Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hallo allemaal, nog een newbie die vraagt om advies

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hallo allemaal, nog een newbie die vraagt om advies

Gegroet allemaal,

Sinds langere tijd ben ik al ge´nteresseerd in astronomie, maar na een tijdje grotendeels veel erover gelezen te hebben, dacht ik dat het maar eens tijd werd om zelf eens een telescoop te gaan kopen. Het belangrijkste vind ik om er goed deepsky mee te kunnen kijken, maar planeten goed kunnen observeren is ook niet mis. Ik heb wat rondgespeurd en dit zijn de resultaten:

http://www.astroshop.de/en/telescope...-1200mm-eq-3-2

http://www.astroshop.de/en/telescope...axia-114-900mm

De Sky-Watcher is wat duurder en zit ook dan echt aan de limiet van mijn budget, maar voldoet volgens mij wel beter aan de eisen.

Ik weet overigens niet of het handig is om bij deze winkel te bestellen, of dat er ook goede winkels in Nederland zijn.

In ieder geval bij voorbaat dank voor iedereen die mij advies zou willen geven.

Welkom op het forum!!

Die 150mm scheelt ten opzichte van die 114mm echt een slok op een borrel. Meer opening = meer zien. Nadeel van de kijker in je link is dat ie erg lang is. Dit is lastig met vervoer en ook heeft de montering wat meer te lijden. Een alternatief zou kunnen zijn:

http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#150750

Zelfde kijker, maar met een kortere brandpuntsafstand. Hierdoor is ie niet alleen makkelijker hanteerbaar, maar het beeldveld is ook groter waardoor ie (kort door de bocht) wat geschikter is voor deepsky.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Je kan je ook hier eens orienteren. (edit: Roel heeft je de link al aangewezen)
      Ook in Nederland zijn verschillende zaken.
      Kijk maar eens hier:
      http://www.astrowiki.nl/index.php/Webwinkels

Commentaar

300 euro lijkt me zo ontzettend weinig voor de kijkers die ik in die links te zien krijg. Is het wel de moeite waard om zo'n kijker aan te schaffen ? Het lijkt me zinvoller om gewoon even door te sparen en een iets duurdere kijker aan te schaffen ? Of is dit het groen achter mijn oren dat nu aan het woord is ?
        254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

Ik raad je aan de nodige vragen van beginners in dit topic (beginnersforum) te lezen.
          Is wel even wat werk maar die info (de antwoorden) is belangrijk om wat inzicht te krijgen in wat in jouw geval goed of niet goed is.
          Ik ben er zelf ca. een half jaar me bezig geweest vooraleer ik wist wat ik wilde en nodig had.

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp
            Ik raad je aan de nodige vragen van beginners in dit topic (beginnersforum) te lezen.
            Is wel even wat werk maar die info (de antwoorden) is belangrijk om wat inzicht te krijgen in wat in jouw geval goed of niet goed is.
            Ik ben er zelf ca. een half jaar me bezig geweest vooraleer ik wist wat ik wilde en nodig had.
            Thanks, heb me al wel wat uren in dit forum verdiept, en de raad die ik hier gevonden heb om in de praktijk de verschillende kijkers eens te gaan uittesten (bv op een sterrenwacht) lijkt me dan ook geen overbodige luxe te zijn.

Commentaar

Heb zelf ook een kijker van net 300 euro, puur om te kijken of ik het leuk ga vinden dat waarnemen en zoja, dan komt er in de toekomst zeker een kijker die wat duurder is en waar je wat meer mee kunt.
              Maar voor nu ben ik er tevreden mee.
              Is zonde van je geld als je kijker koopt van rond de 1000 euro en je vindt er geen klap aan.
              Zelf ben ik er ook aantal maanden zoet mee geweest voor ik wist wat ik wilde.
              Het lastige is dat er niet echt een kijker is die alle voordelen in zich heeft dus het wordt beetje schipperen tussen je keus wat kijker betreft en wat dat ding allemaal moet kunnen.
              Succes met je speurtocht
              Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Hm kleine_beer, je doet me ineens beseffen dat ik geen jaren meer moet wachten voor ik een (dure) kijker kan aanschaffen, maar dat ik bij wijze van spreken morgen al kan starten met een kijker. Want 300 euro is eigenlijk geen geld hÚ, als ik met mijn vriendin ga shoppen ben ik wel wat meer geld kwijt. In stilte droom ik wel al van mijn eigen website met eigenhandig getrokken deepsky-foto's, maar met zo een kijkertje kan ik rustig blijven dromen en ondertussen toch al wat ervaring opdoen ...

Het begint plots te kriebelen bij mij. Toch vlug maar even opzoeken of ik reacties kan vinden van mensen die zo'n kijkertje hebben. Jij bent er dus voorlopig heel tevreden mee zo te horen 8)

Commentaar

tip: Vriendin inruilen, dan kun je binnen een maand een hele mooie kijker aanschaffen

maar voor 300 euro heb je, gezien de skywatcher in de links een mooie scope hoor!
                  Voor deep-sky is de kijker die Roel aangeeft inderdaad meer geschikt wegens het grotere beeldveld.

Ik heb geen ervaring met Newtons, maar naar mijn weten moet je hem wel even leren collimeren.
                  - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Idd, maar over collimeren heb ik op dit forum al een handige link (video) gevonden waar het exact uitgelegd wordt hoe je dit moet doen.

Ik hoor de overtuigde Dobson-gebruikers al denken, waarom koop je gewoon geen Dobson ? Maar als ik me niet vergis kan je met zo'n equatoriale montering een object opzoeken door bijvoorbeeld eerst de positie van een object in stellarium op te zoeken en de co÷rdinaten van dit object dan in te stellen via de EQ-montering ? Lijkt me wel fun (als de kijker goed staat opgesteld tenminste).

PS Waarom staat dit topic tweemaal in het forum ??

Commentaar

Hoi Senvoideca,
                      Ik heb 3 weken geleden de Galaxia gekocht (2e hands) om ook eerst te kijken of ik het uberhaubt wel leuk vind.
                      Vooralsnog ben ik er wel tevreden mee, omdat er (letterlijk) een hele nieuwe wereld voor me open ging. Verder is de galaxia qua gewicht en grootte redelijk snel buiten op te stellen (heb hem nu tijdelijk ongeveer bij de achterdeur staan

Als beginkijker is de galaxia denk ik wel een leuke optie, maar je zou er eventueel andere oculairen (plossr) bij kunnen kopen om de kwaliteit te vergroten.
                      Nu heb ik er nog niet echt veel verstand van, maar wellicht kan iemand bovenstaande opmerking beaamen (of onderuit schoppen)
                      * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
                      * 10x50 Bresser bino
                      * TouCam II Pro
                      * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Hoi Trip,

Heb je al leuke ervaringen met je kijker ? Kun je er neveltjes mee waarnemen bijvoorbeeld, zie je de ringen van Saturnus, de maantjes van Jupiter ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Jurgen
                          Hoi Trip,

Heb je al leuke ervaringen met je kijker ? Kun je er neveltjes mee waarnemen bijvoorbeeld, zie je de ringen van Saturnus, de maantjes van Jupiter ?
                          Mijn vorige kijker was een Galaxia en er valt genoeg mee te zien, als je maar geduld hebt.

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=8549
                          http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=5497
                          http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=7185
                          http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=6306

Commentaar

@ Jurgen: dit topic is gestart door Senvoideca, het is dus wel zo aardig als het ook om haar vragen gaat en niet de jouwe (daar zou je een apart topic voor kunnen aanmaken).

Ben je er al uit Senvoideca of heb je nog vragen ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                              Ben je er al uit Senvoideca of heb je nog vragen ?
                              Ik denk dat ik er grotendeels uit ben. In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor zijn of haar advies. De kijker die Roel adviseert lijkt mij zelf inderdaad het beste. Het enige wat ik nog wil weten is iets over de F-waarde. De 150-750 Newton kijker waar Roel het over had, heeft een F-waarde van 5, terwijl de ene kijker die ik eerst zelf op het oog had een F-waarde van 8 heeft. Wat betekent dit verschil tussen deze verschillende waarden? Volgens mij had ik ooit eens gelezen dat bepaalde F-waarden beter zijn voor deepsky kijken, enz.

Commentaar

Werken...
                              X