Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aankooptips -advies en links over telescopen en verrekijkers

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Aankooptips -advies en links over telescopen en verrekijkers

Wat voor een telescoop past het best bij jou? Voor welk budget, en waar?
    Online winkels of bij de vakman? Wat heb je bij het warenhuis gezien en wat staat er in het lidlkrantje? Eerste telescoop of onderweg naar een Takahashi?
    Stel hier je vragen en geef advies aan mede-astrostarters.
    (Verkapte) commerciėle boodschappen zijn uit den boze!

Ben je op zoek naar beginnersinfo?
    Er is een geweldige teleskoopgids door de sterrenwacht bussloo geschreven. Die zou je even moeten lezen:
    http://www.volkssterrenwachtbussloo.nl/main9.htm
    En daar is natuurlijk ook de mooie inleiding op http://www.sterrenkijker.nl/
    van stichting De Koepel.
    Meer dan tekst alleen: een site vol met instructiefilmpjes voor de beginner en beginnend gevorderde: http://www.andysshotglass.com
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

OK hier de eerste vraag dan....

Ik observeer vanuit mijn balkon.... jammer genoeg heb ik hier net geen uitkijkt op de Poolster....ik ben van plan om binnenkort een telescoop te kopen, maar omdat ik geen eqoitoriale montering kan nemen is mijn keuza ERG beperkt. En een beetje goedkope Dobson vinden is ook niet makkelijk.
    Ik heb ergens gelezen dat je een eqoitoriale montering zo kan zetten dat je een Az/Alt montering krijgt met slowmotion controls. Je moest dan een as op een bepaalde graad zetten.
    Weet iemand hier wat meer over????

Alvast bedankt
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Als ik je verhaal begrijp, denk je omdat je de poolster niet ziet geen paralactische montering kan hebben ?

Je kan zonder de poolster te zien gerust je eq montering afstellen.
      Door middel van driftalign kan het zonder het noorden te zien. je moet wel zicht op het zuiden en west of oosten hebben.
      als je eenmaal je montering goed heb afgesteld maak je een markering waar je montering staat. de volgende keren kan je dan makkelijk een goede instelling terug vinden.

Commentaar

O, ja, drift align. Help, daar kan ik dus niks mee, snap het grofweg wel, maar heb er geen hands on ervaring mee. Hoop gepuzzel.
        Degene die het me een keertje in de praktijk kan uitleggen krijgt een gratis kop koffie
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja idd,, wat meer info zou handig zijn NightSky. Ik heb wel uitzicht naar het oosten en zuiden.
          - Bresser 10x50

Commentaar

bekijk de video is
            http://www.andysshotglass.com/DriftAlignment.html

Commentaar

Je kan ook een kompas nemen, de plaatselijke afwijking van het magnetische noorden ten opzichte van het geografische noorden op internet opzoeken, en inderdaad gewoon een pijl op je balkon zetten!
              Daarmee is ie voldoende gericht voor visuele waarnemingen.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mensen, de site die Nightsky noemde is trouwensis DE site voor beginners en gevorderden met een normaal budget: prachtig gedaan (wel adsl hebben)
                http://www.andysshotglass.com
                Met vele filmpjes en heldere uitleg. “t Is volgens mij wel verkapte Orion reclame, maar hij moet z“n prachtige site ergens van onderhouden.

Commentaar

Wow! Die site kende ik nog niet, maar helemaal een kolfje naar mijn hand (misschien hebben jullie dat al wel gemerkt) Ik erger me dood aan technische snufjes die meer hip dan functioneel zijn, en aan zogenaamde "speciaal ontwikkelde" hulpmiddelen die je eigenlijk ook gewoon bij de Gamma kan halen (maar dan wel zonder Vixen- of Celestronsticker)
                  Ik noem bijvoorbeeld de veelgeprezen en duurbetaalde Bobs Knobs (boutjes) en Anti Vibration Pads (rubber schijfjes).

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                    Je kan ook een kompas nemen, de plaatselijke afwijking van het magnetische noorden ten opzichte van het geografische noorden op internet opzoeken, en inderdaad gewoon een pijl op je balkon zetten!
                    Daarmee is ie voldoende gericht voor visuele waarnemingen.
                    Dus ik zou gewoon een telescoop op een parmontering kunnen nemen???????
                    - Bresser 10x50

Commentaar

Ja hoor, zo lang je een kompas hebt! Voor fotografie is het wat lastiger, maar voor visueel kun je je montering grofweg op het noorden zetten. Zeker als je niet heel erg vergroot.

Commentaar

Norbert,

Het lijkt me zinvol om alle links die daadwerkelijk nuttig zijn op te nemen in de eerste posting en desnoods onderverdeling aanbrengen. Anders moeten we straks wellicht 40 pagina's doorspitten om de link te vinden die we zo goed vonden. "Waar stond dat ding ook al weer ggrmrmrmmbblbllb"
                        [..schijn niet zo in m'n gezicht met dat felle licht.. | ... ]

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert
                          Ja hoor, zo lang je een kompas hebt! Voor fotografie is het wat lastiger, maar voor visueel kun je je montering grofweg op het noorden zetten. Zeker als je niet heel erg vergroot.
                          Wajoow, je wil niet weten hoe blij ik ben.

Ok, kan iemand voor het laatst ff HEEL PRECIES stap voor stap uitleggen hoe ik precies mijn telescoop naar het noorden moet richten. :schaam: (terwijl ik de Poolster niet kan zien)

Alvast bedankt
                          - Bresser 10x50

Commentaar

Ik heb een methode voor je bedacht die zo nauwkeurig mogen een noord-zuid lijn op je balkon maakt.

stap 1. Zoek in de Sterrengids op hoe laat op een bepaalde datum de zon PRECIES in het zuiden staat.

stap 2. Zet op dat bepaalde tijdstip een bezemsteel waterpas rechtop op je balkon.

stap3. Trek met behulp van een krijtje en een latje precies een lijn waar de schaduw valt op de vloer (en op de muur misschien)

Voila, je noord-zuidlijn is een feit!

stap 4. Nu is de truc om je poolas zo goed als mogelijk langs de lijn te richten. Als je dit op het oog doet is dit behoorlijk nauwkeurig, je kan dan echt prima visueel volgen. Het gaat denk ik het makkelijkst als je de schaduw van de bezem op een hoge plaats "doortekent', op de muur ofzo.

Commentaar

Dat is wel heel omslachtig om een montering neer te zetten.
                              Bovendien heb je niet veel aan alleen het noorden, je hoogte moet ook goed zijn, en dat gaat niet met een kompas.

gebruik 1 keer de drift en markeer dat. met een krijtje de poten van je statief en met een plakkertje of een beetje verf de montering.
                              Voor visueel zal je dan altijd goed staan.

Commentaar

Werken...
                              X