Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

5 Gulden Regels voor de (aanstaande) telescoopbezitter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

5 Gulden Regels voor de (aanstaande) telescoopbezitter

Er circuleren wat lijstjes over dit onderwerp op internet , maar vond het
    leuk om er zelf eentje te maken.
    Aanvullingen en correcties zijn welkom!
    1 Trap niet in de vergrotingsmythe. Het is donker, dus de diameter is belangrijker. Een telescoop is in eerste instantie bedoeld om licht te verzamelen, en niet om te vergroten. Een telescoop vangt soms meer dan 600 keer licht dan je ogen!
    2 Keur de kijker niet te snel af op de oculairs die bijgeleverd zijn. Als je goedkope oculairs gebruikt, maak je van elke telescoop een
    postordertelescoop. Zie de discussie over de lidlkijker. De buis is goed, de oculairs waardeloos. Probeer een paar oculairs van een bevriende hobbyist of van een sterrenwacht of op een starparty.
    3 Vaak is de montering duurder dan de kijkerbuis. Waarom? Een solide montering (het liefst van hout!) zorgt voor stabiliteit en is voorbereid op fotografie.
    4 Staar je niet teveel blind op diameter. Bedenk goed wat je WILT zien. Planeten? Deepsky (nevels ed.)? of wil je fotograferen, of alles tegelijk?
    5 Denk aan transport, een klein kijkertje zet je sneller buiten en koelt sneller af dan een grote, computergestuurde telescoop.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Kom eerst zelf maar eens met wat aanvullingen op die halve zinnen!

,xtG
    .tsooJ
    Ich bin ein Kollaser.
    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Haha! Compleet gemaakt.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Re: 5 Gulden Regels voor de (aanstaande) telescoopbezitter

Origineel geplaatst door norbert
        Er circuleren wat lijstjes over dit onderwerp op internet , maar vond het

2 Keur de kijker niet te snel af op de oculairs die bijgeleverd zijn. Als je goedkope oculairs gebruikt, maak je van elke telescoop een
        postordertelescoop. Zie de discussie over de lidlkijker. De buis is goed, de oculairs waardeloos. Probeer een paar oculairs van een bevriende hobbyist of van een sterrenwacht of op een starparty.
        .
        norbert ken ik niet een keer een kijkje komen nemen bij die LVW van je

Commentaar

Misschien kunnen de rotten dan met name punt 4 uitdiepen:

Wat voor scope verdient de voorkeur als je wilt:
          * Deepsky
          * Planeten
          * Fotografie
          * Alles :-)

en welke montering (+ kwaliteit) hoort hierbij.

Lijkt me goed dat als hier antwoorden op komen hier een faq van te maken en die dan op sticky zetten ofzo..
          [..schijn niet zo in m'n gezicht met dat felle licht.. | ... ]

Commentaar

helemaal met je eens svdk dat zou nu eens handig zijn. Zo leren de 'newbe;s' of de mensen die er gewoon minder van weten er ook nog eens iets van, zo vorkomen de mensen ook de aanschaf van slechte scoops, en dan is het het prettigst als ze ook eens wat uitleg geven voor een alround shcoop
            [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

* Deepsky
              * Planeten
              * Fotografie
              * Deepskywaarnemen: een Newton verdient dan de voorkeur. Veel opening voor relatief weinig geld. De grootte van de spiegel is afhankelijk van je montering

* Planetenwaarneming: een SCT (Schmidt-Cassegrain Telescoop) is dan wel mooi. Vooral de C9,25 van Celestron schijnt goed te zijn. Maar ook een C8 of C11 is prima.

* Fotografie:
              -Maan en planetenfotografie met webcam/ccd: Kom je weer uit bij een SCT. Er worden prachtige resultaten hiermee behaald. Kijk maar wat diverse amateurs presteren met een C8, C9,25 of een C11 (of C14).
              -Deepsky-fotografie: Dit is de lastigst te beantwoorden vraag. Het hangt helemaal ervan af wat je wilt fotograferen en met welk medium (analoog/ccd/kleine ccd/grote ccd). Wil je wide-field fotografie doen met een dSLR, dan is een kleine lenzenkijker a la William Optics mooi. Wil je echt Messiers/NGC's opnemen met een echte ccd camera van SBIG of Starlight Xpress (of de DSI), dan kun je weer beter kijken naar een SCT.
              Voor analoge fotografie (op (dia)film dus) is een lichtsterke Newton mooi.

* Alles: Tja dat is lastig :-) Mijn keus zou dan vallen op een SCT in combinatie met een f/6 reducer.

*Montering: Is helemaal afhankelijk van je budget en je doel (wel/geen fotografie/GoTo :-))
              -Fotografisch geschikt: Voor vrij weinig is een GP op GP-DX (vrij nauwkeurig) een prima keus, of een (H)EQ-5/6 (iets minder nauwkeurig, maar wel grotere capaciteit).
              Heb je wat meer te besteden, dan kun je kijken naar Losmandy/Atlux/Gemini en dat soort spul.
              -Niet-fotografisch: een Dobson of een lichte vorkmontering, of een EQ-6. Niet supernauwkeuring maar wel grote draagcapaciteit, ik geloof zo'n 25 kilogram.

Wat hierboven staat is geen absolute waarheid, anderen hier zullen weer ander voorkeuren hebben. Eea ook sterk afhanelijk van budget.
              Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

't Is een onmogelijk lijstje met meer dan 1 antwoord op elke vraag.
                ik sluit me bij Peter aan dat je met een SCT van gemiddelde diameter en een focal reducer op een goede montering (SP-DX, Losmandy, Opgevoerde HEQ-5) icm met een snelle APO gemonteerd op de hoofdkijker (zoals die van skywatcher hier op dit forum) wel zo'n beetje de all-round optie hebt.

Commentaar

Origineel geplaatst door svdk
                  * Deepsky
                  Grote apertuur, (relatief) kleine brandpuntsafstand.
                  * Planeten
                  Grote brandpuntsafstand, 80 of 100 mm refractor, of een Cassegrain (Mak of Schmidt).
                  * Fotografie
                  Goeie scope, betere montering.
                  Een leuke combinatie van de dingen hierboven, afhankelijk van je budget. Ik heb zelf nu een 102 mm f/13 Mak, komt binnenkort een 80 mm f/7.5 ED Apo bij, en dan heb ik nog een 8 a 10 inch reflector op m'n verlanglijstje staan, met een (behoorlijk) wat zwaardere montering dan ik nu heb. Tegen die tijd heb ik dan wel een redelijk all-round setje, al zal tegen die tijd de aandrang om m'n 102 mm Makje te vervangen door een wat groter exemplaar (Mak of SCT) wel flink sterk beginnen te worden.

,xtG
                  .tsooJ
                  Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Ik heb er spijt van dat ik mijn makje verkocht heb! Lekker compact & haarscherp beeld.

Commentaar

Eind januari gaat-ie mee naar de Zwitserse alpen, dat wordt smullen!

,xtG
                      .tsooJ
                      Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Weet je een goed plekje in Zwitserland? Kom er zelf regelmatig!

Commentaar

Nee, ga er min of meer toevallig heen, en weet me te herinneren dat het daar altijd prachtig donker is, dus de scoop gaat absoluut mee.

Mazzel dat het net de tijd van de afnemende maan is, lekker koud, dus goeie lucht, en redelijk hoog, dus weinig lucht. Als de omstandigheden goed zijn, blijf ik wel een nachtje op een berg zitten na het sluiten der skiliften.

,xtG
                          .tsooJ
                          Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

HAHAHA, kijk maar uit dat je geen botten breekt!
                            Word een lang nachtje dan. Kun je iig wel met de gipsvlucht weer naar huis :bier:
                            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik was ooit een uitstekend skier...

En het is daar tegen vijf uur stikdonker, hoor. Kan ik altijd nog tegen negenen naar het dal vertrekken!

,xtG
                              .tsooJ
                              Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Werken...
                              X