Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Afkoelperiode?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Afkoelperiode?

Hoi allen,

Ik ben redelijk nieuw in deze materie, dus misschien een domme vraag...

Men heeft het in dit forum nogal dikwijls over de 'afkoelperiode' van een telescoop...

Het is mij niet direct duidelijk wat hiermee bedoeld wordt.
    Kan iemand mij updaten?

Bedankt
    *** We are stardust ***

15/1150 zelfbouw Dobson ( Lichtenkneker)
    80/480 Baader Scopos RF

Ik ben hier inderdaad ook benieuwd naar. Kan dit te maken hebben met het licht dat opgevangen wordt in het brandpunt van de telescoop? Waardoor de lens verwarmt wordt?

Commentaar

Daar wordt letterlijk de periode mee bedoeld die de telescoop nodig heeft om van huistemperatuur tot buitentemperatuur te komen. Met name de open Newtons hebben anders last van wervelingen in de buis die het beeld vertroebelen. Na afkoeling is het beeld scherper.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

wat ik me dan afvraag:
        Is dat verschil werkelijk zo significant? Ik bedoel, het is me nog niet direct opgevallen dat mijn beeld in het begin van een waarneemingssessie anders is dan in het midden of op het eind...
        *** We are stardust ***

80/480 Baader Scopos RF

Commentaar

Als je het niet ziet is het ook niet relevant
          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

In kleine telescopen zal je het niet vaak zien. Als het binnen heel warm is en buiten ijskoud wel natuurlijk.
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Niet alleen Newtons hebben er last van.

Ook SCT's en Maksutov's zijn er gevoelig voor. En omdat dat gesloten buizen zijn kan het afkoelen langer duren.

Eigenlijk zijn alleen een lenzenkijkers er redelijk ongevoelig voor.
              305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Origineel geplaatst door Stijn Mattheus
                wat ik me dan afvraag:
                Is dat verschil werkelijk zo significant?
                Bij hoge vergrotingen en bij een goed gecollimeerde telescoop wel, ja. Als ik Mars bekijk in goede seeing is het het verschil tussen soep zien aan 100x en een stabiel beeld zien op 492x.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ohw ik dacht dat de "afkoeltijd" de tijd was die je moest wachten voordat je een nieuwe telescoop kocht om te voorkomen dat je weer teveel geld uitgeeft.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                    Ohw ik dacht dat de "afkoeltijd" de tijd was die je moest wachten voordat je een nieuwe telescoop kocht om te voorkomen dat je weer teveel geld uitgeeft.
                    Hahaha, ken t verschijnsel. Ik verkeer nog niet zo lang in die staat en het begint alweer te kriebelen :P

On toppic: Ik zet mn buis altijd buiten voordat ik naar bed ga.. Paar uurtjes later is ie goed koel.. Doe ik dat niet heeft t geen zin om m buiten te zetten.
                    =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                      Origineel geplaatst door Stijn Mattheus
                      wat ik me dan afvraag:
                      Is dat verschil werkelijk zo significant?
                      Bij hoge vergrotingen en bij een goed gecollimeerde telescoop wel, ja. Als ik Mars bekijk in goede seeing is het het verschil tussen soep zien aan 100x en een stabiel beeld zien op 492x.
                      Moet ik misschien eens wat beter op letten dan.
                      Hoelang duurt zo'n afkoelingsperiode normaal? of is dat afhankelijk van de telescoop.

Ik heb bijvoorbeeld een orion Intelliscope 8" dobson.
                      *** We are stardust ***

80/480 Baader Scopos RF

Commentaar

Zet eens een ster uit focus en als er dan heldere lijnen door het sterbeeldje ziet lopen is hij nog niet goed genoeg afgekoelt. Hoelang het duurt hangt af het temperatuursverschil. Van kamertemperatuur naar een koude nacht kan toch al gauw een uurtje zijn.
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

dat hangt inderdaad af van de telescoop.. en zeker weten van het weer. ik laat hem eigenlijk altijd een half uurtje buiten staan voordat ik ga kijken, als ik wil kijken dan zet ik hem eerst buiten, ( ook de oculairen) dan ga ik nog ff bakkie koffie doen ( als het erg koud is, warme kleren aantrekken enzo) en als ik dan met alles klaar ben ( misschien binnen uitzoeken wat ik wil gaan zoeken enz) dan ga ik kijken, en dan is ie wel goed afgekoeld vaak.. maar vriest het nou buiten, dan heeft ie echt wel ff nodig.. misschien wel langer dan een half uur.. in de zomer daarentegen, heeft ie niet zo heel lang nodig, maar wel gewoon eventjes omdat het dan misschien juist warmer is dan buiten..

Commentaar

Zat ik er toch ver naast, wist niet dat het de overlapping was van kamer temperatuur naar buiten temperatuur. Weer wat geleerd.

Commentaar

Tip: houdt bij het afkoelen de optiek zelf wel bedekt als er redelijk wat voch in de lucht zit, i.v.m. dauwvorming. Daar zullen niet alle telescopen evenveel last van hebben, maar SCT's en Mak's zeker wel!
                              "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Werken...
                              X