Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kleuren in nevels zien

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kleuren in nevels zien

Mijne heren en dames,

Overal zie je van die mooie afbeeldingen van nevels etc vol met kleuren pracht en praal.
    Wat ik mij afvraag is in hoeverre je die, eventueel met behulp van een filter, zelf ook kunt zien?
    En indien dit niet het geval is, kan dit dan wel met fotografie en dien je hier nog wat speciaals voor aan te schaffen (uitgaande van piggyback)
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

hey trip,

mijn ervaring is dat je alleen vage grijsachtige vlekjes ziet, waarvan je hooguit met een filter (UHC/OIII etc...) de zichtbaarheid/contrast nog iets kunt verbeteren.

kleur heb ik nog nooit gezien, zal ik ook wel nooit zien aangezien mijn ogen in het donker geen kleur kunnen waarnemen....

langleve de ccd dus ;-)

groetjes

edit: men zegt dat je met hele grote telescopen wel kleur zou kunnen zien, maar dat kan ik niet bevestigen
    Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Het klopt inderdaad dat de kleuren van foto-opname's als zodanig visueel niet zichtbaar zijn. Alleen al omdat de kleurgevoeligheid van het oog anders is als de film of CCD.
      Toch kun je wel degelijk kleuren zien. De Orionnevel heeft een duidelijk groene kleur en ook de ringnevel in de Lier heeft iets vaal groenigs in mijn kijker. Maar het zijn niet de kleuren zoals op een foto.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

kleur is wel te zien als de telescoop maar groot genoeg is.
        Kan me een verhaal herinneren van iemand bij ons op de sterrenwacht die naar de florida starparty ging, daar in een 30" zag hij in verschillende heldere nevels kleur. uit eigen ervaring heb ik wel wat lichte kleur gezien in een 50cm vooral in Orion en de dumbel.

Commentaar

Het zien van kleuren bij nevelachtige objecten is in sommige gevallen wel mogelijk, maar erg persoonsafhankelijk omdat de gevoeligheid van de ogen voor het zien van kleuren bij zwak licht nogal verschilt van persoon tot persoon. Ook speelt oefening een rol, de oefening van je hersenen om bij zwak licht kleuren te kunnen herkennen en interpreteren.

Het zijn m.n. enkele planetaire nevels waarbij het voor de meeste waarnemers goed mogelijk is om kleuren te zien, en dan de compacte en heldere daarvan.
          De Orionnevel en Ringnevel die Hyperion noemt vind ik geen goede voorbeelden en ik zou zeker niet zeggen "De Orionnevel heeft een duidelijk groene kleur". Wellicht heeft Hyperion zeer kleurgevoelige ogen of ogen waarbij de kleurbalans naar het groen neigt. Ik zelf heb nog nooit, ook niet onder de meest goede omstandigheden, kleur gezien bij de Orionnevel en de Ringnevel en ik denk dat dit voor de meeste waarnemers zal gelden.
          Overigens moet je zeker geen filters (als UHC en OIII) gebruiken als je echte kleuren wilt zien. Als je met filters kleuren ziet dan is de kans groot dat dit door dat filter wordt veroorzaakt (kijk maar naar de rare kleur van sterren die ontstaat bij sommige filters)

Dit zijn een paar van de meest kleurrijke objecten, voor vrijwel iedere waarnemers wel met kleur te zien (allemaal planetaire nevels):
          NGC 7662 - Blauwe sneeuwbal nevel
          NGC 6543 - Katteoog nevel
          NGC 6210
          NGC 6572 - Emerald nebula
          NGC 3918 - Blue planetary (staat helaas in Centaurus...)
          PK 64+ 5.1 - Campbell's waterstofster
          NGC 6891
          NGC 2440
          NGC 6818 - Little Gem nebula
          De meeste van dit soort objecten vertonen een blauwige, soms blauwgroenige kleur. Campbell's waterstofster is een uitzondering, die is wat vuilgeel.

:smartass
          50cm Dob, 30cm Dob, C14, AP Starfire 132mm, Zenitstar80

Commentaar

Het kleurenzien is inderdaad erg persoonsgebonden, mansgebonden zelfs. Ongeveer 5% van de mannen heeft problemen met het zien van de kleuren groen en rood (vooral deuteranomalie, waarbij de kegeltjes in het netvlies het groene licht minder goed kunnen zien). Dit wordt des te duidelijker onder omstandigheden met weinig licht waarbij grijstinten sowieso steeds meer gaan overheersen.

EDIT @Bob. De kans is dus groot dat niet ik over extra "groene" ogen beschik, maar jij over een vorm van deuteranomale ogen. Ik zal zaterdag Ishiharakaarten meenemen. Daarmee kun je kleurenblindheid ontdekken. Hoewel het mogelijk is dat onder normale licht omstandigheden dat niet opvalt. Een absolute blindheid voor groen wordt overigens deuteranopie genoemd, die is echter zeldzaam.

Overigens is het wel leuk om ook van anderen eens te horen of zij een kleur zien bij bijvoorbeeld de Orionnevel. Misschien ben ik wel apart...
            Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
            Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
            Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door Bob
              Als je met filters kleuren ziet dan is de kans groot dat dit door dat filter wordt veroorzaakt (kijk maar naar de rare kleur van sterren die ontstaat bij sommige filters)
              Uhm - het wordt niet veroorzaakt door de filter: het is de filter die net alleen die kleuren doorlaat, maar ze zijn heus wel echt. OIII-groen heeft echt wel *die* kleur, hoor.

Met een OIII filter met rode pasband ga je sterren alleen in groen en H-alpha rood zien, natuurlijk. Maar op de Orionnevel kan dat al wat tintjes roze en zalm opleveren.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dankzij het waarnemen ben ik er achter gekomen dat ik tot die 5% hoor.
                De blauwe sneeuwbal is helaas grijs.
                En dat geldt ook voor andere planetaire objecten.
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
                  EDIT @Bob. De kans is dus groot dat niet ik over extra "groene" ogen beschik, maar jij over een vorm van deuteranomale ogen.
                  SLIK...
                  Maar... Gelukkig is die kans ook niet zo groot want ik kan de groentjes en blauwtjes van diverse planetaire nevels wel goed zien... pffff

Extra groene ogen? Ja, volgens mij heb jij toch wel iets katachtigs over je. Altijd dat gescharrel in het donker...
                  50cm Dob, 30cm Dob, C14, AP Starfire 132mm, Zenitstar80

Commentaar

zo he... das nog eens een leuke discussie!
                    zoveel reacties in zo'n korte tijd.. eureka!

Nou, ik hoop dat het vanavond of de komende avonden wat helder is, dan ga ik Orion ook maar eens checken.
                    Ik zal niet rusten voordat ik kleur zie!
                    * 10x50 Bresser bino
                    * TouCam II Pro

Commentaar

Misschien helpt het als je jezelf een flinke dreun op je oog geeft? Je ziet dan EN sterretje en als je geluk hebt ook nog wat kleurtjes :P
                      Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Origineel geplaatst door kleine_beer
                        Misschien helpt het als je jezelf een flinke dreun op je oog geeft? Je ziet dan EN sterretje en als je geluk hebt ook nog wat kleurtjes :P
                        Been there... done that, maar dat was voordat ik een telescoop had. Nu wil ik hiet zien door m'n scope
                        * 10x50 Bresser bino
                        * TouCam II Pro

Commentaar

Dan denk ik dat je toch richting deepskyfotografie moet gaan denken wil je dat zien.
                          Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Je kan natuurlijk ook gewoon je naam eer aan doen en een lekker pado theetje bereiden, kleur gegarandeerd en wolken storen dan ook veel minder
                            Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
                              Je kan natuurlijk ook gewoon je naam eer aan doen en een lekker pado theetje bereiden, kleur gegarandeerd en wolken storen dan ook veel minder
                              hehe..
                              Scheelt dat mijn naam niet is afgeleidt aan een dergelijke trip
                              Lang verhaal, doen we wel een keer op een bijeenkomst
                              * 10x50 Bresser bino
                              * TouCam II Pro

Commentaar

Werken...
                              X