Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vergroting Mars

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vergroting Mars

Hoi,

Ik heb daarnet een poging gedaan mars een beetje te bekijken
    lukte aardig moet ik zeggen... alleen...

Hoeveel keer moet je vergroten om een zweem van details te zien?

Ik had een 6mm occulair op m'n barlow 2x en toch zag ik slechts een klein bolletje licht.

Ik werk met een 20cm dobson

Tips?
    *** We are stardust ***

15/1150 zelfbouw Dobson ( Lichtenkneker)
    80/480 Baader Scopos RF

Met een vergroting van rond de 100 keer moet je wat donkere plekken kunnen zien. Mars is echter nog behoorlijk klein, dus verwacht er niet te veel van.
    De belangrijkste factor bij het zien van details op planeten is de seeing, oftewel de stabiliteit van de lokale atmosfeer. Vergelijk het met trillende lucht boven asfalt op een warme zomerdag. De atmosfeer trilt op een soortgelijke wijze. Er zijn avonden dat de seeing optimaal is en werkelijk alles volledig stil lijkt te staan. Dan kan je tot extreme vergrotingen gaan. Helaas zijn de nachten met perfecte seeing in Nederland zeer beperkt en kijk je erg vaak naar een 'kokend' beeld.
    Daarnaast is de kwaliteit van het beeld altijd slechter wanneer een object laag bij de horizon staat, simpelweg omdat je door meer lucht kijkt. Een niet volledig afgekoelde telescoop heeft hetzelfde negatieve effect, omdat er nog temperatuurverschillen zijn die tot luchtwervelingen leiden.
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

hoe kan ik trouwens de vergroting uitrekenen
      bijvoorbeeld in mijn geval:

20cm opening
      1200 mm focal length
      6mm occulair met 2x barlow
      wat geeft dat voor vergroting?
      en hoe bereken je dat?
      *** We are stardust ***

80/480 Baader Scopos RF

Commentaar

Focal length gedeeld door de lengte van het oculair, beiden in mm.'s!

1200/6=200.

Met 2x barlow 400 keer dus. En dat is 99 van de 100 keer veel te veel vergroting voor de Nederlandse atmosfeer.....

Commentaar

dat is dus 4x meer dan die 100 waarbij je volgens jou donkere plekken kunt zien.
          maar dan heb ik slechts een 'grote ster' in m'n occulair staan....
          misschien doe ik iets anders verkeerd....
          wat is bijvoorbeeld het beste occulair om dit te bereiken?

ik heb een 32mm, een 25, een 12, een 10 een 6 en een 4
          *** We are stardust ***

80/480 Baader Scopos RF

Commentaar

normaal gesproken je 12mm dus. Die geeft je benodigde 100X vergroting. Mars is dan inderdaad nog klein, maar scherp ga je hem niet veel groter krijgen. Het blijft natuurlijk ook een klein planeetje.

Staar je niet teveel blind op de grote fotos die hier gepost worden met 5cm diameter. Dat ga je visueel nooit bereiken.

Probeer je barlow zo min mogelijk te gebruiken, die doet over het algemeen niet veel goeds met de scherpte van je beeld.
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

prachtig, dat probeer ik de volgende sessie even..
              bedankt voor de tips mensen....
              *** We are stardust ***

80/480 Baader Scopos RF

Commentaar

Hoelang heb je telescoop laten afkoelen? Mijn 10cm refractor moest toch wel een half uurtje buitenstaan voordat het beeld acceptabel was op 100x. Daarna waren er wat donkere vlekken te zien en een heldere poolkap bij 120x. Meer vergroten (190x) hielp niet daarvoor stond de planeet te laag, als hij vannacht wat hoger staat kan ik wellicht wat meer vergroten. Bekijk ook eens het topic over gaasfilters hier op het forum. Interessant voor mensen met een newton.
                Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ik heb mars opgezocht nadat ik al een uur buiten gestaan had andere dingen te bekijken.
                  Ringnevel was prachtig trouwens. Was de eerste keer dat ik zoiets zo duidelijk zag.
                  na een uur moet de scoop toch voldoende afgekoeld zijn dacht ik.... (ik was alleszinds voldoende afgekoeld tegen dan)
                  *** We are stardust ***

80/480 Baader Scopos RF

Commentaar

Mensen toch...

Wat ik hier mis is het type oculair en Barlow.

Welk merk oculair en Barlow gebruik je?
                    Het maakt nogal wat uit of je een Nagler of een Huygens gebruikt. (2 uitersten)
                    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Het is een beginnersforum he...

merk oculair is Orion (plossl) 6mm
                      barlow is een shorty plus 2x van Orion.
                      *** We are stardust ***

80/480 Baader Scopos RF

Commentaar

Origineel geplaatst door Stijn Mattheus
                        Het is een beginnersforum he...

merk oculair is Orion (plossl) 6mm
                        barlow is een shorty plus 2x van Orion.
                        Wist ik nog uit een ander topic . Is je telescoop goed gecollimeerd? Want dit is heel belangrijk. Hier kan je nog wat meer info vinden waarom Mars zo moeilijk is.
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Zo he.. Jij bent snel

Opzich zou dat redelijk moeten zijn.
                          Alleen zou ik zelf nooit een Barlow gebruiken ivm het extra stukje glas wat in je beeldveld zit..
                          Je zou eens Otrho's kunnen gebruiken.

Daarnaast is de seeing en de hoogte van een planeet ook heel erg belangrijk.

Even geduld tot het wat kouder is en Mars iets hoger aan de hemel staat.
                          Dan zal het je veel makkelijker lukken.
                          Maar let op niet meer dan 300 tot 350 keer vergroten.

Succes.
                          Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Origineel geplaatst door Japie
                            Maar let op niet meer dan 300 tot 350 keer vergroten.Succes.
                            - Niet meer dan 50 keer vergroten bij beroerde seeing.
                            - Niet meer dan je oculairs aankunnen bij perfecte seeing.

Altijd afhankelijk van de omstandigheden, afgekoelde telescoop, collimatie.
                            Twee maanden geleden was de seeing zo goed dat ik tot 600x kon gaan. Haarscherp. Seeing is geen wet van meden en perzen.

Commentaar

Als ik er even op mag inpikken. Ik heb Mars een tijdje geleden door mijn Newtontelescoopje (diameter 130 mm, brandpuntsafstand 650 mm) bekeken met een oculair van het merk Orion, Stratus 68 5mm. Mars stond toen hoog aan de hemel, ik zag hem door mijn kijker als een redelijk grote bol, maar zonder detail en veel te fel helaas. Zou ik detail kunnen zien door eventueel een filter te gebruiken of is detail voor mijn kleine kijker teveel gevraagd van het goede ?
                              254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

Werken...
                              X