Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste Telescoop besteld

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste Telescoop besteld

Na veel te hebben gelezen op het internet heb ik besloten welke Telescoop ik wil. Heb hem al besteld en zal eind dit jaar binnenkomen.

Het is de Orion skyquest XT10 intelliscoop geworden.

Iemand die een XT10 heeft die me misschien wat meer kan vertellen erover. en welke filters of eyepieces ik erbij moet hebben?
    Heb al een Orion barlow 2x shorty plus erbij besteld.

Groeten Danny
    [b]Orion XT10 Intelliscope[/b][size=7] 10 inch 254mm[/size]
    [size=7]Orion 10mm Plossl
    Orion 25mm Plossl
    Orion Barlow 2x Shorty Plus
    Orion Lasermate Deluxe Collimator[/size]

Goeie keus vind ik zelf.

Ik heb de 8' non intelli gehad. Was een leuke telescoop.

Wat ik zelf wel handig vond: ik heb er zwenkwielen onder gemonteerd (die je ook vast kon zetten). Dan spaarde je je rug een beetje.

Veel plezier.

Gr,
    Bart

Commentaar

Welkom Danny,

Is het je eerste kijker?
      Dan is een 10 inch kijker wel direct Top of the bill.
      En ik lees dat je woonachtig bent in Pattaya?
      Dan kun je vast een stuk meer van de zuidelijke sterrenhemel zien dan wij in Holland.

Om nog maar niet te spreken van de goeie nacht-temperaturen...
      Er gaat toch niets boven in je korte broek achter het oculair hangen.
      (Eergisteren stonden we hier nog te kleumen op een parkeerplaats)
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Is het je eerste kijker?
        Dit is inderdaad mijn eerste echte kijker. Buiten mijn plastic supermarkt ding dat ik heb liggen waar ik toch niks mee zie.

Dan is een 10 inch kijker wel direct Top of the bill
        Het was ook de bedoeling om meteen iets te kopen waar ik lang plezier van heb. Het is toch een investering.

En ik lees dat je woonachtig bent in Pattaya?
        Dan kun je vast een stuk meer van de zuidelijke sterrenhemel zien dan wij in Holland
        Dat klopt. Hoop natuurlijk mijn observaties te kunnen delen met jullie. Ben al een beetje aan het kijken in Starry Night wat er allemaal te zien is aan deze kant
        Orion 25mm Plossl

Commentaar

Origineel geplaatst door bartbozon
          Wat ik zelf wel handig vond: ik heb er zwenkwielen onder gemonteerd (die je ook vast kon zetten). Dan spaarde je je rug een beetje
          Weet niet precies wat je bedoelt met zwenkwielen. Maar neem aan dat het voor een intelliscoop toch niet kan. Hij zel wel op stevige grond moeten staan bij gebruik van de hand controller
          Orion 25mm Plossl

Commentaar

http://www.danimo.nl/lag/serieM.htm

Die bedoel ik.

MVG,
            Bart

Commentaar

Maar dan met vergrendel clipjes...

B.

Commentaar

Welkom op het forum.

Tis zeker een goede keus. Heb een XT 12 zonder controller. Moet alleen zeggen dat ik de Shorty plus eigenlijk nauwelijks gebruik. Hooguit op saturnus en de maan, maar saturnus is nu voorlopig niet te zien 's avonds en de maan kijk ik ook niet zo vaak naar. Met zo'n lichtbak wil je natuurlijk naar de faint fuzzies kijken, en dat lukt nu eenmaal niet met de maan erbij.

Zelf heb ik nog een 9mm en een 6mm expanse oculair erbij gekocht voor de wat hogere vergrotingen. De 10mm Plössl die wordt meegeleverd is een ramp om te gebruiken. Klein kijkgaatje, klein beeldveld en kleine oogafstand, en voor planeten eigenlijk nog een te kleine vergroting. Over de expanse 9mm ben ik zeer tevreden. Goede oogafstand, 66 graden beeldveld en geeft prachtige beelden, in het bijzonder op de orion nevel en bolhopen. De 6mm geeft wat hogere vergroting en dat is ook wel prettig bij planeten, maar deze heeft bij mij wat meer last van interne reflecties. De langere mm expanses zijn niet geschikt voor snelle scopes.

Verder heb ik nog een optiluxe 2" 40mm gekocht de lage vergroting. Deze bevalt mij ook wel, en ik vond de prijs best redelijk voor de prestaties. Het beeldveld is redelijk vlak te noemen aan de randen.

De 25mm Plössl was ik altijd best tevreden over, maar nu na 2 jaar begin ik toch over een vervanger hiervoor na te denken.

Ook is een maanfilter onmisbaar, aangezien je pijn aan je ogen krijgt van naar de maan kijken door zo'n grote scope. Ik heb daarvoor een variabel filter, zodat je de lichtdoorlating kunt regelen, is wel zo fijn.

Vandaag is een right angle finder binnengekomen, want in zenit door die rechte zoeker kijken is geen pretje.

Verder kun je nog de focusser vervangen, maar ik heb eigenlijk nauwelijks problemen met scherpstellen, en vind een crayford best een flinke investering.

Commentaar

Werken...
                X