Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

montering in evenwicht

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

montering in evenwicht

Ik bezit een eq6, met twee contragewichten. Moet de montering bij iedere waarneming perfect in balans zijn, ttz, perfecte balans tussen contragewichten en telescoop? Bij mijn scoop lukt dit niet, ook als de contragewichten helemaal op het uiteinde staan vastgezet, is de scoop nog zwaarder dan de contragewichten. Moet ik extra contragewicht plaatsen of is dit niet echt nodig. Ik denk hierbij aan slijtage van de montering,...

Ik ken iemand die een C14 heeft, op EQ6 en helemaal vol met contragewichten. Ik zou een extra overwegen!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Heb ooit een verhaal gelezen (over EQ5 of -6) waarbij alles exact in evenwicht was en toen het beeld met volgen steeds een beetje heen en weer bewoog. Dit hebben ze grotendeels opgelost door te prutsen met stelschroeven EN door de boel heel iets IN ONBALANS te brengen!

Dus een extra erop, alleen is het jammer dat die dingen zoveel kosten, het is maar een stuk ijzer. Het is net als saus op de patat: veel marge op het randassortiment.
      STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Ik denk trouwens ook dat de montering door exentrische krachten misschien zelfs sneller slijt als ie in onbalans is.
        STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Heb zelf een heq5 pro met 2x 5kg gewicht en een 200/1000mm newton erop. En die is ook niet in balans (RA as).
          Heb ook een nieuw contragewicht bijbesteld want er moet nog een 90mm F10 guidesope op de newton (heb geprobeerd zonder extra tegengewicht maar dat vonden de motoren niet zo fijn.......grgrgrgrgr deden ze..............

gr.
          Patrick
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door Arends(oog)
            Heb ooit een verhaal gelezen (over EQ5 of -6) waarbij alles exact in evenwicht was en toen het beeld met volgen steeds een beetje heen en weer bewoog. Dit hebben ze grotendeels opgelost door te prutsen met stelschroeven EN door de boel heel iets IN ONBALANS te brengen!
            Als een opstelling perfect in balans is, is het mogelijk dat de boel gaat stuiteren in de tandwielen van de aandrijving. Een tikje onbalans zodat de boel op de tandwielen rust zorgt ervoor dat dit niet gebeurt. Overigens krijg je dan nog wel te maken met een schikje als de montering door de meridiaan heen draait: dan valt de hele boel de andere kant op tegen de tandwielen aan.

Met een tikje onbalans wordt overigens echt een miniem klein beetje bedoeld; onbalans zorgt voor een fikse belasting van de monetering met alle bijbehorende gevolgen als slijtage en onnauwkeurigheid.
            Dus een extra erop, alleen is het jammer dat die dingen zoveel kosten, het is maar een stuk ijzer. Het is net als saus op de patat: veel marge op het randassortiment.
            Nee, joh! Die patat krijg je er slechts bij omdat anders de saus aan je vingers blijft plakken!

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Het moet eigenlijk zo zijn dat hij in balans hangt, maar dan net "over de top heen" zodat de zwaartekracht de buis op het tandwieltje houdt, maar niet teveel natuurlijk.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
              X