Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Filters voor Orion XT10

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Filters voor Orion XT10

Beste Forum,

Ik heb een vraag. Ik heb een Orion XT10 besteld en wilde vragen wat voor een filters ik het beste kon kopen om mee te beginnen?

Groeten Danny
    [b]Orion XT10 Intelliscope[/b][size=7] 10 inch 254mm[/size]
    [size=7]Orion 10mm Plossl
    Orion 25mm Plossl
    Orion Barlow 2x Shorty Plus
    Orion Lasermate Deluxe Collimator[/size]

Heb je meteen een filter nodig?? in Thailand :-)

Zijn massa's filterthread's hier op het forum.

Kben zelf begonnen met een UHC-S van Baader, niet echt superfilterende filter, laat je iets meer zien uit lichtsoep, en ik gebruik hem vooral om Nevels en dergelijke te vinden.
    Maar maakt niet zoveel verschil uit, met of zonder, Op Duidelijk grote nevels verkies ik zelf vaak zonder.
    Maar de UHC-S van Baader is ook lang niet zo nauwbandig als ander UHC Type's

Kheb dan ook een tijdje door een OIII gekeken en dat maakt plots wel drastisch verschil Nevels worden plots veeel groter, en er komen andere details naar voor, maar tegelijkertijd worden er ook andere details naar de achtergrond gedrukt.

En vandaag zijn in de Bus een OIII en een Moon & Skyglow toegekomen.
    Als vanavond de laatste couvert buiten is en de afwas gedaan, en de hemel helder is ga ik ze beiden eens uitvoerig testen.

Sja hangt er ook vanaf voor wat je de filters wilt gebruiken.
    Er zijn verschillende filters met vershillende doeleinden.
    Je hebt er voor verschillende lichtgolven van Nevels.
    Je hebt er voor kunstmatig licht wat te onderdrukken.
    Je hebt er voor meer contrast op planeten.
    En je hebt er om objecten wat te dimmen (maan, planeten, erg heldere sterren.)

Kzou mss eerst effe een tijdje zonder filters kijken, en dan zien waar je verbetering wil.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Batchainpuller
      Heb je meteen een filter nodig??
      Kzou mss eerst effe een tijdje zonder filters kijken, en dan zien waar je verbetering wil.
      Bedankt voor je advies. Zal zeker eerts eens zonder filters beginnen.
      Had zelf als het idee dat ik misschien het beste een polarizatie filter kon beginnen voor de maan te bekijken.
      Als ik het goed heb is dat wel fijn bij een 254mm. komt natuurlijk een zee van licht van de maan.
      Orion 25mm Plossl

Commentaar

als je veel naar de maan wilt kijken zou ik zeker een polarisatiefilter kopen, liefst een variabele kan je zelf instellen wat je lekker vind plus nog voor andere dingen te gebruiken.

met 200 mm als ie meer dan half is kan ik er niet te lang naar kijken zonder filter.
        En als je naar de maan gekeken hebt kan je dat oog een hele tijd voor niets anders meer gebruiken

polarisatiefilter in elk geval goede koop!
        En dan is waarschijnlijk een goede (echte) UHC het meest bruikbaar op nevels in het algemeen.
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

als je veel naar de maan wilt kijken zou ik zeker een polarisatiefilter kopen, liefst een variabele kan je zelf instellen wat je lekker vind plus nog voor andere dingen te gebruiken
          Is de variable polarizer van Orion dan een goeie? Vind namelijk niet veel polarizers.

En dan is waarschijnlijk een goede (echte) UHC het meest bruikbaar op nevels in het algemeen.
          Een UHC filter ben ik ook aan het zoeken en kom bij twee modellen uit.

1. Astronomik UHC Filter
          2. Baader UHC-S filter

Van orion vind ik eigenlijk de NarrowBand en Broadband is dat hetzelfde als een UHC?
          Orion 25mm Plossl

Commentaar

Origineel geplaatst door danny
            Is de variable polarizer van Orion dan een goeie? Vind namelijk niet veel polarizers.
            Baader heeft er ook, Teleskop Service heeft er ook. Maar het antwoord is ja - die presteren allemaal even goed.

Een UHC filter ben ik ook aan het zoeken en kom bij twee modellen uit.

1. Astronomik UHC Filter
            2. Baader UHC-S filter
            De Astronomik UHC (*niet -E*) is de enige echte UHC-filter van de twee. De Baader UHC-S is eigenlijk tussen een Lumicon Deepsky en een echte UHC, net zoals de Astronomik UHC-E.

De beste UHC filter is duidelijk de Omega Optical / DGM NPB; nog een tikkeltje beter dan een Lumicon of Astronomik (die ook erg goed zijn). Met de goedkope dollar (en versturen via de USPS) eigenlijk niet zo duur meer:

http://www.omegafiltersebuyer.com/servl ... Categories

Dat komt op ongeveer 63 (met invoerrechten en BTW, zonder transportkosten; die zijn ongeveer 20, maar die zijn onafhankelijk van het aantal filters).

Van orion vind ik eigenlijk de NarrowBand en Broadband is dat hetzelfde als een UHC?
            Orion's UHC heet "UltraBlock". Ook goed en afhankelijk van de bron soms erg goedkoop.

Voor een 250mm telescoop zou ik je toch *ook* een OIII-filter aanraden, want vele nevels zijn toch in de lichtvervuilingssoep weg tenzij je een OIII filter gebruikt, en alleen al voor de sluiernevel wil je die hebben.

Baader heeft er eentje die wat te agressief is (maar dus ook een UHC ideaal aanvult) en eigenlijk erg goedkoop is (74).

Maar als je toch een NPB koopt in de VS kost een OIII van Omega Optical met de huidige dollarkoers natuurlijk (na invoerrechten en BTW) ook maar 71 extra, en ik vind die beter als enige OIII (ik heb een Lumicon *en* een Baader, en die vullen mekaar ook aan, met de Baader die nog agressiever filtert).
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Wel ja die Orion variable polarizer zal wel goed zijn.

Kheb ook ooit een Orion Ultrablock gebruikt, die ik eigenlijk zeer goed vind voor nevels en dergelijke.
              Nevels werden zeer groot en duidelijk, plus der kwam nog net genoeg licht van de rest door om een mooi plaatje te maken.
              Is denk ik soort UHC.

De Baader UHC-S, mmmm kweet niet.
              zou ik mss eerder de Astronomik proberen.

Khad de Baader 2" gekocht met als Factor prijs.
              en ik vermoed dat de Astronomik beter gaat zijn qua resultaat.

Kheb gisterennacht de Baader OIII en Moon & Skyglow geprobeerd,
              en beiden werken goed.
              De OIII doet wat ie moet doen, enkel OIII doorlaten, alles wordt zwart de meeste sterren verdwijnen en enkel het nevelige krijg je te zien.
              Kzou hem niet als eerste filter kopen, is ie net iets te specifiek voor.

En de Moon & Skyglow, goedkoop voor 35 euro.
              Zou dus storend maanlicht moeten tegenhouden, dat heb ik niet kunnen testen, maar hij zorgde hier en daar geregeld voor iets beter contrast.
              zeer subtiel maar het was er wel.
              En hij zou je dus nog plezier van Deepsky etc. moeten opleveren als het helder is en die grote maan staat daar boven je hoofd te reflecteren.

Ah khad dat van de Orion narrow en broadband niet gezien, UHC's dus en ze werken behoorlijk goed.
              Quelle horreur !
              Requiem pour un twister.

Commentaar

Alvast bedankt voor jullie helpvolle informatie.
                Ik denk dat ik voor de Omega HPOIII en Omega NPB ga.
                Orion 25mm Plossl

Commentaar

Ah ondertussen heeft Sixela hier zijn bijdrage gezet.

Ja als hij de omega optical de beste UHC vind,
                  En dat ie nu uiteindelijk niet zo duur blijkt te zijn, goedkoper toch dan andere merken hier verkrijgbaar.
                  dan zou ik hem wel eens durven geloven.
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

De reputatie van omega is natuurlijk ook goed. Ze maken filters voor hubble en de mars rovers. dat zegt toch wat.
                    Het verchil tussen de top merken zal wel voor mij onmerkbaar zijn
                    Orion 25mm Plossl

Commentaar

Werken...
                    X