL R100 is ook een juweeltje, ragscherp, weinig kleurfout, maar minder opening en duurder.

Die andere twee 2e handsjes zou ik links laten liggen...
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Kijk anders eens hier. Ik zou geen van de door jouw genoemde telescopen nemen. Alhoewel de Tal's goed zijn zijn ze zwaar en ik vraag me ook af of de kwaliteit van de spiegel nog ok is. Zoek eens naar dobsons van GSO op de website die ik doorgegeven heb. Daar ga je veel meer kunnen door zien. 8)
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

op de eerste plaats, welke zou IK nemen?

de 150 TAL op Marktplaats, mits in goede staat een heel mooie scope voor een heel kleine prijs. Deze newton kies ik om de opening, boven de andere Tal (refractor) en de stabiele montering. Nou ben ik zowieso een spiegelman (zegtie terwijl hij kort geleden een catadioptr heeft gekocht )

Heb je je verdiept in wat voor sóórt telescoop je je geld wilt steken? Je gooit ons om de oren met refractors, newtons, maksutofs, dobsons, zolang het maar onder de 350 blijft. Ik ben er niet op uit om je terecht te wijzen hoor, maar probeer je wel het advies te geven om goed na te denken (en bijvoorbeeld hier op het forum uit te zoeken) welk soort telescoop je echt wilt hebben. Wat wil je zien? Neveltjes, galaxies en bolhoopjes, of meer in de richting van maan en planeten? Misschien van alles wat? Als je dat weet komen we al meer in de richting van de juiste telescoop.
        *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
          Kijk anders eens hier. Ik zou geen van de door jouw genoemde telescopen nemen. Alhoewel de Tal's goed zijn zijn ze zwaar en ik vraag me ook af of de kwaliteit van de spiegel nog ok is. Zoek eens naar dobsons van GSO op de website die ik doorgegeven heb. Daar ga je veel meer kunnen door zien. 8)
          Ik heb de GSO's opgezocht, en eigenlijk is de enige mogelijkheid van de Dobson's de GSO Dobsonian 200E and C - Aperture 200mm - Focal Length 1200mm. De eerste van GSO hierzo:

http://www.telescope-service.com/GSO...ians.html#200e

Ziet er op zich prima uit, maar is het verstellen van de telescoop niet onhandig met zo'n opstelling?

Dan even over het feit wat ik wil zien. Ik denk dat ik in het begin vooral geïnteresseerd zal zijn in de maan en planeten, maar bijvoorbeeld nevels lijken me ook geweldig om te kunnen bekijken. Ik ga dan ook liever voor een soort allround telescoop dan voor eentje die ik vooral specifiek ergens voor kan gebruiken.

In ieder geval, heb ook even op 'dobson' gezocht op Marktplaats, en kwam op het volgend uit:

http://link.marktplaats.nl/115030109

Is dat ook iets; of is de 150 TAL dan beter?

Commentaar

elk type telescoop heeft zo zijn eigen specialiteiten zeg maar.
            Wat vind je interessant om mee te beginnen

1) planeten, de zon de maan, mars saturnus e.d.
            2) deep sky objecten ? (kijk voor deep sky even op google dan weet je wat dit is)

aan de hand van deze keuze kunnen we je beter informeren.
            Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

Origineel geplaatst door Nevel
              Is dat ook iets; of is de 150 TAL dan beter?
              Is een goede kijker voor een beginner! Telescopen van GSO zijn van prima kwaliteit, al zijn die van TAL toch een klasse apart. Je moet zelf wel een afweging maken wat betreft de montering, maar met deze zie je toch echt het meest. En als je toch een EQ-montering zou willen over een tijdje kan je die altijd alsnog aanschaffen.

Commentaar

Origineel geplaatst door titan
                elk type telescoop heeft zo zijn eigen specialiteiten zeg maar.
                Wat vind je interessant om mee te beginnen

1) planeten, de zon de maan, mars saturnus e.d.
                2) deep sky objecten ? (kijk voor deep sky even op google dan weet je wat dit is)

aan de hand van deze keuze kunnen we je beter informeren.
                Tsja, dat wordt een moeilijk, deep sky objecten vind ik 'spannender', maar misschien zijn dergelijke soort objecten te moeilijk om mee te beginnen? Zo niet, en het is mogelijk voor mij om bijvoorbeeld sterrenstelsels en allerlei nevels zoals de Orionnevel op een fatsoenlijke manier te kunnen bekijken, dan ga ik liever daarvoor. Ik heb echter inmiddels vaak genoeg gelezen dat ik zeker niet moet afgaan op prachtige foto's, dus daarom denk ik dat ik beter kan 'beginnen' met de planeten en de maan, want ook dat lijkt me natuurlijk super om te bekijken.

Nogmaals, wat denken jullie van die zaak in Amsterdam, Claire de Lune (zie eerste bericht)?

Commentaar

Goeie zaak, maa rwel een beetje prijzig meestal.

Commentaar

voor deep sky is de eerder genoemde dobson misschien een optie
                    Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

maar die kost nieuw 25 euro meer bij Telescope Service...

Dus 2e hand zou ik er niet meer dan 225 euro voor geven, mits in goede staat!

Commentaar

-)Schreeuw mode on(-

STOP!!!!

-)Schreeuw mode off(-

Nu zal ik vast wel weer een aantal mensen op m'n dak krijgen, maar dit is om moedeloos van te worden...

@Nevel...
                        Wat ik je het beste kan adviseren is om een starparty bij te wonen..
                        Er zijn je (helaas) veel te veel mensen voor gegaan.
                        Mensen die een telescoop kopen om hem vervolgens na 2-3 keer gebruiken op zolder te zetten.
                        En waarom?
                        1. hij geeft niet de beelden die je ervan had verwacht.
                        2. de montering (eq of dobson) wil niet altijd wat de gebruiker wil.
                        3. Oculairs zijn van slechte kwatiteit waardoor de scoop de schuld krijgt.

En zo zijn er nog wel meer te noemen.

Er is toch nog wel iets wat ik je wil meegeven.
                        Een refractor presteerd prima op maan en planeten, maar ook deep-sky objecten kunnen de meeste moeiteloos aan.
                        Sterren zijn vaak razor sharp.
                        Daarnaast heeft een refractor veel minder last van seeing en interne turbulentie.
                        wat betekend dat je makkelijk snel even kan waarnemen omdat er vrijwel geen afkoeltijd nodig is. (let op "vrijwel geen"') en dat de seeing niet zo heel veel uitmaakt.
                        En refractor heeft geen obstructie wat contrast ten goede komt.

Als laatste zou je eens kunnen kijken of je misschien ergens een 2e hands GOTO zou kunnen kopen.
                        Ik ben me ervan bewust dat die niet 400-500 euro te krijgen zijn, maar zelf zou ik door sparen.
                        Er is hier al heel veel geschreven over GOTO en wat de voor en/of nadelen zijn.
                        Mijn eigen ervaring is dat ik nooit meer anders wil.
                        Met een Dobson is het heel moeilijk om bij hoge vergroting een object in je beeld veld te houden en bij een EQ montering is het vaak lastig om een object te vinden.
                        Alhoewel ik er wel bij wil vermelden dat het in beide gevallen wel een kwestie van wennen is.
                        Vandaar mijn eerder genoemde redenen om een telescoop op zolder te zetten.

Succes.
                        Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Origineel geplaatst door Japie
                          -)Schreeuw mode on(-

STOP!!!!

-)Schreeuw mode off(-

Nu zal ik vast wel weer een aantal mensen op m'n dak krijgen, maar dit is om moedeloos van te worden...

@Nevel...
                          Wat ik je het beste kan adviseren is om een starparty bij te wonen..
                          Er zijn je (helaas) veel te veel mensen voor gegaan.
                          Mensen die een telescoop kopen om hem vervolgens na 2-3 keer gebruiken op zolder te zetten.
                          En waarom?
                          1. hij geeft niet de beelden die je ervan had verwacht.
                          2. de montering (eq of dobson) wil niet altijd wat de gebruiker wil.
                          3. Oculairs zijn van slechte kwatiteit waardoor de scoop de schuld krijgt.

En zo zijn er nog wel meer te noemen.

Er is toch nog wel iets wat ik je wil meegeven.
                          Een refractor presteerd prima op maan en planeten, maar ook deep-sky objecten kunnen de meeste moeiteloos aan.
                          Sterren zijn vaak razor sharp.
                          Daarnaast heeft een refractor veel minder last van seeing en interne turbulentie.
                          wat betekend dat je makkelijk snel even kan waarnemen omdat er vrijwel geen afkoeltijd nodig is. (let op "vrijwel geen"') en dat de seeing niet zo heel veel uitmaakt.
                          En refractor heeft geen obstructie wat contrast ten goede komt.

Als laatste zou je eens kunnen kijken of je misschien ergens een 2e hands GOTO zou kunnen kopen.
                          Ik ben me ervan bewust dat die niet 400-500 euro te krijgen zijn, maar zelf zou ik door sparen.
                          Er is hier al heel veel geschreven over GOTO en wat de voor en/of nadelen zijn.
                          Mijn eigen ervaring is dat ik nooit meer anders wil.
                          Met een Dobson is het heel moeilijk om bij hoge vergroting een object in je beeld veld te houden en bij een EQ montering is het vaak lastig om een object te vinden.
                          Alhoewel ik er wel bij wil vermelden dat het in beide gevallen wel een kwestie van wennen is.
                          Vandaar mijn eerder genoemde redenen om een telescoop op zolder te zetten.

Succes.
                          Oké, duidelijk verhaal, maar als een refractor dan het beste is naar jouw mening, kun je dan ook een paar voorbeelden geven van telescopen?

Commentaar

Om even in te haken op het GOTO verhaal (voor de rest topverhaaltje Japie, starparty bijwonen is altijd een pré):

Met een EQ montering is het soms lastig om een object te vinden... klopt, maar dat maakt het toch juist leuk!? Mijns inziens is het juist het vinden van dat ene zwakke moeilijke objectje hetgeen wat m'n avond echt goed kan maken. Bij hoge vergrotingen is het inderdaad lastig om de handel mooi in beeld te houden, een volgmotor op een EQ lost dit probleem op, maar om nu gelijk naar GOTO te grijpen. Bij een Dob is dit verhaal natuurlijk niet zo makkelijk. Daar zul je moeten blijven duwen.

Nadeel van goto is ook weer dat je perfecte calibratie nodig hebt voor goede resultaten. Ik heb er geen ervaring mee (en dat wil ik graag zo houden), maar ik kan me redelijk goed voorstellen dat er niet veel zo frustrerend is als dat veel te dure ding er steeds weer te ver naast zit. Dat zou hem bij mij juist heel snel op zolder laten verdwijnen.

Dit lijkt me overigens een leuk setje voor je, iets boven budget helaas
                            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Topic is opgekuist .
                              Moest het wat te drastisch zijn , dan bij voorbaat mijn excuses .

Commentaar

Werken...
                              X