Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Duurzame hobby of bevlieging ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Duurzame hobby of bevlieging ?

Dag allemaal,

Als nieuweling wil ik bij deze eerst even de mensen bedanken die dit forum mogelijk maken, alsook natuurlijk alle gebruikers, want dankzij jullie vind ik hier ongelooflijk veel interessante informatie. Ik heb dit forum nog maar pas leren kennen maar heb hier al letterlijk uren zitten lezen (tot frustratie van mijn vriendin). Al was het in het begin veel chinees voor mij, langzamerhand begin ik meer en meer te weten komen over deze fascinerende hobby.

Als kind interesseerde ik me al in sterrenkunde en had ik al zo een klein plastieken telescoopje (dat ik na jaren zagen pas kreeg van mijn ouders wegens te duur).

Sinds kort heb ik de draad van deze hobby terug opgepakt, momenteel volg ik de basiscursus sterrenkunde bij de sterrenwacht Urania in Hove (België).

Natuurlijk zit bij mij ook het gevoel te knagen van een sterrenkijker aan te kopen. Over welke kijker ik wil aanschaffen ga ik momenteel geen vragen stellen, ik heb hierover al heel veel info op dit forum gevonden.

Maar ik hoop alleen dat de nachtelijke avonturen met een sterrenkijker geen kort leven beschoren zijn. Het lijkt me inderdaad heel spannend en fascinerend om planeten, nevels en dergelijke met het blote oog te kunnen waarnemen, laat staan zelfs te kunnen fotograveren. Maar eenmaal je die objecten een keer gezien hebt, heb je dan achteraf nog wel zin om ze nog eens een keertje te gaan bekijken ? Planeten veranderen nog wel eens van positie en van zicht waardoor ze misschien blijven boeien, maar nevels en dergelijke zien er toch altijd hetzelfde uit als ik me niet vergis ? Dooft bij jullie de microbe van deze hobby ook wel eens uit of heb je die microbe voor het leven te pakken ?

Wat me tot hiertoe precies ook tegenvalt is de nachtelijke hemel die maar niet echt donker wil worden hier in België. Ik heb gisterenavond bijvoorbeeld een plaatsje bezocht waar het aardedonker zou moeten zijn (het vliegveld in Oostmalle). Maar zoals gisteren heb ik al vaker vastgesteld dat de maan deze keer weer een spelbreker was aan de hemel. Of er komt nevel opzetten waardoor de hemel ook weer niet ideaal te zien valt. Donkere nachten lijken me dan ook eerder een zeldzaamheid. Een kijker is dan ook misschien gedoemd om meer in de kast te staan dan onder de blote hemel. Of overdrijf ik het allemaal een beetje ?

Groetjes,

Jurgen
    254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Hallo Jurgen,

Welkom op het forum! Ik hoop dat de basiscursus bevalt.

Wat betrefd het waarnemen. Daar zit een stuk meer in dan je denkt! Naarmate je langer kijkt ga je meer zien en leer je beter kijken. Veel objecten hebben hun uitdagingen (de brug in M51, het trapezium in M42, etc) met hun eigen aantrekkingskracht. En de lijst met objecten is natuurlijk van zichzelf al erg groot. Te beginnen met de hele heldere Messierlijst bestaande uit 109 objecten (m102 is onbekend) is de volgende stap misschien wel de NGClijst bestaande uit 7840 objecten. Je hoeft ze natuurlijk niet allemaal te bekijken, maar de bekendere zul je vast gaan opzoeken. En zo zijn er nogal wat lijsten. Deze hobby is denk ik ook een kwestie van steeds nieuwe uitdagingen en interesses vinden. En naast planeten (met niet te vergeten allerhande overgangen) en nevels zijn er ook nog veranderlijke sterren, dubbelsterren en de zeldzame komeet om maar een paar te noemen.

En dan de donkere avonden.. tja. Wat dat betrefd zitten we niet echt goed hier in Nederland en Belgie. Maar ze zijn er wel! Het leuke daarvan is dat de avonden een stuk specialer voelen als ze er zijn. Zie het maar als een extra uitdagend aspect. Dat helpt een beetje...
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Welkom op het forum. Leuke avatar heb je trouwens. Steem was me net voor met zijn reactie, ik heb de mijne daarom even herschreven want die was min of meer gelijk.

Maar maak je inderdaad geen zorgen over het aantal te onderzoeken objecten. Het hangt er natuurlijk wel van af wat je leuk vindt. Ben je een planetenspotter dan is de keus van objecten inderdaad beperkt, maar gaat het niet alleen om het "zien" maar bijvoorbeeld ook om het tekenen en/of fotograferen dan ben je echt wel enkele jaren zoet. Misschien wel je hele leven.

Ben je vooral gefascineerd door deep sky dan kun je enkele lijsten afwerken die ook vele jaren zullen vergen. Eerst de Messierlijst dan de Herschel 400, vervolgens de 2e Herschel-lijst, eventueel de Caldwel-lijst en als je je verveelt is er ook nog een Arp-lijst. Met het slechte weer in de Lage Landen kun je (in ieder geval ik) tot het pensioen toe!

Het boeiende van deze hobby is dat je zo verschrikkelijk veel mogelijkheden hebt. Sommigen zijn alleen (?) maar bezig met kijkerbouw, anderen willen de allerbeste foto's maken en weer anderen genieten van het lezen over astronomie zonder ook maar een minuut buiten te willen staan. Voor elk wat wils en eigenlijk kan iedereen ook hier op het forum wel aan zijn trekken komen.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Neemt niet weg dat het je tegen kán vallen; je zal niet de eerste zijn en het is ook zeker geen schande! Er is veel te zien, maar vergaap je niet aan de foto's die je (ook hier) vaak ziet want met het oog zal je het zo nooit zien, zeker als je geen kapitalen in wilt steken.

Aan de andere kant, observeren is als muziek luisteren. Er zijn altijd albums die je blijft luisteren, al is het voor de duizenste keer. Als je Jupiter, Saturnus of de Pleiaden hebt gezien betekent dat niet persé dat je er dan klaar mee bent; ze blijven boeien.

Hiermee wil ik niets afdoen aan bovenstaande reacties trouwens.
        Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

ik omschrijf het als een virus dat je pakt en niet meer loslaat.
          inderdaad net zoals je fan kan zijn van een bepaalde popgroep, waarbij je de nummers keer op keer blijft draaien is voor mij het kijken naar bijvoorbeeld de maan ook zoiets. Natuurlijk weet ik inmiddels precies wat ik te zien krijg als ik mijn kijkker op de maan richt.
          Maar toch vind ik het elke keer weer prachtig. Soms begint mijn hart sneller te slaan en stroomt de adrenaline door me heen als ik de mankraters kan zien. Ik ben druk aan het sparen voor een grotere scoop en denk dat ik dan ook inderdaad ruzie met mijn vriendin krijg omdat het hek dan helemaal van de dam zal zijn.
          Sterrenkijken is voor mij liefde op het eerste gezicht geworden, een prachtige hobby met heel veel mogelijkheden.
          Ook de theorie erachter is enorm boeiend, ik wil er alles van weten.
          Tevens vind ik het contact op dit forum ook een leuk onderdeel van de hobby.

groetjes

Marcel
          Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

De maan kan inderdaad heel vervelend zijn...maar hij verveelt echt nooit.

Af en toe kan ik enorm balen van die maan, die er altijd staat als je'm even niet kan gebruiken, maar als ik ernaar kijk stokt me toch vaak de adem in de keel. Net zoiets als Titan al omschrijft.

Commentaar

Blijkbaar zijn er dus veel meer objecten aan de hemel waar te nemen dan ik had vermoed. Ik wist niet dat er duizenden objecten te zien zijn, had meer een getal in mijn hoofd van tegen de honderd. Maar om al die objecten te zien zal je waarschijnlijk wel een goede kijker nodig hebben.

Ik weet in ieder geval dat ik best iets meer betaal voor een goede kijker dan dat ik er op bespaar. Een goede equatoriale montering lijkt me ook een goede investering, moest ik later in astrofotografie interesse krijg. Want het lijkt me wel leuk om eigen foto's van planeten en nevels aan vrienden en familie te kunnen tonen die er 0 procent interesse in hebben. Wie weet krijgt er iemand op die manier ook het virus te pakken.

De cursus is trouwens heel interessant Steem. Het wordt gegeven door mensen die supergemotiveerd zijn, en een beetje prettig gestoord zelfs. Zo heeft er één leraar bijvoorbeeld een veer van een oude wekker gemanipuleerd zodat deze wekker de sterrentijd perfect weergeeft

En inderdaad, je hoeft geen kijker te hebben om te kunnen genieten van astronomie. Danzij het internet (programma's zoals Stellarium ed) en de uitgebreide beschikbare lectuur (niet te vergeten dit forum ook) heb ik al uren kunnen genieten. En het leuke is dat ik elke dag bijleer, zoals de meer ervaren amateur waarschijnlijk ook nog elke dag bijleert.

Ik vermoed dan wel dat het geen bevlieging is van mij maar misschien toch wel een hobby is waar ik wel eens lang mee zoet zou kunnen zijn.

En inderdaad ernstjan, zo had ik het nog niet bekeken. De weinige donkere nachten hier zorgen er misschien voor dat de motivatie groot blijft om tijdens zo'n nacht toch die kijker te nemen en erop uit te trekken.

Ik vraag me af, hoe reageren jullie vriendinnen eigenlijk op jullie hobby ? Zijn ze er ook in geďnteresseerd of willen ze er niets van weten ? Het lijkt me ook dat astronomie over het algemeen een typische mannelijke hobby is (slechts enkele vrouwen bij ons in de cursus).
              254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

Haha, dat vraag je in mijn geval wel precies aan de goede persoon. Zonder dit forum had ik mijn vriendin zeer waarschijnlijk niet eens gekend.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Wat er van een forum allemaal niet voor perikelen kunnen ontstaan :P
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jurgen
                    Ik vraag me af, hoe reageren jullie vriendinnen eigenlijk op jullie hobby ?
                    Ze is niet voor niks m'n ex...
                    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Ik vraag me af, hoe reageren jullie vriendinnen eigenlijk op jullie hobby ? Zijn ze er ook in geďnteresseerd of willen ze er niets van weten ? Het lijkt me ook dat astronomie over het algemeen een typische mannelijke hobby is (slechts enkele vrouwen bij ons in de cursus).
                      Ik ken genoeg vrouwen die de hobby uitoefenen. Ach, misschien is het niet zo macho als voetballen oid, maar er zijn genoeg vrouwen die het (zwijzaam) accepteren of die het gewoon leuk vinden als hun ega weer iets nieuws heeft gezien of heeft ontdekt.Zo ken ik een zeer bekende amaterastronoom die regelmatig bij een man op bezoek kwam om daar iets te leren over astronomie. Pas na een paar jaar kwam hij erachter dat die man ook een leuke dochter had. Inmiddels zijn ze meen ik ruim 30 jaar getrouwd.
                      Dit is geen undersign.

Commentaar

mijn vriendin vind het allemaal wel prima...
                        ze snapt er geen hout van en dat vind ze ook helemaal niet erg. ze vindt t minder leuk als ik een hele avond buiten zit, maar ach, heeft ze ook even rust... de foto's die ik maak, bekijkt ze wel altijd en vindt ze ook wel mooi. maar zit ik hier op t forum, of ik spreek met iemand af, zegt ze: zeker net zo'n nerd als jij...

overigens een tip voor iedereen: zorg dat je vriendin ook een hobby heeft. de mijne doet aan paardrijden en heeft een eigen paard. is echt ideaal. iedere keer als ik een nieuw speeltje wil voor mn telescoop, zeg ik gewoon: weet je wat zo'n paard kost... (voor de prijs van een zadel kan je al een aardige APO kopen). en in dat beest gaat veel meer tijd zitten dan dat ik hier in nederland achter mn telescoop kan zitten...
                        groetjes, maarten
                        Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                        Vixen Great Polaris
                        Canon 350D - NexImage

Commentaar

Je zal maar vrijgezel zijn zeg zoals moi, hoef met niks en niemand rekening te houden
                          Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

hoe reageren jullie vriendinnen eigenlijk op jullie hobby ?
                            Mijn vrouw (mag dat ook?) vond het eerst maar een merkwaardige hobby. Ze snapt werkelijk niet wat ik er aan vind. Maar langzamerhand is ze mij als een soort onderzoeksproject gaan zien en raakt er steeds meer door geďntrigeerd. Niet in de sterrenkunde maar in mijn persoon!
                            Want, hoe kan het zijn dat een volwassen, min of meer redelijk denkende, hormonaal normale man er voor kiest om tot diep in de nacht in de kou te gaan staan in plaats van gezellig met haar in een warm bed te kruipen? En het dan ook nog leuk vinden om half Nederland af te rijden om een soortgelijk stel halve gare mensen te ontmoeten en dan uren te turen naar stipjes, wazige vlekjes, flitsjes en andere merkwaardige, in haar ogen volkomen onbelangrijke objecten.
                            Als ik het zo neerpen begrijp ik het zelf eigenlijk ook niet helemaal...
                            Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                            Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                            Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

De meeste vriendinnen die ik gehad ( ) heb waren erg geinteresseerd op een of andere manier. Vrouwen en astronomie, volgens mij vinden ze het erg romantisch, zeker als een jongen onder een mooie sterrenhemel ermee bezig is. Zo heb ik het in ieder geval steeds ervaren.

Donkere nachten lijken me dan ook eerder een zeldzaamheid. Een kijker is dan ook misschien gedoemd om meer in de kast te staan dan onder de blote hemel. Of overdrijf ik het allemaal een beetje ?
                              Wat betreft het beperkte aantal heldere nachten; dat is juist niet erg. Als het elke dag helder zou zijn, dan treed er een soort van nonchalansme in de hobby op. Met beperkte goede nachten is het juist veel leuker vind ik persoonlijk, je kan je dan echt verheugen als je weet dat er weer eens een goede nacht komt. Of als je op weg terug naar huis ineens ziet dat het knal helder wordt - gaaf, ik kan zometeen kijken! - dat is juist de charme!! Dus wat betreft de beperkte heldere nachten: maak je geen zorgen, dat is goed gebalanceerd!
                              Op dit moment telescooploos :,-(

Commentaar

Werken...
                              X