Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop vraagjes en meer

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop vraagjes en meer

Hooi iedereen heb dit forum sinds kort ontdekt en het heeft me weer helemaal aangemoedigd om weer sterren etc. te gaan kijken

Ik had nog wat vraagjes over mijn telescoop weet er zowat niks over namelijk. Het is volgens mij een behoorlijk lage kwaliteit telescoop maar ik was nogal klein en dan krijg je niet meteen zon ding van een paar honderd euro. Dan begin je met iets kleins :P

het is een:

Marquant 60700 Power Telescoop
    525x refractor, 700mm focus lengte,
    3x oculair H 4mm, H 12,5mm, H 20mm

ik heb geen idee wat dit allemaal betekent....

Wat is eigenlijk een barowlens? en waar plaats ik hem? iets van 3x staat er ..

ik heb ook een erecting eye piece, weet iemand waar ik die moet vastmaken?

veder zit er een zoeker op maar die kijkt op de kop is dat normaal?

Ik heb ook erg moeite om sterren te vinden enzo het enige wat goed lukt is de maan... heeft iemand tips wat ik nog meer kan bekijken?

ik heb ook een klein lensje van 4mm waar ik mee kijk normaal kijk ik met een grotere maar die ben ik kwijt -.-

Pfoe dit waren mijn beginners vragen hoop dat iemand me kan helpen

Marquant 60/700 Power Telescoop betekend dat je telescoop een objectiefdiameter (de lens) heeft van 60 milimeter en een brandpuntsafstand van 700 milimeter.

525x refractor, 700mm focus lengte staat voor de vergroting en wederom staat hier het brandpuntsafstand. Maar de vergroting van 525x is helaas overdreven. De maximaal zinvolle vergroting van deze telescoop is 120x (2x het objectiefdiameter in milimeters).

3x oculair H 4mm, H 12,5mm, H 20mm houdt in dat je 3 Huygens oculairen hebt, met respectievelijke brandpuntsafstanden van 4, 12,5 en 20mm. Door dit getal te delen door het brandpuntsafstand van de telescoop krijg je de vergroting. Bijvoorbeeld; 700 : 20 = 35x.

De barlowlens plaats je tussen de telescoop en het oculair, en zorgt voor een extra vergroting, in dit geval 3x. Bovenstaande combinatie wordt dus een vergroting van 35 x 3 = 105x.

De erecting eyepiece plaats je ook tussen de telescoop en het oculair en zorgt ervoor dat het omgedraaide beeld weer recht op staat. Want, net als bij je zoeker, wordt het beeld omgedraait. Dit is normaal.

Als je wilt weten wat je nog meer kunt zien raad ik je aan een sterrenatlas te kopen of even goed rond te kijken op dit forum. Wil je het echt goed, leuk en snel leren, dan raad ik je aan eens naar een sterrenwacht of een starparty te komen.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Re: Telescoop vraagjes en meer

Origineel geplaatst door froggerfish
      Marquant 60700 Power Telescoop
      525x refractor, 700mm focus lengte,
      3x oculair H 4mm, H 12,5mm, H 20mm

ik heb geen idee wat dit allemaal betekent....
      Het meest belangrijke (de opening en dus openingsverhouding) staat er niet. De "525x power" betekent dat de telescoop zich richt aan een naief publiek. Zulke vergrotingen zijn gewoon nooit nuttig op zo'n telescoop. De ocualirs zijna allemaal Huygens oculairs in .965"-formaat - niet te gebruiken op een andere telescoop, en het meest goedkope type.

het is waarschijnlijk een 70mm lenzenkijker, misschien met de opening tot 60mm gereduceerd om beeldfouten nog wat te verminderen (ten koste van de lichtopbrengst).

Wat is eigenlijk een barowlens? en waar plaats ik hem? iets van 3x staat er ..
      Een barlowlens kan goed zijn, en maakt de vergroting met een gegeven oculair een aantal keren groter. Die 3x barlows bij *zulke* telescopen zijn niet zo goed en dienen slechts om de "525x power" op de doos te kunnen schrijven.

ik heb ook een erecting eye piece, weet iemand waar ik die moet vastmaken?
      Voor astronomische doeleinden: nergens.

veder zit er een zoeker op maar die kijkt op de kop is dat normaal?
      Ja. Dat de telescoop ook, trouwens, althans zonder sterdiagonaal of erecting eyepiece (dat is een oculair met ingebouwde omkeerder).

Ik heb ook erg moeite om sterren te vinden enzo het enige wat goed lukt is de maan... heeft iemand tips wat ik nog meer kan bekijken?
      Planeten, en dan misschien enkele Messier-objecten. Om die te vinden heb je verschillende methodes. Heb je een equatoriale montering (met twee assen die je scheef kunt zetten) of een azimutale (op/neer, links/rechts)?

ik heb ook een klein lensje van 4mm waar ik mee kijk normaal kijk ik met een grotere maar die ben ik kwijt -.-
      Geeft niet. Is toch erg oncomfortabel en gebruik je toch minder dan de twee anderen, omdat de vergroting dan te groot wordt (zeker met een barlow).
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Jah tis inderdaad niet zon goede kwaliteit telescoop, ik was ook 10 jaar toen ik hem kreeg en me ouders dachten dat het wel weer snel overwaaide dus kreeg ik zon kinder ding.
        Met die grotere van 4mm bedoel ik zegmaar eentje die een groter kijkgat heeft en minder ver inzoomd die gebruikte ik eigenlijk het meest tot nu dan...
        Jah mijn telescoop kan draaien op de standaard en beewegd op en neer naar links en naar rechts en er zitten schroeven op waarmee je hem beter vast kan stellen.
        Opzich wil ik in de toekomst een betere telescoop kopen maar voor nu doe ik het nog even met deze

Commentaar

To be honest,
          Je kunt beter nu even op marktplaats een leuk kijkertje kopen voor ongeveer 100 euro om mee te beginnen, want dan heb je namelijk een redelijke 2e hands waarmee je in ieder geval op een correcte wijze kunt ontdekken of je astronomie leuk vindt of niet.
          Met die marquant verwacht ik namelijk dat je na 1 avond bent uitgekeken, omdat je amper wat ziet en dat wat je ziet is belabberd.

my 2ct..
          * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
          * 10x50 Bresser bino
          * TouCam II Pro
          * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Vele jaren gelden kreeg ik ook voor het eerst een 40 mm telscoopje met een vergroting van 30 x. Maar dat was natuurlijk niet genoeg...
            Heb toen een telescoop bij keurkoop (oud postorderbedrijf) gekocht in de veronderstelling dat dit al een stuk beter was. Maar helaas was dit niet zo. Ik vond het al vreemd dat er vlak achter de hoofdlens van 60 mm een plastic ring zat met een gat erin van 30 mm.... hmmmm dit werkt toch niet of kan toch nooit de bedoeling zijn.
            Iets later zag ik in de universum een artikel staan dat er op een sterrenkijkavond 2 deelnemers waren die met hun 60 mm telscoop beduidend minder konden zien dan de anderen met hun zelfgemaakte 60 mm JWG kijker.... Met behulp van dit artikel kon ik mn geld weer terugkrijgen en heb toen een 115 mm newton gekocht die ik nog steeds heb.

Ik weet wat je moet doomaken met je telescoop, want waarschijnlijk zie je er niet veel door. Volgens mij (als je het nog steeds leuk vindt, en niet negatief beinvloedt wordt door de pestaties van het huidige apparaat) ben je inderdaad een stuk beter af met een 2e hands van enige waarde. Je zult zien dat de kwaliteit al beter is als je ermee werkt. En als je dat dan ook nog leuk vindt, moet er maar eens serieus gespaard worden (dat doe ik al zo'n 10 jaar, want die newton wordt helaas ook niet meer gebruikt)
            STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

inderdaad het beeld is zwaar kl*t* ik zag de maan amper :S
              Met mijn oude lens die minder vergrote kon ik wel goed kijken maar die ben ik dus kwijt.
              Ik ben ook van plan een nieuwe te kopen niet meteen een pro ding maar zo een rond de 100 a 150 euro. Dat sparen ga ik doen na oud en nieuw want ik ben eerst nogwat aan het sparen voor vuurwerk

Commentaar

voor 150 euries kun je een goede 2e hands 130 reflector kopen op EQ3 of MON1 montering, dus das een goede investering (heb ik namelijk ook gedaan) :P
                * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
                * 10x50 Bresser bino
                * TouCam II Pro
                * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Origineel geplaatst door froggerfish
                  Dat sparen ga ik doen na oud en nieuw want ik ben eerst nogwat aan het sparen voor vuurwerk
                  Als je dat geld voor je vuurwerk nu eens aan een scoop spendeerd, heb je er eerder en veel langer plezier van dan van een paar knallen en pijlen

Commentaar

Sparen voor wat in rook opgaat... :smartass

Commentaar

Haaaahaha,

Ik begrijp je precies met dat vuurwerk. Bij sommigen in een bepaalde tijd van je leven naar het eind van het jaar is er maar 1 ding belangrijk, en dat is vuurwerk. .

Ik ben er een tijd af geweest totdat mn neefjes die koorts te pakken kregen. ik wens je veel succes met het stellen van prioriteiten... .
                      STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Werken...
                      X