Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

collimeren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

collimeren

ik heb van het weekend de achterzijde van mijn bresser losgehaald en in het center van de spiegel een rondje met een gaatje erin in het center geplakt.
    nu was ik vanavond met de webcam aan het kijken naar de maan en kwam er achter dat ik in de webcam 2x het rondje zie zitten
    dit lijkt me toch niet goed, heb ik met colimeren de telescoop dan helemaal uit het centrum gedraaid of is dit normaal.
    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Dat zijn waarschijnlijk stofjes op je CMOS of CCD of zelfs je filter als je die er op hebt zitten, dat worden rondjes op het beeld.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

dat zou kunnen, maar als ik de camera ronddraai op het oculair zou het rondje moeten meedraaien in het beeld en het blijft op dezelfde plaats staan.
      127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Ziet ie dan niet op je vangspiegel?
        Of zit er misschien nog een correctie lens onderin je focusser?

Sofjes of andere dingen op je hoofspiegel kan je niet zien met een webcam die gefocussed staat op een hemel object namelijk.
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

maar het zijn mijn inziens ook geen stofjes maar het ringetje wat onderin in het center van de hoofdspiegel zit.
          ik wil een foto plaatsen waar de 2 cirkels te zien zijn maar dat lukt me hier niet.
          ik heb de foto geplaatst onder "Camera's en astrofotografische beeldbewerking- de maan" eerste topic

Commentaar

Als het ringetje niet belachelijk groot is en/of volledig (centimeters) uit het midden zit, kun je het gegarandeerd vanaf je focuser niet zien. Niet met het het blote oog, niet door een oculair en niet in je camera.
            Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Die twee ringen op je foto zijn vrijwel zeker stofjes op de chip van je webcam. Zoals Eric al zei kan het zeker niet het ringetje zijn dat je op de spiegel hebt aangebracht.
              "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

maar ik heb al eerder gezegd, dat als ik de webcam ronddraai de stipjes ook op een ander plaats moeten zitten.
                en dat doen ze juist niet, de positie blijft altijd gelijk.
                het ringetje op de hoofdspiegel is ongeveer 8mm groot met een gat van 3mm.
                er zit ook geen lens in de focusser, dus vanaf de webcam kijk ik rechtstreeks op de vangspiegel en zie ik in de vangspiegel het ringetje op de hoofdspiegel zitten.

Commentaar

Kun je een foto plaatsen van wat je precies ziet?
                  Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                  Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                  Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

en dat doen ze juist niet, de positie blijft altijd gelijk
                    Misschien begrijp ik je verkeerd maar als de ringen altijd op dezelfde positie in het beeld van de webcam blijven staan betekent dat juist dat de oorzaak van de ringen op de webcam zelf te vinden is, stofjes dus.
                    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
                      Kun je een foto plaatsen van wat je precies ziet?
                      deze staat op "Camera's en astrofotografische beeldbewerking- de maan" eerste topic.

nog even over het stof, als ik stof op mijn sensor zou hebbenen ik draai mijn sensor rond(dus mijn camera) dan zou het stof toch op een andere plaats in een foto moeten komen staan??
                      of zie ik hier iets verkeerd.

Commentaar

Sorry, ik had niet door dat die foto al geplaatst was. (Ben nevelstaarder, geen maanhuiler ) Maar nu ik die zie lijken ze me inderdaad stofjes toe.
                        Volgens mij is je idee inderdaad fout. Het stof ligt toch op de sensor? Als je de sensor/camera draait blijft het stof op dezelfde plaats liggen en dus ook op de afbeelding.
                        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

je zal wel gelijk hebben, maar ik vind het zo vreemd dat op mijn werk de ccd camera die achter de microscoop zit het beeld laat roteren als ik aan de camera draai, en hier dus niet.
                          ik weet dat er een flinterdun glaasje voor de ccd zit, dus waarschijnlijk zal het stof zich dus tussen de ccd en het glas bevinden.
                          dat houd dus in dat ik het hele apparaat moet demoteren om er bij te komen?
                          ik hoorde van somige mensen ook wel eens dat ze het glaasje voor de ccd weghaalden, is dat aan te bevelen of niet.

Commentaar

het is echt stof op je sensor...
                            wanneer je de camera draait zal, net als op je werk, het beeld van de maan draaien. maar de vlekjes niet, aangezien die op de sensor zitten. voor de duidelijkheid nog ff snel een voorbeeld:

je kijkt door een glasplaat, waarop 2 rode stippen staan. wanneer je dan om je as gaat draaien, zal het landschap wat je ziet veranderen, maar de 2 rode stippen blijven op dezelfde plaats (wanneer je de glasplaat niet verplaatst tov je ogen)!

verder is het onwaarschijnlijk dat het stof tussen het filterdunne glaasje en de ccd zit, tenzij je het glaasje al eerder hebt verwijderd. zo niet, dan zit het gewoon op het glaasje en kun je het met een blowertje (of iets dergelijks) wegblazen...

hopelijk is het nu een beetje duidelijker...
                            groetjes, maarten
                            Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                            Vixen Great Polaris
                            Canon 350D - NexImage

Commentaar

super schipluiden, dan moet het met een blaasbalgje en evt een penseeltje te verwijderen zijn.
                              kan ik dit glaasje trouwens rustig laten zitten of filtert dit nog het ea weg.

Commentaar

Werken...
                              X