Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Help Mij aub

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Help Mij aub

Hoi
    Mijn naam is mitch ben 14 jaar en Wil me al heel lang bezighouden met de ruimte
    Mijn vraag is
    Welke telescoop Ik het beste kan nemen
    Ik heb zoown mijn intresse in Meade LXD 55 10"
    Is dit een goede telescoop voor het waarnemen van Gasnevels Maan Saturnes Mars sterren?

Zijn er trouwens telescopen Waardoor je niet zwart wit ziet maar echt kleur?

Hoi

Ik zou je aanraden om eens naar een sterrenwacht in de buurt te gaan en eens door een aantal telescopen te kijken voordat je deze beslissing neemt.

Er zijn vele soorten en maten telescopen en iedere telescoop heeft zo zijn voor en nadelen. Dat is lastig uit te leggen via een forum.

Kleur in een telescoop??? Het menselijke oog kan in het donker geen kleuren onderscheiden dus zien we door een telescoop geen kleur. Behalve op de planeten en sommige sterren dan.
    305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Ik zou als ik jou was eerst eens wat met een verrekijker zien.
      50x8 of 50x10, de zogenoemde nachtkijker.

Daarmee kun je al mooi wat clusters en planeten zien, andromeda-nevel.

Waarom: omdat je daarmee het kijken onder knie krijgt & bij een telescoop is dat 123 niet zo.

Wat betreft die telescope dat is een hele goeie, meer dan 1250 mm brandpunt min hopelijk.
      Maar ze blijven er wel, hoor.
      Dus haast je vooral niet met iets kopen, maar ga ook niet te veel wikken en wegen op je budget.
      (spaar dan gewoon wat langer, je telescope moet toch wel mss 10 jaar meekunnen).

Commentaar

Hai Mitch
        Welkom. Ik zou inderdaad nog even niet op het merk/type letten, maar je even verdiepen in welke telescoop je wat kunt zien.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Slartibartfast
          Ik zou je aanraden om eens naar een sterrenwacht in de buurt te gaan en eens door een aantal telescopen te kijken voordat je deze beslissing neemt.
          Ik zou je aanraden eens naar een starparty van forumleden in de buurt te gaan en eens door een aantal telescopen te kijken voordat je deze beslissing neemt.
          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hoi

Er zijn vele soorten en maten telescopen en iedere telescoop heeft zo zijn voor en nadelen. Dat is lastig uit te leggen via een forum.

Kleur in een telescoop??? Het menselijke oog kan in het donker geen kleuren onderscheiden dus zien we door een telescoop geen kleur. Behalve op de planeten en sommige sterren dan.

Ik voel me opeens heel erg dom:P

Commentaar

Dat moet je dus niet doen.

Iedereen hier op dit forum heeft het zelfde probleem meegemaakt.
              Dat hoort er gewoon bij.

Al doende leert men.

Beter eerst een beetje ervaring op doen om er achter te komen wat je wilt en dan pas de aanschaf doen. Het gaat toch meestal om aardig wat geld dat je maar 1 keer kan uitgeven.
              305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Het is trouwens een 2e hands Telescoop Via marktplaats heb hem naar 400/500 Kunnen pingelen dus......
                Maar van die starparty ga ik eens wat mee doen

Commentaar

Origineel geplaatst door silenthunter
                  Iets niet weten, en het dan vragen als je de kans krijgt lijkt me juist erg slim!
                  Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Ik riep ook altijd dat je beter eerst eens naar een sterrenwacht of starparty kon gaan om eens wat door verschillende telescopen te kijken, maar echt waarnemen leer je pas door dat met je eigen telescoop te doen vind ik. Als je de telescoop kan betalen is het wel en hele aardige telescoop zeker omdat hij een grote opening heeft, kan je er veel mee zien. Het is al wel een wat ouder model en ik zou zeker proberen of je iemand kan vinden die wat ervaring met telescopen heeft om er eerst eens naar (en vooral ook door) te kijken voordat je hem koopt.

Commentaar

Het is trouwens een 2e hands Telescoop Via marktplaats heb hem naar 400/500 Kunnen pingelen dus......
                      Maar van die starparty ga ik eens wat mee doen
                      Om welke advertentie gaat het? Ik vind 500 verdacht weinig geld voor een Meade LXD 55 10".
                      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Dat is vast de ota (=losse buis) 10" van San ( http://link.marktplaats.nl/130960869 ) Daar zit nog geen montering bij. Kun je dus niks mee. Reken op het dubbele erbij voor een goede montering. Maar zoals ik al zei: eerst kijken, dan merk/type bepalen, dan kopen.
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hoi

eigenlijk heeft hij het praktisch ook nog fout, alle sterren zijn zo fel dat er wel kleur is.
                          En de bekende nevels zijn ook lichtsterk genoeg om kleuren te zien.
                          Neem b.v. het orionnevel.

Voor verder gelegen objecten is het wel zo.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                            Dat is vast de ota (=losse buis) 10" van San ( http://link.marktplaats.nl/130960869 ) Daar zit nog geen montering bij. Kun je dus niks mee. Reken op het dubbele erbij voor een goede montering. Maar zoals ik al zei: eerst kijken, dan merk/type bepalen, dan kopen.
                            Nee dit is hem niet
                            Hij staat onder de naam
                            Bij zoeken intypen "meade"
                            Dan prijs 650 opzoeken da is hem:P

Commentaar

Als je echt voorlopig alleem visueel wilt waarnemen kan ik een dobson aanbevelen, als je die tweedehands koopt kan je die met niet al te veel verlies weer verkopen als je meer gericht te werk wilt gaan.

Voordeel van een dob is dat het heel bedrijfszeker is, een grote opening heeft voor wining geld en behoorlijk alround, dus zowel planeten als nevels ect.

Mijn eerste scope was een 8" f6 dobson en daar heb ik erg veel mee gezien/plezier van gehad. Nieuw heb je die al onder de 500,- en tweedehands voor nog veel minder.

Wel een zoeker nemen met een hoek van 90 graden erin zodat je comfortabel kunt zoeken.

Niet te lang wachten want de winter is zo weer voorbij!
                              Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Werken...
                              X