Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lengte telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lengte telescoop

Vraagje ...

Stel je hebt een spiegeltelescoop met een spiegel van 114 en een brandpuntafstand van 1000 mm (F8.8 of zoiets)...is het dan zo dat de afstand van de hoofdspiegel via de vangspiegel naar het oculair 1000mm is?..

De reden dat ik dit vraag is dat ik een tijdje geleden een telescoop zag met die verhoudingen maar die volgens mij nooit die afstand (spiegel/oculair) had,...nu moet ik wel zeggen dat er onderin de oculairhouder ook een lens zat..
    M.v.gr. Frans

Re: Lengte telescoop

Origineel geplaatst door mzl
    Vraagje ...

Stel je hebt een spiegeltelescoop met een spiegel van 114 en een brandpuntafstand van 1000 mm (F8.8 of zoiets)...is het dan zo dat de afstand van de hoofdspiegel via de vangspiegel naar het oculair 1000mm is?..
    Als er geen focale verlenger in het midden zit wel. Soms zit er een barlow of corrector tussen (of een bolle secundaire).
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hoe moet ik een focal verlenger zien?...is dan b.v. het brandpunt van de spiegel minder, maar door middel van zo'n verlenger word die 1000mm gehaald?
      M.v.gr. Frans

Commentaar

Origineel geplaatst door mzl
        Hoe moet ik een focal verlenger zien?...is dan b.v. het brandpunt van de spiegel minder, maar door middel van zo'n verlenger word die 1000mm gehaald?
        Klopt. Een barlow is het meest populaire voorbeeld, maar er zijn andere. De secundaire spiegels van Maks en Cassegrains hebben ook onder andere die functie.

Het totale pad is dan niet 1000mm, maar de lichtbundels zien er op het brandvlak uit alsof ze van een apertuur kwamen die 1000mm ver is.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
        X