Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

uitrichten en opstellen parallactische telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

uitrichten en opstellen parallactische telescoop

kan iemand mij uitleggen hoe ik de telescoop moet uitrichten om niet iedere keer de beide assen te moeten bijdraaien.
    ik heb op internet en hier gekeken, maar kan nergens iets vinden hoe deze precies uit te richten, ook bij de beschrijving van de telescoop staat daar niets over in
    een link is ook goed als die duidelijk is.
    bvd peter
    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Die bresser van je wordt toch geleverd op een equatoriale montering? In dat geval je montering op 52 graden instellen en de onderste draai-as (RA) uitlijnen op Polaris (voor het visuele werk is globaal voldoende). Je kunt dan je object redelijk in beeld houden door die onderste as (RA) steeds iets te verstellen, of als je een motortje hebt doet die dat voor je.
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

ik hoorde ergens dat de bovenste as op 90 gr gezet moet worden als je uitricht op polaris, is dat zo?
      127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Die 90 graden heeft met je deelcircels te maken, maar daar weet ik ook niet het fijne van.
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door peet
          ik hoorde ergens dat de bovenste as op 90 gr gezet moet worden als je uitricht op polaris, is dat zo?
          Hoi Peet, als ik me niet vergis heb ik dezelfde montering (EQ2) als jij. Mijn montering staat op 51 graden afgesteld voor de plek waar ik kijk(BelgiŽ) Ik zie dan altijd dat mijn statief zo waterpas mogelijk staat (check dit enkel op het zicht) en draai de onderste knop los zodat ik mijn montering azymutaal kan draaien en de onderste as naar de Poolster kan richten. Ik gok hiermee gewoon een beetje, exact africhten gaat natuurlijk niet zonder poolzoeker. Dit is tot hiertoe altijd zonder problemen gelukt. Als ik toch nog merk dat ik met beide assen moet bijregelen dan verzet ik de onderste as een beetje zodat hij toch nog beter naar de Poolster gericht is. Maakt niet uit op hoeveel graden je declinatie dan staat ingesteld of naar waar je kijker gericht is.
          254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

Werken...
          X