Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturn

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturn

Hallo jongens en meisjes,

Ik heb de afgelopen dagen de maan goed kunnen waarnemen.
    Maar ik wil nu graag andere dingen gaan zien door mijn etx90 (90/1250)

Wanneer is saturn te zien? en hoe herken ik hem?
    Ik zie vaak een opvallend knipper achtig puntje in het heelal maar als ik hem in de lens neem zie ik niet echt veel verschil dan met het blote oog zeg maar :S

Misschien kan jij mij vertellen hoe ik saturnus bijvoorbeeld aan kan herkennen uit al die 10000000 stippen aan de hemel...

Ik denk dat het een ster is geweest. Planeten knipperen namelijk stukken minder dan sterren. Dat komt omdat het planeetbolletje veel groter is dan het beeld van een ster (ook al zijn ze beide heel klein) en een trilling in de lucht van dezeflde grootte heeft dus minder invloed visueel op een planeet dan op een ster.

Naarmate je beter bekend raakt met de sterrenbeelden zul je ook merken dat je planeten makkelijker herkent omdat 'er iets staat dat er niet zou moeten staan'. En als je weet in welk sterrenbeeld ze staan het ene jaar dan geldt vooral voor de planeten vanaf jupiter dat je ze de jaren erna ook wel weer weet te vinden omdat ze zich maar heel langzaam om de zon verplaatsen. Jupiter doet ongeveer 12-13 jaar over zijn baan om de zon. Dat wil dus zeggen dat de planeet elk jaar vanaf ons gezien 1 sterrenbeeld opschuift. Saturnus doet 2 keer zo lang om een baantje om de zon dus die schuift maar een half sterrenbeeld op per jaar. Mars staat veel dichterbij dus die beweegt aardig veel aan de hemel. Zo zijn ze vroeger ook erachter gekomen dat er nog andere planeten in het heelal waren.

Een makkelijke manier in om een programma als Stellarium te downloaden. Dan kun je elke avond kijken wat er te zien is en waar. Ook kun je met dergelijke programma's de tijd vooruit spoelen en eventueel zo ver totdat je saturnus op een avond ziet verschijnen. Saturnus is wel al te zien maar dit is vooral het 's morgens het geval. Naarmate de maanden verstrijken wordt het meer een nacht en avond object en dan zien we hem weer een hele tijd niet.

Ook kun je in de kalender in het portaal van dit forum kijken, daar kun je ook voor volgend jaar al een kijkje nemen. http://hemel.waarnemen.com/

Je moet dan zoeken naar het moment dat de planeet in oppositie staat. Dit is een moeilijke term om te beschrijven dat de aarde --> zon --> en de planeet op 1 lijn staan. De planeet is dan het beste te zien. Dit is voor saturnus in februari. Als de planeet vanaf de aarde dicht bij de zon staat, dan is deze slecht te zien omdat het zonlicht overdag natuurlijk stoort en planeten zoeken overdag kan wel, maar is lastig en je ziet uiteraard veel minder dan wanneer het nacht zou zijn.

Vanaf Januari begint Saturnus weer een beetje zichtbaar te worden 's avonds. Hij staat dan net boven de horizon rond een uur of 11. Je zult dus nog een paar maandjes geduld moeten hebben. Bedenk wel dat we saturnus steeds meer vanaf de zijkant gaan zien, dus de ringen worden met de komende jaren steeds minder goed zichtbaar. Het is dus iets minder spectaculair dan afgelopen jaren.

Ook zul je vanaf 40x vergroting iets gaan zien aan de planeet en het wordt pas echt leuk boven de 200x. Het nadeel is dat de opening van jouw telescoop redelijk bescheiden is en de planeet niet echt tot zijn recht komt omdat het beeldje steeds lichtzwakker wordt naarmate je meer vergroot. Bij de echt grote vergrotingen die je zou willen gebruiken op een planeet als Saturnus(250x+) blijft er dus vrij weinig over in jouw scopeje.

Neemt niet weg dat het zeker een spectaculair iets is om te zien.

Commentaar

http://www.stellarium.org/nl/
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Werken...
      X