Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Afkoelperiode?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Afkoelperiode?

Hoi allen,

Ik ben redelijk nieuw in deze materie, dus misschien een domme vraag...

Men heeft het in dit forum nogal dikwijls over de 'afkoelperiode' van een telescoop...

Het is mij niet direct duidelijk wat hiermee bedoeld wordt.
    Kan iemand mij updaten?

Bedankt
    *** We are stardust ***

15/1150 zelfbouw Dobson ( Lichtenkneker)
    80/480 Baader Scopos RF

Ik ben hier inderdaad ook benieuwd naar. Kan dit te maken hebben met het licht dat opgevangen wordt in het brandpunt van de telescoop? Waardoor de lens verwarmt wordt?

Commentaar

Daar wordt letterlijk de periode mee bedoeld die de telescoop nodig heeft om van huistemperatuur tot buitentemperatuur te komen. Met name de open Newtons hebben anders last van wervelingen in de buis die het beeld vertroebelen. Na afkoeling is het beeld scherper.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

wat ik me dan afvraag:
        Is dat verschil werkelijk zo significant? Ik bedoel, het is me nog niet direct opgevallen dat mijn beeld in het begin van een waarneemingssessie anders is dan in het midden of op het eind...
        *** We are stardust ***

80/480 Baader Scopos RF

Commentaar

Als je het niet ziet is het ook niet relevant
          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

In kleine telescopen zal je het niet vaak zien. Als het binnen heel warm is en buiten ijskoud wel natuurlijk.
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Niet alleen Newtons hebben er last van.

Ook SCT's en Maksutov's zijn er gevoelig voor. En omdat dat gesloten buizen zijn kan het afkoelen langer duren.