Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nevels bekijken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nevels bekijken

Hallo,

Hoe kan ik het beste nevels bekijken met mijn etx-90? en waar kan ik ze vinden? en welk oculair kan ik daarvoor het beste gebruiken?

Weer een mond vol vragen :smartass

Hier op de kaarten: http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=1052
    En meestal het oculair met het grootste brandpunt.

Commentaar

Helaas zul je met 90mm opening niet ver komen. M42 moet je wel kunnen zien en M27 ook, deze staan ook komende maand zichtbaar aan de hemel, maar dan houdt het toch ver op, tenzij je naar zeer donkere locaties gaat. Kijk ook anders even in het UHC topic, dat is een filter waarmee je lichtvervuiling blokkeert en nevel licht beter doorlaat.

Commentaar

M81 is een mooie is M81 en een hele lekkere uitdaging is de Ringnevel, te zien als een piepklein wazig vlekje...

Tegen je oculair tikken, dan kan je de nevel beter zien..
        - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Sorry Redfish maar ik heb met een 9cm F10 refractor in de loop van de tijd alle Messier objecten gezien, ok sommigen zijn mooi andere vallen misschien wat tegen maar het is wel mogelijk.
          En ook nog wel wat NGC objecten zijn te doen overigens de meeste waarneemingen doe ik uit het behoorlijk lichtverontreinigde Oostzaan.
          Ik gebruik dan het Baader moon/skyglowe filter of het Baader UHC-S filter.

Commentaar

Werken...
          X