Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zichtbaarheid objecten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zichtbaarheid objecten

Een algemene vraag:

Aangezien ik niet weet waarop ik kan zoeken:
    Is er op dit forum ook een topic waar men uiteenzet WAT met WELKE telescoop gezien is? (zoals in de VVS deepsky atlas).
    STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Niet zo systematisch als bij deepskylog.be. (Ik neem aan dat je die bedoelt.) Vaak is er in de tekst wel een aanwijzing te vinden of anders bij de bijgevoegde tekening en/of foto. Echter: vele van ons hebben zowel op dit forum als op deepskylog hun waarnemingen gezet zodat toch duidelijk wordt met wat en waar welk object precies is gezien. En wie achter de nickname schuilt heb je snel genoeg door.
    Maar in feite zou het goed zijn om dat ook hier wat duidelijker en systematischer neer te zetten.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ik bedoelde echt de atlas met de gele kaft, ooit een keer aangeschaft bij de koepel. Daar staan ook wat historische beschrijvingen in.
      Maar heb al even een poosje op het deepskylog gekeken en ben er al achter dat hier veel meer info te vinden is, geweldig !!

Doel is om een beetje een beeld te krijgen van wat een bepaalde opening en type instrument je nou kan laten zien. Heb nu wegens teleurstelling een werkloze 115 mm newton. De teleurstelling komt door het niet, of zeer moeizaam kunnen vinden van objecten. En indien eenmaal wat gevonden viel het beeld tegen. Zelfs de orionnevel....
      STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zat of (nog) zit, maar ik merk dat veel mensen het idee hebben dat ze door een kijker hetzelfde kunnen zien als wat ze gewend zijn van de vele foto's van de verschillende objecten. En dat is niet zo helaas. Toch moet je met een elfje na wat oefening toch wel het een en ander kunnen zien. Mijn broer heeft er ook eentje en daar kon ik - ondanks een belabberde zoeker - toch vrij eenvoudig de ringnevel mee vinden.
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Tsja, eigenlijk heeft elke telescoop die ik heb gehad wel voor een teleurstelling gezorgd:
          Ongeveer 25-30 jaar geleden, 1e telsescoopje van 40 mm: idd, het is niet zoals op foto's, VOORAL dso. (fototeleurstelling)
          2e telescoop van 60 mm: vlak achter objectief een diafragma van 30 mm... (oplichtteleurstelling)
          3e en huidige telescoop 115 mm newton: onhandig en van lage kwaliteit, ook de oculairen (destijds 35 gulden per stuk...) (kwaliteitsteleurstelling).

Dussss, gelukkig dit forum gevonden sinds kort (heb ook pas sinds kort een snelle internetverbinding, dit heeft alles in een stroomvernelling gebracht). Wat een informatie zeg .

Nu denk ik dat ik weer een teleurstelling op het spoor ben, en dat heeft te maken met de zichtbaarheid van ds. Ik wil al een hele tijd een C8 aanschaffen, in de veronderstelling dat dit een goede keus is mt ds,maar het internet heeft ervoor gezorgd dat dit nog niet gebeurd is, die dingen zijn eigenlijk niet geweldig (optisch). Daarbij denk ik nu ook dat een telescoop van minimaal een halve meter nodig is om visueel een bevredigende indruk te krijgen, dwz met gemak spiraalarmen kunnen zien. Fotografie heeft mijn belangstelling niet, dat doet de hubble wel, maar is ook bron van de teleurstelling (heb M51 van hubble als achtergrond op het scherm).

Dit alles overwegende kom ik tot de conclusie dat de volgende (en hopelijk ook de laatste) telescoop een 150 mm mak moet worden. Ik moest alleen nog weten wat zoiets nog aan ds laat zien. Het volgende obstakel is de montering, goto of niet, maar dat hoort in een andere topic.

Commentaar

Niet zo moeilijk doen. Gewoon naar een starparty van dit forum komen. Kun je gratis alles uittesten wat los en vast zit.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Zeker ook over nagedacht hoor, en ben heel bang dat het volgende gaat gebeuren: Kijk eerst door een instrument wat ik denk te willen hebben en dan daarna door een groter instrument. En dit beeld is natuurlijk beter, en is dus het beeld van mijn toekomstige kijker weer een teleurstelling... Ik ben trouwens niet zo fanatiek hoor, heb nog meer tijdvretende dingen, maar wil wel een goede, gemakkelijke scope waar ik zo nou en dan eens de dingen mee bekijk.

Commentaar

Ik zou Nop zijn wijze raad maar volgen.
                Je geeft toch wel aan dat je ge´nteresseerd bent in deepsky, en dan lijkt een Mak me niet direct de meest logische keuze. Wil je vooral Maan en planeten kijken, en slechts af en toe deepsky, dan wel, anders zou ik toch eerst verder kijken, en het liefst op een starparty rondneuzen.

Het belangrijkste is dat je een uiteindelijk een telescoop koopt die voor jou 'goed' aanvoelt. Gelukkig staar je je niet dood op objectiefgrootte, des te kleiner de kijker, des te sneller (en vaker) je zult waarnemen. Nico Skyfan en ik verbazen ons nog elke keer hoeveel onze 127 mm refractors (gewone achromaten) laten zien.

Verder heeft hetgeen je ziet met zoveel meer zaken te maken dan enkel de telescoop: waarneemomstandigheden en ervaring zijn minstens net zo belangrijk, en de laatste krijg je enkel door het veel te doen. Wat voor mij het oculair uit knalt, wordt door mensen die eigenlijk voor het eerst door een telescoop kijken totaal niet gezien (al verschillende keren meegemaakt). Oftewel: nu vallen de ds-objecten misschien nog tegen, maar als je eenmaal een tijd aktief bezig bent, dan ga je er vanzelf meer details in herkennen. Details die je dan ook weer terug vindt op al die fraaie foto's, maar die je nu zelf hebt gezien, en dat geeft (voor mij althans) altijd weer een hoop voldoening.

Succes met de keuze!
                Guus

Commentaar

Het programma Eye and Telescope berekend en laat zien wat met welke opening en oculair zichtbaar is aan deepsky objecten. Hiermee kan je dus ook uitzoeken wat je met een elfje of een C8 kan zien. Hier te downloaden.

Commentaar

Kijk eerst door een instrument wat ik denk te willen hebben en dan daarna door een groter instrument. En dit beeld is natuurlijk beter, en is dus het beeld van mijn toekomstige kijker weer een teleurstelling...
                    Stop, foute gedachtegang.

Het is waar dat je bij veel objecten meer ziet in een grotere kijker (denk maar aan de spiraalarmen van M51), maar er zijn genoeg objecten die in een kleinere kijker juist beter tot hun recht komen. (Ga maar eens met een 8 tot 10 cm kijker + UHC filter het gebied rondom Gamma Cygni bekijken, om maar eens een voorbeeld te noemen, en komeet Holmes was in mijn 127 mm refractor minstens net zo fraai als in de grote Newton. )

Het belangrijkste is dat de kwaliteit van je kijker goed is.

En een kleinere kijker zet je sneller op, is sneller afgekoeld, neem je gemakkelijker mee op vakantie, is niet zo'n grote investering enz. enz en als je later alsnog een groot kanon koopt, dan is het altijd gemakkelijk om die andere erbij te hebben.

Groeten,
                    Guus

Commentaar

Eigenlijk krijg ik de indruk dat je verwachtingen te hoog gegrepen zijn, mede be´nvloed door de mooie foto's die je ziet. Ik vind bv. de Orionnevel door de verrekijker al zeer mooi. Goede oculairen en een nevelfilter zouden ook nog kunnen helpen. Dat alles is misschien nog belangrijker dan welke kijker ook.

Heb zelf een Mak, niet direct voor deep-skywerk zou je zeggen, maar ik ben zeer content met de beelden die ik "voorgeschoteld" krijg.

Dus ook daarover misschien niet te moeilijk doen. Wie weet hoe goed je je elfje kan oplappen met goede accessoires.

Commentaar

@sterrenkijker,

Wat een leuk programmaatje en wat ook een leuk gevonden naam.
                        Iig bedankt.

Commentaar

@capella,

Wat voor mak heb je? en heb je ook wel eens een focal reducer gebruikt voor deepsky?? ?? ?

Commentaar

@guusgilein,

Jouw (en ook andere natuurlijk) berichten helpen: als de kwaliteit maar goed is. Stukje bij beetje kom ik mbv dit forum wel tot de juiste keuze.

Maar misschien wacht ik nog even tot volgend jaar want dan laat ik een apo maken van ongeveer 40" (incl gebouw enz.) van de jackpot van de staatsloterij.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                              Niet zo moeilijk doen. Gewoon naar een starparty van dit forum komen. Kun je gratis alles uittesten wat los en vast zit.
                              Helemaal waar!

Mocht dat even duren dan kan je over een jaar of tien ook gewoon mijn boek kopen! Als ik er ooit aan toe kom.
                              Ben voor mezelf aan het vastleggen welke objecten de moeite waard zijn door amateurtelescopen, maar ben er nog laaaaaaaaaaaaang niet mee klaar!
                              "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Werken...
                              X