Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aankooptips -advies en links over telescopen en verrekijkers

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Nightsky
    Bovendien heb je niet veel aan alleen het noorden, je hoogte moet ook goed zijn
    Als je poolas al op 52 graden staat, staat ie goed (genoeg)

Ik kan vanuit mijn tuin de poolster ook niet zien, toe ik gisteren mars ging bekijken richtte ik de poolas ONGEVEER op het noorden, waarschijnlijk met een fout van wel enkele graden, maar Mars bleef netjes 5 minuten in beeld bij 150x vergroting. Voor visueel volgen komt het echt niet zo precies.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
      Ik heb een methode voor je bedacht die zo nauwkeurig mogen een noord-zuid lijn op je balkon maakt.

stap 1. Zoek in de Sterrengids op hoe laat op een bepaalde datum de zon PRECIES in het zuiden staat.

stap 2. Zet op dat bepaalde tijdstip een bezemsteel waterpas rechtop op je balkon.

stap3. Trek met behulp van een krijtje en een latje precies een lijn waar de schaduw valt op de vloer (en op de muur misschien)

Voila, je noord-zuidlijn is een feit!

stap 4. Nu is de truc om je poolas zo goed als mogelijk langs de lijn te richten. Als je dit op het oog doet is dit behoorlijk nauwkeurig, je kan dan echt prima visueel volgen. Het gaat denk ik het makkelijkst als je de schaduw van de bezem op een hoge plaats "doortekent', op de muur ofzo.
      Thnx man, dat zal zeker proberen als ik binnenkort een scoop heb
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Ik heb ondertussen een andere manier gevonden om je scoop naar je de hemelpool te richten zonder de poolster te kunnen zien.

Op de avond dat je gaat waarnemen kijk je in Starry Night welke ster precies in de oosten staat, tot op de graad nauwkeurig. Je richt je scoop naar de ster en daarna draai je je telescoop precies 90 graden naar links.
        De hoogte blijft op 52 graden.
        En als het goed is staat je telescoop nu gericht naar het noorden gericht.

GR
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

wil graag even jullie mening over deze telescoop....
          ETX 90 AT + UHTC..

is dit een goede aankoop of niet?
          People: "If she weighs the same as a Duck, she's made of wood!"
          Sir Bedevere: "And therefore...?"

Commentaar

Op zich is de optiek van de telescoop best goed, alleen moet je afvragen of hij het geld wel waard is. Je betaalt vooral voor de electronica die er op zit. Je moet er van houden, maar voor de prijs van die ETX kun je kijker met een veel grotere diameter aanschaffen. Je moet dan zelf wel de objecten aan de hemel opzoeken, maar dat is voor mij 80% van de lol van van het sterrenkijken.
            Bovendien, het gaat er toch om wat je uiteindelijk met een kijker kan zien, en niet om waar je hem allemaal computergestuurd op kan richten (en het meestal niet kan zien doordat de kijker er simpelweg te klein voor is) Met een eenvoudig "elfje", een spiegeltelescoop met een 114 mm spiegel zie je ongeveer evenveel als met een ETX-90, maar dan voor een vijfde van de prijs...

Commentaar

Kent iemand hier het merk Bob Optik? Ik zag laatst zo'n kijker (een wit elfje) bij iemand staan, maar ik had er nog nooit van gehoord. Hij was al redelijk oud met een houten statief.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                Kent iemand hier het merk Bob Optik? Ik zag laatst zo'n kijker (een wit elfje) bij iemand staan, maar ik had er nog nooit van gehoord. Hij was al redelijk oud met een houten statief.
                ik ben het weleens eerder tegen gekomen !
                en bij een sterrenwacht in zuid limburg was er iemand met een breru optics elfje... ( misschien eige naam erop geplakt ?????)

Commentaar

Het is wel een bestaand merk. Op marktplaats staat nu bovenaan bij de telescopen een zielig refractortje van hetzelfde merk. Dat elfje zag er trouwens wat degelijker uit..

Commentaar

HET BETEKENT bRESSER OPTIKS BOCHUM DUS KIJKEN OP DE SITE VAN BRESSER :blackeye:
                    Alles komt goed

Commentaar

Breezah Optiks Bochum... Hmm, die waren vroeger dan van betere kwaliteit dan nu. Er zat in ieder geval weinig plastiek aan.

Commentaar

Werken...
                      X