Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

hulp gevraagd en voorstellen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

hulp gevraagd en voorstellen

hallo,

Allereerst zal ik me even voorstellen.Mijn naam is irma ben 42 jaar en woon in enschede.Van kinds af aan ben ik geintresseer in het heelal en heb sinds een week mijn eerste telescoop.een Bresser Messier R90.
    De erste heldere hemel vorige week, ik naar buiten met mijn telescoop, had hem overdag al geprobeerd maar helaas niets te zien.Beetje dom van mijn toen ik erachter kwam dat ik hem even scherper moest stellen.Gisteren jawel een stralend heldere hemel dus weer naar buiten. door mijn zoeker gezocht naar een heldere ster maar helaas weer niets te zien door de telescoop.Haal ik het oculair eraf kan ik door de barlow lens wel iets zien maar zodra mijn oculair erop zit zie ik niets. Wat doe ik verkeerd? Ik hoop dat iemand me kan helpen aangezien het vanavond weer mooi helder gaat worden.

groetjes irma
    geniet van elke dag en elk moment

Hallo Irma, welkom op het forum.

Heb je overdag zicht op een kerktoren, boom, gebouw o.i.d.? Wat je kunt proberen is om de telescoop daarop te richten en scherp te stellen. Zie je iets en komt er überhaupt wel licht door het oculair?

Groet,
    Ernst.
    Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

hallo Ernst,

gisteren heb ik hem overdag scherp gesteld op een boom, en dan zie ik ook heel duidelijk alles maar sávonds zie ik helemaal niets.ik doe vast iets heel simpels niet goed maar kom er niet achter wat.heb ook de andere oculairen geprobeerd met hetzelfde resultaat.

groetjes

Commentaar

OK, we hebben i.i.g. licht :-)

Je hebt ook een kleine zoeker op de scope zitten toch? Wat je alvast kunt doen is deze zoeker uitlijnen op die boom, zodat je in het midden van de zoeker hetzelfde ziet als in het midden van je telescope. Die zoeker kan je in het donker weer helpen om je telescope te richten.

Hoever staat die boom van je vandaan? Als je op die boon scherpstelt hoeft dat niet te betekenen dat je dan ook op de sterren scherpgesteld bent.

O ja, begin met dit alles met het oculair met het grootste getal erop. Waarschijnlijk zal dit een 26mm zijn?
        Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

De zoeker had ik al uitgelijnd en dat kwam overeen met mijn telescoop. Onder het kijken ben ik ook weer bezig geweest met de scherpstelknoppen omdat ik dacht dat de afstand anders was dus ook de scherpte weer versteld moest worden, helaas het mocht niet baten.

groetjes

Commentaar

Dat zou ook mijn 1e opmerking zijn, neem het oculair met het grootste getal erop en stel tevens de zoeker en de telescoop op elkaar af (dat ze allebij naar hetzelfde punt kijken.
            * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
            * 10x50 Bresser bino
            * TouCam II Pro
            * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Had ik al gedaan en klopte precies (overdags dus)

Commentaar

Je orginele bericht nogmaals gelezen te hebben begrijp ik dat je de barlow erop hebt zitten? Haal die er eens af, dus alleen het 26mm oculair gebruiken en probeer het dan nog eens.

Iets anders kan ik zo niet verzinnen.

Commentaar

Als je overdag wat te zien krijgt dan moet dat in de avond ook zeker lukken! Ik ben inderdaad bang dat je iets kleins over het hoofd ziet, maar dat kan natuurlijk iedereen gebeuren. Als je niks ziet terwijl de zoeker uitgelijnd staat, en je hebt hem op een heldere ster gericht dan staat de telescoop waarschijnlijk nog niet in focus. Ga hier even rustig voor zitten/staan en hou je oog op het oculair. Draai rustig aan de focusser van helemaal in, naar helemaal uit. Je kunt dit het beste doen met zoals hierboven al gezegd het oculair met het hoogste getal. En vergeet de beschermkap er niet af te halen, dat overkomt zelfs soms nog de beste! Je moet trouwens niet standaard de barlow er in hebben zitten. Begin eerst met simpelweg het oculair.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

ook al geprobeerd. Ik moet denk ik even op zoek gaan naar iemand uit Enschede die eventueel een keer wil kijken. maar jammer is het natuurlijk wel
                    iig heel erg bedankt voor je suggesties!

Commentaar

Dank je Steem dat ga ik nogmaals proberen

Commentaar

Wellicht iets heel lulligs, maar sommige scopes hebben 2 beschermkappen op de voorkant, namelijk de grote en een kleinere die in de grote zit.
                        Heb je wellicht alleen de kleine kap eraf gehaald ipv de kap die in de hele opening zit?

Zie voorkant van de buis op dit plaatje, dat zijn dus 2 apparte kapjes.
                        http://66.230.222.40/pics/fotar-675telescope1.jpg

Ahum... was namelijk mijn 1e fout.
                        * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
                        * 10x50 Bresser bino
                        * TouCam II Pro
                        * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Probeer bij het focussen ook zo voorzichtig mogelijk te draaien. Als je snel je in- en uitfocusseerd wil het al snel gebeuren dat je het 'scherpteveld' mist. Dus eerst helemaal uitfocus en dan héél langzaam infocus totdat je de sterren tegenkomt. Moet zeker lukken! Succes!
                          Op dit moment telescooploos :,-(

Commentaar

Origineel geplaatst door TheTrip
                            Wellicht iets heel lulligs, maar sommige scopes hebben 2 beschermkappen op de voorkant, namelijk de grote en een kleinere die in de grote zit.
                            Heb je wellicht alleen de kleine kap eraf gehaald ipv de kap die in de hele opening zit?

Zie voorkant van de buis op dit plaatje, dat zijn dus 2 apparte kapjes.
                            http://66.230.222.40/pics/fotar-675telescope1.jpg

Ahum... was namelijk mijn 1e fout.
                            De R90 is een refractor, en ondanks de kleinere opening zou ze nog steeds iets moeten zien aan de sterrenhemel.

Commentaar

dankzij jullie tips (het uitlijnen en vooral langzaam scherpstellen) heb ik eindelijk kunnen kijken,ik vond het helemaal geweldig!! bedankt!

Commentaar

Werken...
                              X