Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

red dot

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

red dot

Ik begin de sterrenhemel al vrij aardig te kennen, en kijken/vinden met een verrekijker lukt al vrij aardig. Sinds kort gebruik ik een newton met een klassieke zoeker, waarbij net als bij de scoop zelf alles onstersteboven komt te staan. Zoeken nr bvb Mars is op 2 seconden klaar met de verrekijker, met de scoop duurt het heel wat langer eer ik het object in het vizier heb. Ik hoor dat het gemakkelijker gaat met een zgn "red dot finder". Klopt dit? Iemand ervaring mee?

Jajajajaja!
    Ga morgen naar de winkel en koop zo'n ding. 90% van de amateurs hier wil niet zonder. Het is zelfs makkelijker dan vinden met een verrekijker!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

^^^ I second that
      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Ik heb niet eens de moeite genomen om iets anders te proberen.
        Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
        Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Ik was zo blij toen ik net mijn red dot finder kreeg! Objecten zijn zo heel snel gevonden, en ik weet nu meestal 100% zeker dat het ook de open sterrenhoop is die ik zocht, en niet een andere.
          Ik raad het je echt aan!
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Het fijne van de red dot finder is dat het beeld niet omgekeerd staat, er wijst in feite alleen maar een puntje naar de plek waarop gericht wordt en je behoudt het overzicht van de rest van de hemel.
            Mijn gewone zoeker gebruik ik haast nooit.

Commentaar

Hoi Luc, ook ik heb een simpel 6x30 zoekertje op mijn kijker staan, heb al gemerkt dat het niet echt een handig dingetje is. Laatst wilde ik enkele open clusters opzoeken in het sterrenbeeld Voerman, maar ik kreeg niet eens een ster van dat sterrenbeeld in mijn zoeker (wilde vanuit die ster gaan starhoppen naar de clusters). Geen open clusters gevonden dus En als ik dan een ster vind in mijn zoeker dan slaat de twijfel vaak toe .. heb ik wel de juiste ster in mijn zoeker ??
              254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                Jajajajaja!
                Ga morgen naar de winkel en koop zo'n ding. 90% van de amateurs hier wil niet zonder. Het is zelfs makkelijker dan vinden met een verrekijker!
                Ik ben die andere 10% .

Commentaar

Luc,
                  Wat ook een goede optie is, is een telrad, daar heb je ook
                  speciale kaarten voor, welke gratis te vinden zijn op het web.

Mvgr steven

Commentaar

Ik ben ook sneller met een verrekijker. Simpelweg omdat je alleen maar op een punt hoeft te richten en de verrekijker voor je ogen hoeft te houden. En het zeer grote beeldveld werkt ook aardig mee.

Een red dot finder is inderdaad een zeer mooi dingetje om de telescoop ruwweg ergens op te richten maar om echt iets te 'zoeken' heb je toch een echte zoeker nodig. De 6x30 is rommel daar vind je niks mee. Een 8 of 9x50 is ideaal en niet te duur.

Zelf sinds kort overgestapt op een right angle zoeker dus met rechtopstaand beeld en geen hernia opwekkende capriolen om je oog achter het uiteinde te krijgen, maar ineens vond ik niks meer.
                    Ben al te zeer ge´ndoctrineerd door de omgekeerde zoeker en tezeer gewend met een oog over de kijkerbuis te kijken en dan het object direct in beeld te hebben in de zoeker. Nu hoef ik niet meer over de kijkerbuis te kijken om in de zoeker te kunnen kijken, maar daardoor mis ik het visueel richten en heb ik geen enkel idee meer waar de telescoop nu op gericht is. De nieuwe zoeker is het dus heel erg wennen, veel de verkeerde richting op bewegen en het zoeken gaat ook niet goed. Hopelijk komt het nog goed.

Als je niet zeker bent of de juiste ster in beeld staat dan moet je er een atlas bij houden. Dan kun je heel kleine stapjes maken en dan weet je zeker dat je goed zit.
                    Moet wel ook zeggen dat de clusters in voerman een beetje last hebben van gebrek aan handige sterren om naartoe te hoppen.

Commentaar

Ik ben die andere 10% .
                      Daar hoor ik ook bij. Als je een GoTo montering hebt hoeft je alleen te kijken of de helderste ster in het midden staat...... :smartass
                      305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Een hernia krijg ik met elk soort zoeker, hetzij in m'n nek, hetzij in m'n onderrug. Het is maar waar je voor kiest.

Als ik het zo begrijp was er geen leven vˇˇr de uitvinding van de red dot finder. Zijn er eigenlijk nog mensen die met deelcirkels werken of is dat een uitgestorven diersoort? Ik heb het tenminste altijd willen leren. Als je het kunt, lijkt het me eenvoudiger dan welke soort zoeker ook.

Commentaar

Een red dot finder is inderdaad een zeer mooi dingetje om de telescoop ruwweg ergens op te richten maar om echt iets te 'zoeken' heb je toch een echte zoeker nodig. De 6x30 is rommel daar vind je niks mee. Een 8 of 9x50 is ideaal en niet te duur.
                          Rommel is wat overdreven. In ons Nederlands klimaat is een 8x50 echter wel noodzakelijk. Maar op een donkere plek in de Eifel zag ik meer met een 6x30 dan hier met een 8x50.

Een combinatie van een reddot met 8x50 vind ik zelf ook ideaal.

Zelf sinds kort overgestapt op een right angle zoeker dus met rechtopstaand beeld en geen hernia opwekkende capriolen om je oog achter het uiteinde te krijgen, maar ineens vond ik niks meer.
                          Dat probleem had ik eerst ook. Ik heb een jaar of 10 een 90 graden zoeker met een gespiegeld beeld gebruikt, en nadat ik op een TS 8x50 RA zoeker met 'correct beeld' overstapte ging het in het begin voor geen meter meer. Maar gewoon blijven oefenen en de klik komt vanzelf weer.

Meestal richt ik gewoon langs de 8x50 zoeker, en dat gaat praktisch altijd goed, maar soms lukt het inderdaad niet (meestal als je wat vermoeid begint te worden), en dan zet ik de reddot even aan. Dan weet je zeker dat het startpunt juist is, en dat scheelt eigenlijk alles, en het vervolg van de starhoproute gaat dan gewoon weer met de 8x50 zoeker..

Groeten,
                          Guus

Commentaar

Ik gebruik deze en wil nooit meer anders!
                            "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

steven, jij spreekt over een telrad. Beter dan rdf? Weet niet precies wat een telrad is, kijk wel ff op google ondertussen.

Commentaar

Werken...
                              X