Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

etx90

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

etx90

Wie van jullie heeft een ETX 90? Wellicht iemand in friesland die eens samen wil sterren kijken en die mij kan uitleggen hoe ik de graden juist moet instellen?

Met vriendelijke groet

Wat bedoel je precies met waarde graad? Hoe hoog de poolster staat hier in Nederland? Dat is ongeveer 52 graad.
    Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Gefeliciteerd Johnny!

Is het toch R.A. geworden of de EC?

Ik neem aan dat je met 'graden' je locatie bedoelt, niet? In dat geval is er Google Earth. Downloaden en je waarneemstek/achtertuin opzoeken en je weet de exacte plaats.
      Mocht je de gradenring op de linkervorkarm bedoelen dan is het iets anders, maar dat typ ik dan wel weer.

Succes,

Victor
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Dankjewel Victor,

Het is de RA ik heb deze voor €200,-- overgenomen vanaf marktplaats. we hebben er 180km voor moeten rijden :S dat viel wat tegen (van Leeuwarden naar Elst)

Ja ik snap er niets van je kan de voorste poot verschuiven.. en de kijk-buis zelf verticaal daar staan ook graden meter naast.. Op welke standen zou ik die moeten zetten?

Haha

Commentaar

Origineel geplaatst door johnnyrinsma
          Ja ik snap er niets van je kan de voorste poot verschuiven.. en de kijk-buis zelf verticaal daar staan ook graden meter naast.. Op welke standen zou ik die moeten zetten?
          Die voorste poot is (denk ik... heb de kijker nooit gezien) om het geheel equatoriaal ('polar') op te stellen. De gradenverdeling op de horizontale as ("right ascension") kan je gebruiken om objecten te vinden m.b.v. de 'setting circles' manier. De gradenverdeling op de vorkarm geeft de hoogte ('declination') van een object weer t.o.v. de evenaar van de sterrenhemel.

Al in de war??!! Graag gedaan!

Serieus, wat je het beste kan doen met je nieuwe aanwinst is gewoon lekker ergens naar gaan kijken! Nou ja, lekker... met al deze bewolking. Dan maar vogeltjes in die boom honderd meter verderop. Wat mijns inziens belangrijk is en je zeker gaat helpen is je kijker goed leren kennen. Gewoon ermee klooien en alle instellingen ontdekken. Dat lukt bij daglicht veel beter dan in het donker.

Misschien kan je wat fotootjes plaatsen van de kijker? Dan kan ik aan de hand daarvan wat duidelijker uitleg geven, als je wilt.

Commentaar

ra

Het gaat om de ETX-90 RA.. ik weet niet hoe ik een foto kan plaatsen maar op google vind je hen direct!

Groetjes

Commentaar

Ja ik snap er niets van je kan de voorste poot verschuiven
              Heb je er het "tafel"-statief bij?

Commentaar

ra

Ja het tafel statief zit er bij.. de voorste poot die je ziet op de afbeelding kan je verschuiven. Dan wordt hij langer en korter.. erstaan ook waardes op! Volgens mij is dat in ieder land weer anders en moet het anders worden ingesteld.. dit is mij echter niet duidelijk! Je kunt de lens-kijker-buis ook om hoog en omlaag bewegen en aan de zijkant zie je dan de waardes veranderen.

Groeten Johnny ala-rookie-sterren-kluns!

Commentaar

OK, duidelijk. Komt 'ie:

De telescoop kan je op twee manieren gebruiken: "Alt-Az" (Altitude-Azimuth) of "Polar". De gebruiksaanwijzing heeft het daar waarschijnlijk ook over.
                  Bij Alt-Az gebruik zet je de telescoop op een vlakke ondergrond of op een statief. Het tafelstatief dat jij hebt gebruik je dan niet. Bij Alt-Az waarnemingen beweeg je de kijker gewoon naar het object dat je wilt bekijken en volg je met gebruik van de verticale ("declination") en horizontale ("right ascension") as. Je moet op die twee assen blijven corrigeren om te volgen omdat de aarde om maar één as draait en je telescoop bij deze opstelling om twee, vandaar.

Je kan de telescoop echter ook "polar" gebruiken, met een statief op poten of met het tafelstatief dat jij hebt. Is wat ingewikkelder!
                  Bij een polar opstelling zorg je ervoor dat de right ascension (horizontale) as parallel staat aan de aardas. Wanneer je telescoop zo is opgesteld hoeft je om te volgen nog maar op één manier te corrigeren, namelijk voor de draaing van de aarde. Dat doe je door het object te volgen met alleen de right ascension as. Maar voor je zover bent moet je wel alles goed opstellen.
                  Met de kijkerbuis parallel aan de vorkarmen (dus zonder statief recht omhoog) kantel je de montering tot de optiek naar het ware noorden wijst.

Voor dat 'kantelen' gebruik je het tafelstatief door de lange poot aan de onderkant zo ver uit schuiven dat de buis en vorkarmen ongeveer naar de poolster wijzen. Staar je niet blind op de graden die op het statief staan, dat is slechts een indicatie. Het gaat er alleen om dat je die poot zover uitschuift als nodig is.
                  Nu kan je een object opzoeken en blijven volgen met alleen het bewegen van de right ascension as. Bijkomend voordeel is dat je nu de "setting circle" techniek kan gaan toepassen. Gaat misschien wat ver voor een beginnen maar zodra je de sterrenhemel een beetje kent en het coördinatensysteem begrijpt kan je ermee aan de slag. Dat doe je door eerst een bekend object (felle ster ofzo) waarvan je de coordinaten kent te centreren. Als dat object gecentreerd is stel je op de right ascension as de gradenverdeling (schuivend lint als het goed is) zo in dat bij de kleine pijltjes de right ascension van het object staat. De declination moet al goed staan omdat je polar staat uitgelijnd (ik ga er even vanuit dat die schaalverdeling klopt, leg ik zo uit). Nu heb je dus die ster gecentreerd èn je weet dat de coördinaten van die ster overeenkomen met de coördinaten die je telescoop aangeeft! Nu kan je een ander, misschien vager object vinden door de telescoop (dus niet de gradenverdeling) te draaien tot de pijltjes het coördinaat aangeven van het object dat je zocht. Dat is GOTO maar dan zonder electronica.
                  Klinkt denk ik nogal ingewikkeld en het beste kan het je een keer worden voorgedaan... maar zo werkt het en daarvoor is die gradenverdeling bedoelt!

Tot slot nog even over het afstellen van de declination gradenschijf, die op de vorkarm. Die moet namelijk vooraf worden ingesteld en op die instelling blijven staan:
                  Zet de telescoop op een vlakke ondergrond (waterpas als het kan) en richt de telescoopbuis recht omhoog (opnieuw waterpas, als het kan). Daarna verdraai je de gradenverdeling op de vorkarm tot deze bij het pijltje precies negentig graden aangeeft. Daarmee heb je de declination as gecalibreerd. Maar... misschien staat het al goed, in dat geval er niets aan veranderen.

Hopelijk kan je met deze uitleg vooruit en snap je de handleiding iets beter! Heb je trouwens al een sterrenatlasje? Is zeker een aanrader, onmisbaar eigenlijk.

Succes,

Victor

Commentaar

dank u

Zo zo dat is een heel verhaal. Erg bedankt.. ik moet het ben ik bang nog een aantal keren goed door nemen om het echt te snappen. Het is best een hele klus als beginner. Maar de eerste stappen hebben we gemaakt
                    Nogmaals bedankt voor het nemen van de tijd en je uitleg. Dat waardeer ik enorm!

Er zit ook een volg moter op dus als ik echt alles goed heb ingesteld kan ik die ook gebruiken!

Ik heb er een 25 meade oculair bij gekregen verder niet ik weet dat ik hiermee 48x kan vergroten. Kan ik hier al aardig mee zien? Misschien is het handig voor mij om een barlow lens 2x aan te schaffen. En een andere oculair waarmee ik verder dieper kan kijker. Zou je iets kunnen vertellen over welke oculair van toepassing is bij welke waarnemingen? zoals als ik saturn wil gaan bekijken (als ik die kan vinden!) Welke oculair heb ik nodig om deze het beste te kunnen bekijken? Misschien kun je globaal iets vertellen over oculairen en wanneer je verschillende gebruikt etc merken en prijzen en waar te bestellen.

Het zijn nogal wat vragen maar ben je ontzettend dankbaar van hulpzame antwoorden.

Commentaar

Re: dank u

Graag gedaan! Elkaar helpen is waar het op dit forum over gaat..! We zijn geen sterrenwacht...

Er zit ook een volg moter op dus als ik echt alles goed heb ingesteld kan ik die ook gebruiken!
                      Àls je de scope 'polar' opstelt, zoals ik omschreef. De aandrijving zit namelijk alleen op de R.A. as, dus dat moet de enige as zijn waarmee je volgt!

Ik heb er een 25 meade oculair bij gekregen verder niet ik weet dat ik hiermee 48x kan vergroten.
                      Moet prima werken! Met name beginners (alsof ik het allemaal weet... ) moeten er voor waken niet een te hoge vergroting te willen gebruiken. Met 50x is er echt al genoeg te zien. Met name planeten kunnen meestal wel een hogere vergroting aan, maar het blijft altijd afhankelijk van de omstandigheden: hoe stabiel is de atmosfeer ("seeing" noem je dat), hoe hoog staat het object (hoe hoger het staat hoe minder dik de storende atmosfeer is waar je doorheen kijkt), is je telescoop wel helemaal afgekoeld, enz. enz.

Commentaar

A, oke duidelijk. Maar waar kan ik oculairs het beste kopen en bestellen. 1,25 oculairs zoals de verkoper het noemt

IK wil graag een 2x barlow lens kopen zodat ik het vermogen kan verdubbelen!

Commentaar

Re: dank u

Beetje offtopic, maar dit moest ik toch even kwijt:

Origineel geplaatst door Clearskies
                          Graag gedaan! Elkaar helpen is waar het op dit forum over gaat..! We zijn geen sterrenwacht...
                          Jammer dat je zo generaliseert er zijn ook sterrenwachten waar elkaar helpen wel het gene is waar het om draait.

Commentaar

Zullen we deze discussie niet opnieuw aanzwengelen hier?

Die sterrenwachten zijn er vast wel maar het overgrote deel is vastgeroest, doet weinig tot niets aan astronomie, heeft een zeer beperkte kennis over materiaal, is als de dood voor vernieuwing en mensen die enthousiast met de hobby omgaan, kijkt af en toe door een telescoop en bekijk altijd hetzelfde. SAAI!

Prove me wrong.

In een ander topic...

Commentaar

Re: Graden instellen? etx90

Hallo allemaal ik heb toch gekozen voor de etx90 omdat deze mobiel is.
                              Gefeliciteerd Johnny!
                              ik denk dat deze kijker voor een beginner een goede keuze is. Mobiel is inderdaad een belangrijk aspect.

Deze kijkers worden vaak bekritiseerd (luidruchtige koffiemolens voor luie astronomen), maar ik herinner me nog de prachtige beelden die een etx90 heeft laten zien van Saturnus en van de eskimonevel.Optisch was ie erg goed en nog redelijk lichtsterk.
                              Wel werd ik gek van die computerbediening, maar dat was onwennigheid.
                              Met Victor heb je een heel goede leermeester getroffen. Die loodst je er wel doorheen (Goed werk Victor!)

Veel plezier ermee.
                              Ik hoop dat het gauw helder wordt en je je eerste speurtocht kan starten aan de hemel, bijvoorbeeld komeet Holmes,
                              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                              X