Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Komeetfilter?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Komeetfilter?

Is er zoiets als een komeetfilter, en zo ja wat doet het?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik las vanmiddag dat een breedbandfilter zoals een UHC of een Lumicon Deepsky filter goed werkt op de komeet. Gewoon proberen, Nop!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Lumicon heeft een Komeet filter. Wat het doet: het laat oa. (meen ik) de OIII, CN en C2 lijnen door. Zie linkje van Lumicon voor meer info:
      http://www.lumicon.com/telescope-access ... et+2in&hn=
      Dit is geen undersign.

Commentaar

Re: Komeetfilter?

Origineel geplaatst door Nop
        Is er zoiets als een komeetfilter, en zo ja wat doet het?
        Het beschermt je ogen tegen uitbarstende kometen... :smartass
        Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Ik heb gisteravond de Lumicon Deepsky filter op de komeet gezet.. resultaat: een groene bol met wat wazigere zijkant en een diffuse nevel eromheen, aan de ene kant iets meer dan aan de andere kant..
          Aanrader voor iemand die een Deepsky filter in de buurt heeft liggen..
          - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Als je echt kometenfreak bent, dan kan je het beste een Lumicon Comet filter en een Deepskyfilter gebruiken. Ze werken beiden totaal verschillend op een komeet.

Het eerste is speciaal afgestemd op speciale lijnen die de gasstaart (en in het geval van Holmes de groene gascoma) uitstraalt, de 2e verbetert in sommige gevallen het contrast van de stofstaart (continustraling). Door te kijken hoe een komeet reageert op beide filters kan je iets zeggen over de verhouding gas/stof in een komeet.

Bij Holmes kon ik eergisteren zonder Cometfilter netaan de flauwe buitencoma zien, met filter was het perifeer kijkend gewoon een heldere wolk die de doorsnee van dekomeet verdubbelde

Een ander voordeel van een Cometfilter is dat je vaak een komeet beter zichtbaar kan maken in de schemering. Zo heeft de Amerikaan Brewington één of twee van zijn 6 komeetontdekkingen gedaan door met behulp van zo'n filter in de schemering te zoeken.

Groeten,
            Guus

Commentaar

Werken...
            X