Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Compacte (beginners)telescoop?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Compacte (beginners)telescoop?

Dag,

Ik ben op zoek naar een goede (beginners)telescoop. Omdat ik echter midden in de stad woon en bovendien geen tuin heb, ben ik wel genoodzaakt met mijn telescoop op pad te gaan. Veel telescopen passen wel in de auto, maar ik wil ook heel graag in staat zijn om telescoop+montering op de fiets mee te nemen. Buis in een rugtas, en montering op de bagagedrager of in de fietstas, stel ik me zo voor. Andere wensen: parallactische montering en eventueel geschikt te maken voor astrofotografie. Ik heb even rond zitten kijken op het internet, maar kan zo snel niets vinden wat geschikt lijkt. Iemand een suggestie??

Groeten,

Ronald

Re: Compacte (beginners)telescoop?

Origineel geplaatst door ronaldk
    Dag,

Ik ben op zoek naar een goede (beginners)telescoop. Omdat ik echter midden in de stad woon en bovendien geen tuin heb, ben ik wel genoodzaakt met mijn telescoop op pad te gaan. Veel telescopen passen wel in de auto, maar ik wil ook heel graag in staat zijn om telescoop+montering op de fiets mee te nemen. Buis in een rugtas, en montering op de bagagedrager of in de fietstas, stel ik me zo voor. Andere wensen: parallactische montering en eventueel geschikt te maken voor astrofotografie. Ik heb even rond zitten kijken op het internet, maar kan zo snel niets vinden wat geschikt lijkt. Iemand een suggestie??

Groeten,

Ronald
    Wat is je budget ongeveer? Een kort refractortje op een Porta montering kan handig zijn. Fotografie en mobiliteit op de fiets is ben ik bang iets dat niet zo goed bij elkaar past, dan kom je toch al snel uit op zwaardere en vooral grotere monteringen (tenzij je een fietskarretje hebt?)

Robtics heeft bijvoorbeeld al een shorttube 7cm f/5 refractortje op een AZ-3 montering voor een kleine 200 euro, ervaring met dit soort scoopjes heb ik echter niet.

of een 90mm makje op EQ-1 bij TS: hier
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door ronaldk
      Dag,

Ik ben op zoek naar een goede (beginners)telescoop. Omdat ik echter midden in de stad woon en bovendien geen tuin heb, ben ik wel genoodzaakt met mijn telescoop op pad te gaan. Veel telescopen passen wel in de auto, maar ik wil ook heel graag in staat zijn om telescoop+montering op de fiets mee te nemen. Buis in een rugtas, en montering op de bagagedrager of in de fietstas, stel ik me zo voor. Andere wensen: parallactische montering en eventueel geschikt te maken voor astrofotografie.
      Hum - da's een beetje tegenstrijdig. De meeste parallactische monteringen neem je niet zomaar mee, of het moet een tabletop EQ1 zijn (maar daar ga je niet zoveel telescoop op kwijt kunnen).

Starblast of refractor op Alt/Az montering?
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela

Hum - da's een beetje tegenstrijdig. De meeste parallactische monteringen neem je niet zomaar mee, of het moet een tabletop EQ1 zijn (maar daar ga je niet zoveel telescoop op kwijt kunnen).

Starblast of refractor op Alt/Az montering?
        och een eq-1 of 2 past wel in een fietstas? Alu statiefje op de bagagedrager. Een 40cm tube van een refractor of makje past best in een rugzak.

Een EQ-1 zou je eventueel ook kunnen uitrusten met een RA-motor voor fotografie, maar let dan niet teveel op stabiliteit en nauwkeurigheid.

Misschien is het aan te raden om als beginner eerst visueel alles af te speuren. Mocht het echt interesseren dan kun je altijd nog eens overstappen op een montering/kijker die beter geschikt is om te fotograferen (maar ook veel duurder is).
        *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
          och een eq-1 of 2 past wel in een fietstas?
          Een EQ1 wel (zoals ik aangaf). Een EQ2 vind ik toch wel al op het randje.

Een EQ-1 zou je eventueel ook kunnen uitrusten met een RA-motor voor fotografie, maar let dan niet teveel op stabiliteit en nauwkeurigheid.
          "Let niet op stabiliteit" rijmt niet echt met fotografie .
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Je hebt in ieder geval geluk, want je kunt meteen mee met de MVC die bij jou in de buurt waarnemen. Zie ook forum starparties.

Voor planeetopnames met de webcam maakt die stabiliteit niet zo heel veel uit, slechte framepjes mik je er toch uit.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
              Voor planeetopnames met de webcam maakt die stabiliteit niet zo heel veel uit, slechte framepjes mik je er toch uit.
              Binnen bepaalde grenzen, als het teveel beweegt kan Registax er ook geen chocolade meer van maken.

Commentaar

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat mobiliteit en fotografie moeilijk te combineren zijn. Mijn plan is om eerst visueel te gaan waarnemen, en als dat goed bevalt eens wat astrofotografie te proberen. Als dat dan ook goed bevalt wil ik wel extra investeren in een nieuwe montering die daar wat meer geschikt voor is (maar wellicht niet meer op de fiets past..), maar met mijn eerste telescoop+montering wil ik wel kunnen kijken of het iets voor mij is. De EQ1 en EQ2 monteringen lijken me daarvoor wel geschikt, en voor zover ik kan zien krijg ik die wel mee op mijn fiets.

Ook bedankt voor de MVC tip. Als ik eenmaal een telescoop heb probeer ik me daar zeker bij aan te sluiten.

Mijn budget is trouwens nog niet definitief vastgelegd, maar ik zal zelf te denken aan iets tussen de 300 en 600 euro. Hopelijk kan ik daar een goede telescoop + montering voor vinden.

Gr.
                Ronald

Commentaar

Ik ga toch een beetje tegen de rest in. Volgens mij past een EQ-5 prima in een rugtas als je de tegengewichtstang er af schroeft. Neem een klein statiefje zoals de houten P90 van Vixen en die past er dan zelfs nog bij. Je telescoop zou je in een (goed gevoerde) foedraal kunnen doen.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

En waar laat je dan het contragewicht ? Ik heb de monteringskop plus contragewicht wel eens in een rugzak gehad, maar dat houd je niet lang vol tenzij je 5x per week aan fitness doet...

Ik zou toch wat lichters kiezen als het op de fiets mee moet.

Commentaar

Misschien moet je je wens van een parallactische montering opzij zetten,
                      tenminste als je op een fiets bent aan gewezen.
                      Hoewel een fiets kar doet ook wonderen natuurlijk
                      Je zou ook eens kunnen kijken naar de Meade ETX serie.
                      Deze heeft dus geen parallactische montering maar ik heb er wel genoeg mooie foto's mee zien maken.
                      En het geheel is erg transportabel, er zijn meen ik, ook speciale rugtassen voor deze telescopen.

greetz steven

Commentaar

Kan je niet ff liften ?
                        254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

@Jurgen: Liften is niet nodig: we hebben een auto. Maar als ik een klein stukje de stad uit wil, wil ik graag de fiets kunnen pakken.

@Jurgen: Ik heb de ETX serie gezien, maar in eerste instantie opzij geschoven. Misschien moet ik er toch eens iets beter over nadenken. Hij lijkt in ieder geval klein genoeg. Weet je toevallig of er ergens een site is met foto's van, bijvoorbeeld, de ETX-80AT?

Misschien is het sowieso verstandig om eens een keer een waarneemavond oid bij te wonen. Ik weet veel van sterrenkunde, maar heb nauwelijks waarneemervaring (niet visueel tenminste).

Gr.
                          Ronald

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                            En waar laat je dan het contragewicht?
                            Ook in de tas! Je bent toch ook brugwup geweest!?
                            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik ben ook in Dubio hoe ik m'n heq5 met 200/1000 newton kan meenemen op de motor.............
                              M'n 90mmF10 ref met eq2 zou moeten kunnen..............

Heeft iemand hier enige ervaring mee, en nee, ik heb geen zijspan of aanhangwagentje......... :P
                              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                              X