Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

kiezen telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

kiezen telescoop

hallo
    ik zit te twijfelen tussen 3 telescopen allemaal van meade de eerste is lxd 75 10" schmidt newtonian 10" at of de lxd 75 8" schimidt cassegrain
    of de lx 90 8"gps schmidt cassegrain zou er ook graag met de tijd een fotografie mee doen ik zeg wel met de tijd maar deze zou ik houden en geen andere kopen maar het zou toch meer zijn om te kijken dan om te fotogaferen ik wil wel iets meer zien van nevels en sterrenstelsels dan een wazig vlekje
    groetjes jacky
    Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Re: kiezen telescoop

Origineel geplaatst door Jacky
    hallo
    ik zit te twijfelen tussen 3 telescopen allemaal van meade de eerste is lxd 75 10" schmidt newtonian 10" at of de lxd 75 8" schimidt cassegrain
    of de lx 90 8"gps schmidt cassegrain zou er ook graag met de tijd een fotografie mee doen ik zeg wel met de tijd maar deze zou ik houden en geen andere kopen maar het zou toch meer zijn om te kijken dan om te fotogaferen ik wil wel iets meer zien van nevels en sterrenstelsels dan een wazig vlekje
    groetjes jacky
    Als je specifiek geïnteresseerd bent in detail in nevels en sterrenstelsels, dan investeer je best in apertuur eerder dan een montering, dus in een Dob (tenzij natuurlijk je budget erg hoog is). Een 16" Lightbridge gaat je bijvoorbeeld veel meer tonen (ne kost niet zoveel meer, tot je fortuinen gaat uitgeven aan oculairs).

Fotografie is een ander paar mouwen, maar om eerlijk te zijn zou ik (gezien je interesses in nevels die grooooooot kunnen zijn) er eerder een kleine refractor op een HEQ5 bijplaatsen voor die doeleinden dan te beginnen met een SCT (die kleine planetairen en kleine melkwegstelsel goed kan laten fotograferen, maar da's geen werk voor een beginnende astrofotograaf).

Als ik me limiteer tot de drie telescopen die je vermeld: ik denk dat Meade besloen heeft de LX90 productie stop te zetten (maar misschien niet de LX90GPS). Een LX200R of zelfs een LX90GPS met een wedge (die hopen extra geld kost) is wel een pak stabieler dan een LXD75.

De 10" SN op een LXD75 is hopeloos ondergemonteerd, heeft een broloculairhouder, en is optisch erg verschillend - het is veel meer dan de andere kijkers een breedveldkijker. Voor fotografie is hij interessant omdat de vangspiegel groot genoeg is om met DSLRs zelfs de hoeken goed te belichten. Je hebt op die telescoop visueel erg goede oculairs nodig, want f/4 is bepaald niet vriendelijk voor oculairs.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

hallo
      ik wil wel iets meer zien van nevels en sterrenstelsels dan een wazig vlekje
      groetjes jacky
      Met de 3 telescopen die jij noemt zul je echt niet meer zien dan een wazig vlekje, laat dat duidelijk zijn. Deepsky is nu eenmaal 'faint fuzzy' werk, met welke apparatuur dan ook, tenminste visueel gezien.
      Op dit moment telescooploos :,-(

Commentaar

dan kan ik beter mijn etx 105 houden of niet of dobson kopen
        Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Commentaar

dan kan ik beter mijn etx 105 houden of niet of dobson kopen
          Die ETX houden om te fotograferen en een Dob bij kopen om waar te nemen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Vega
            Deepsky is nu eenmaal 'faint fuzzy' werk, met welke apparatuur dan ook, tenminste visueel gezien.
            D'r is niets "faint" en "fuzzy" aan objecten zoals de sluiternevel, lagunanevel, M17 (allemaal met OIII filter), M13, M22, M5, M3, M51, M13, M42, M35-38, de de meeste NGC open clusters en vele planetairen (eskimonevel, Saturnusnevel, Blue Snowball, Blinking Planetary, IC418,...)en Wolf-Rayetsternevels (zoals NGC 6888), enz. in een grote (16" Dob).

Met wat ervaring en een lang breedhoekoculair is zelfs NGC7000 (de Noordamerikanevel) noch faint noch fuzzy meer.

Als je detail wilt zien in fuzzies, dan heb je vooral apertuur nodig (en filters, althans in Nederland). De drie telescopen waarvan sprake in het onderwerp investeren echter veel in montering en elektronica.

M31 mag dan wel fuzzy zijn, faint is die ook zeker niet meer; in een donkere hemel steekt zelfs M110 je ogen uit (het zou een prachtig object zijn ware het niet dat-ie door zijn buur is overschaduwd).
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

zou de orion skyquest intelli scoop iets goed zijn of moet ik uitkijken voor nog iets anders het is voor thuis te gebruiken en niet voor mee te nemen dus grote speelt geen rol ik heb wel redelijk vrij zicht vanaf twee meter hoogte ik zie dat een dobson redelijk laag tegen de grond staat zou dat geen probleem zijn

Commentaar

Wat bedoel je met vanaf 2 meter hoogte heb je vrij zicht? Ga je ergens op staan? Een dak of uit het raam kijken is namelijk taboe voor telescopen.

Commentaar

zou de orion skyquest intelli scoop iets goed zijn of moet ik uitkijken voor nog iets anders het is voor thuis te gebruiken en niet voor mee te nemen
                  Voor de meeste mensen: thuis gebruiken => faint fuzzy deep sky (behalve sommige open clusters en kleine heldere planetaire nevels en een beperkt aantal bolhopen). Dan heb je nog meer apertuur nodig om überhaupt nog iets te zien.

Voor de meeste voorwerpen is een donkere plek *DE* hoofdzaak.

Vergis je niet. Ik zeg niet dat je uren ver moet gaan rijden, maar zelf een halfuurtje rijden levert meestal wat op.

Commentaar

nee ik sta op de grond de afsluiting is 1.80 hoog en achter mij een garage van 2 meter hoog naar links vrij zicht en naar rechts 10 meter tussen 2 huizen ik sta tussen afsluiting en garage in het midden op 3 meter

Commentaar

Werken...
                    X