Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

nevels

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

nevels

hallo
    met mijn etx 105 zie ik geen nevels alee ik zou liegen juist de ringnevel als ik de tour best of the tonight is alles zichtbaar en mooi in het center maar bij nevels nopes ik heb al met verschillende plossls geprobeert maar niets ik heb geen kleuren filters
    groeten jacky
    Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Welke nevels heb je zoal gezocht?

Met welke oculairs?

Observeer je onder veel lichtvervuiling?

Ben je goed aan het donker aangepast?

Kijk je "net naast de nevel"?
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Nevels zijn doorgaans èrg zwak en moeilijk waar te nemen. Bij de minste lichtvervuiling verdwijnen er al erg veel en een minder dan optimale donkeradaptatie maakt het nog veel moeilijker...

Staar je bovendien niet blind op de database van de Autostar. De overgrote meerderheid van de objecten daarin (niet alleen de nevels dus) liggen ver buiten het bereik van de meeste amateurtelescopen.
      De '"Tonight's Best" tour is een grappig idee, maar het slewt de telescoop van links naar rechts door heel de sterrenhemel en weer terug... dat leidt zelden tot goede GOTO's. Beter kan je vooraf een paar objecten opzoeken die binnen het bereik van je scope zouden moeten liggen om die dan op je gemak in beeld te brengen. Dat levert veel meer voldoening op, is mijn ervaring!

Succes,

Victor
      (die nog wel wat Autostar tourtjes met neveltjes voor je heeft)
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

sluiernevel dumbbellnevel en helixnevel
        de dumbbell denk iets wazig te zien kan ook mis zijn
        Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jacky
          Sluiernevel en Helixnevel gaat je zonder filters echt niet lukken, tenminste, niet met 105mm opening. De Halternevel is wel goed te zien, dat moet je gegarandeerd gaan lukken.

Commentaar

met superplossl 26 mm
            met uwa 20 mm en 15 mm
            en ja redelijk veel licht in de buurt
            maar als alles in het center staat zou dat moeten met die drie

Commentaar

Sluiernevel kun je vergeten, helixnevel ook. Dumbelnevel moet je kunnen zien, deze zie ik in de 5cm zoeker al, dus met een 10 cm moet dat zeker lukken. Ringnevel weet ik niet, deze is toch erg zwak. Verder moet de orionnevel ook lukken, en dan heb je het wel ver gehad.

Helaas zijn nevels op foto's nu eenmaal het mooist, en kun je dat visueel eigenlijk niet benaderen.

Commentaar

dank u victor voor de site
                grtz jacky

Commentaar

De ringnevel is zeker niet te zwak, die kan je ook al in je zoeker zien. Ook al lijkt hij dan gewoon op een ster....

De ringnevel vraagt wel veel vergroting wil je wat details kunnen zien, dat dan wel weer.
                  150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                  Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Jacky
                    Voor de sluiernevel heb je ofwel een grote telescoop nodig ofwel een filter, en dan ook nog eens erg donkere hemels. En het seizoen voor dat ding is bijna voorbij - het daalt al in de lichtvervuilingssoep.

De Dumbellnevel moet je kunnen zien.

De Helixnevel is gruwelijk moeilijk in Nederland - laag boven de horizon en dus in de soep, en dan nog groot maar heel lichtzwak. Eigenlijk heb je daar bijna altijd een OIII filter voor nodig, én een grote telescoop, én donkere hemels.

Als je één nevel wilt bekijken, dan de grote Orionnevel.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
                      Ringnevel weet ik niet, deze is toch erg zwak.
                      Ringnevel (M57) is niet zwak - maar wel klein genoeg om er over te kijken als je een kleine kijker en lang oculair gebruikt.

Commentaar

Werken...
                      X