Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Twijfel over dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Twijfel over dobson

Haai !

binnen een afzienbare tijd zou ik me een telescoop willen aanschaffen.
    Nu ik heb me al goed geinformeerd en mijn keuze staat vast: het wordt een dobson.

Ik twijfel nu of het een standaard dobson (bv Orion XT) wordt of een Lightbridge van Meade. Het zou om de 8' versie gaan.
    De LB kost wel meer, maar ziet er wel veel "cooler" uit 8)

Zelf ben ik niet echt van plan de telescoop veel te verplaatsen. Dus in dat opzicht ben ik te vinden voor de XT.

http://www.grootven.be/Showpage.ASP?pageid=MEADETLSCP

http://www.grootven.be/Showpage.asp?pageid=Orion

Heeft er iemand al ervaring met (één van) deze telescopen? Misschien kunnen jullie ervaringen mij een duwtje in de goede richting geven?

Alvast bedankt
    Een beetje verlies heb je altijd...

Re: Twijfel over dobson

Origineel geplaatst door Piranha
    Heeft het er "cooler" uitzien toegevoegde waarde in het donker? Indien ja, moet je dat zeker meenemen in je beslissing.

Verder ken ik de beide scoops niet, maar de XT is 125 euro goed koper en lijkt mij completer qua accessoires.
    The Big Bang is fun

Commentaar

Haai !

binnen een afzienbare tijd zou ik me een telescoop willen aanschaffen.
      Nu ik heb me al goed geinformeerd en mijn keuze staat vast: het wordt een dobson.

Ik twijfel nu of het een standaard dobson (bv Orion XT) wordt of een Lightbridge van Meade. Het zou om de 8' versie gaan.
      Een deel van die kewlheid is wel ten koste van functionaliteit (zeker met die 3x2 Truss waarop een zeil moeilijk te passen is en dat wit dat soms is waar het niet moet zijn). Als je de 8" tube gestockeerd en vervoerd krijgt, dan heb zou ik geen moment aarzelen en de tubedob nemen.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door MoreLinux
        Heeft het er "cooler" uitzien toegevoegde waarde in het donker? Indien ja, moet je dat zeker meenemen in je beslissing.

Verder ken ik de beide scoops niet, maar de XT is 125 euro goed koper en lijkt mij completer qua accessoires.
        Nee, die "cool" heeft totaal geen nut :-)

Commentaar

De Lightbridges zijn vreselijk zwaar voor een truss type dobson.
          Als je een dobson kiest, neem dan ook gewicht mee als argument. Een truss type heeft weer als voordeel dat deze compact opgeborgen kan worden.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Dat laatste, die "meeneembaarheid" was voor mij de reden om de LightBridge te kiezen. Ook al moet je die wat vaker collimeren. (Maar daarover zijn al andere topics aangemaakt.)
            Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
            Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
            Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hmm, misschien dat ik die 125 euro verschil beter spendeer aan occulairen/filters....

Commentaar

Ik zelf heb ook de keuze gehad tussen en Lightbridge of een Orion dobson.
                Ik het uiteindelijk toch voor de Orion gekocht omdat hij 2 occulairen heeft en ook omdat hij niet zo vaak ge collimeert hoeft te worden.
                Voor beginners kan he collimeren nogal een probleem geven. Dus lijkt me een Orion XT de betere keuze
                [b]Orion XT10 Intelliscope[/b][size=7] 10 inch 254mm[/size]
                [size=7]Orion 10mm Plossl
                Orion 25mm Plossl
                Orion Barlow 2x Shorty Plus
                Orion Lasermate Deluxe Collimator[/size]

Commentaar

Waarom hoef je die Orion dan niet zo vaak te collimeren? En zelfs dan: eens moet je er toch aan geloven. Hoe vaak is dat dan ongeveer?

Commentaar

De zogenaamde portabilitet van de Lightbrigde is zwaar overdreven. Zelfs voor een 8" heb je aan een auto-achterbank alleen niet genoeg. Dezelfde ruimte heb je ook nodig voor een dichte Dobson.

Alleen vanaf 12" heeft het nut om een LB te verkiezen boven een dichte tubus, omdat een dichte 12" buis (meestal) niet meer op de achterbank past.
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Warm aanbevolen: een Dieter Martini dobson. Licht en niet al te duur.
                      http://www.dietermartini.de/preislistejanuar2007.pdf
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                        Warm aanbevolen: een Dieter Martini dobson. Licht en niet al te duur.
                        http://www.dietermartini.de/preislistejanuar2007.pdf
                        Hmmm, is wel nog te doen...maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de "open ruimte" tussen hoofd -en vangspiegel een spelbreker kan zijn?

Commentaar

Dan zou ik me eerst even verdiepen in het fenomeen Dobson voordat je verder kijkt.

Commentaar

Waarom zijn er anders van die zwarte doeken verkrijgbaar voor de LB?

Commentaar

ik heb zelf de dobson die je op mijn avater ziet.. ben er heel tevreden mee, ondanks dat het een onmogelijk ding lijkt om te sjouwen valt dat reuze mee.. het zijn 2 delen, en voor een meisje als ik nog net alleen te dragen ( mits er geen sneeuw ligt op het veluwe weekend, he jongens:P ) verder is het super makkelijk met onduidelijk weer, want het kost je geen uren om het op te zetten, maar je bent zo klaar, dus ook zo weer opgeruimt mocht het weer weer eens omvliegen ( en tja, het is nederland nou eenmaal).. wat collimeren betreft, hoeft inderdaad weinig, ik heb er verdre niet zoveel verstand van, en ben altijd bang dat ik het juist verziek, kortom doe het ook echt vrij weinig. hij staat nog steeds redelijk goed, al is het kruisje niet echt helemaal meer in het midden, ik kan het nog prima zien (A).. en als ik weer is ga kijken met iemand met wel verstand van die dingen, dan laat ik er weer is naar kijken (A)(A).. lekker makkelijk he?? haha..

Commentaar

Werken...
                              X