Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

snelle telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

snelle telescoop

hallo
    ik heb al heel wat gelezen op dit leerzaam forum maar begrijp toch niet veel zo lees ik over snelle telescoop en trage wat is het verschil ik heb een etx 105
    groetjes jacky
    Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Een snelle telescoop of een trage telescoop verwijst naar de openingsverhouding. De openingsverhouding bij een telescoop bereken je door de brandpuntsafstand te delen op de openingsdiameter. Dit getal is equivalent met de fotografische snelheid van een cameraobjectief en worden ook gelijk gebruikt. Hoe lager dit getal, des te sneller wordt er een beeld op je camera gevormd, hoe hoger dit getal des te trager gaat dit. Echter, als dit getal lager is, is de telescoop gevoliger voor afbeeldingsfouten en/of afstelfouten. Het is dus een beetje een kwestie van: Elk voordeel heb zijn nadeel. In het specifieke geval van jouw ETX is de openingsverhouding 14. Dit is voor een telescoop relatief traag (snel is meerstal lager dan 6). hierdoor zul je moeilijk deepsky-objecten (sterrenstelsels, nevels etc) ermee kunnen fotograferen. Daarentegen is het wel ideaal voor maan&planeten fotografie.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Een "snelle" telescoop is een telescoop met een grote opening voor de brandpuntsafstand (dus een "korte dikke").

De afstand tussen het objectief en het brandpunt (waar je je oculair plaatst) is de brandpuntsafstand. De apertuur is in de meeste gevallen de diameter van je spiegel of objectief.

De openingsverhouding of het f/getal is de apertuur gedeeld door de brandpuntsafstand. Een spiegelkijker met een brandpuntsafstand van 900mm (met een tube van ongeveer een kleine meter) en een diameter van 114mm is een "elfje"; hij heeft een openingsverhouding van f/9 en is een trage telescoop. Mijn korte Starblast heeft dezelfde apertuur maar de brandpuntsafstand is slechts 450mm; het is een "snelle" f/4 telescoop.

De nomenclatuur komt uit de fotografie: de oppervlaktehelderheid in het brandvlak is alleen afhankelijk van de f/waarde (en de oppervlaktehelderheid van het object, natuurlijk); snelle lenzen hebben dus minder belichtingstijd nodig voor een bepaald onderwerp dan trage.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

dus snel of traag is alleen belangrijk voor astrofotografie
        Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Commentaar

Visueel maakt het ook nog iets uit snelle scopes hebben een groot beeldveld en zijn eigenlijk wat meer gericht op deepsky. trage hebben weer een wat kleiner beeldveld en zijn iets meer geschikt voor planeet.

F6 is een mooie middelmaat daarin.

Commentaar

Beeldveld hangt af van vergroting en AFOV, heeft dus niets met openingsverhouding te maken Nightsky.
            Dit is geen undersign.

Commentaar

in principe is snel of traag alleen belangrijk voor fotografie. er zit echter een maar aan vast:

vaak wordt bij een telescoop alleen de diameter vh objectief (in jou geval 105) en de f-ratio (snelheid) gegeven. dit zegt iets over hoe lang de brandpuntafstand is. en hoe langer het brandpuntafstand, hoe hoger de vergroting bij een bepaald oculair, en hoe smaller het beeldveld.

dus als je jou telescoop vergelijkt met bijvoorbeeld een refractor met een lens van ook 105 mm, maar met een f-ratio van f/5, dan zal met hetzelfde oculair de vergoting door jou telescoop veel hoger zijn, maar het beeldveld veel kleiner. daarom wordt voor visueel waarnemen vaak aangehouden dat trage telescopen geschikt zijn voor planeten, maan en deep-sky op grote vergroting, en snelle telescopen beter geschikt zijn voor wijde sterrenvelden en nevels.

groetjes, maarten
              Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
              Vixen Great Polaris
              Canon 350D - NexImage

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                Beeldveld hangt af van vergroting en AFOV, heeft dus niets met openingsverhouding te maken Nightsky.

Ik bedoel dat je met die korte bv maar een 36mm kan gebruiken en nog een groter beeldveld heeft als een 55mm in je langbrandpunt kijker..
                rekening houdend met eye relief e.d

Of heb ik nou helemaal niets goed opgevangen in die 6 jaar.

Commentaar

ik zie het moet nog veel leren

Commentaar

Jacky: stel gerust je vragen, hier wordt de discussie onnodig moeilijk gemaakt.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik stel voor om deze discussie zo laagdrempelig mogelijk te houden. Het is niet voor niets een beginnersforum.
                      Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Nog een voordeeltje van een 'slome' telescoop: er zijn mer (en goedkopere) oculairen die het kunnen bijbenen. Hoe sneller de telescoop, hoe veeleisender voor je oculairen, vooral vanaf f/6.
                        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

ik heb nog zoveel vragen jullie zijn van mij nog niet af maar die zijn voor later nog bedankt voor de antwoorden
                          grtz jacky

Commentaar

Dan wil ik er eventjes op inhaken... Is het mogelijk om het F-getal kleiner te maken waardoor je een snellere telescoop krijgt?
                            Ik heb namelijk een F15 telescoop en wil mogelijk de F halveren of nog kleiner maken...
                            - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Ja, dat kan! Met een focal reducer. Een soort Barlow maar dan met tegenovergesteld effect.
                              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                              X