Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vragen over Newtoncollimatie? Lees eerst dit...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vragen over Newtoncollimatie? Lees eerst dit...

http://www.astrowiki.nl/index.php/Colli ... e_spiegels

Als er ergens een term wordt gebruikt die niet wordt uitgelegd of er is iets compleet onbegrijpelijk, graag een berichtje...
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Jemig wat een verhaal! je laat in ieder geval geen ruimte voor fouten

Soms zouden afbeeldingen het een of ander ietwat kunnen verduidelijken.
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
      Jemig wat een verhaal! je laat in ieder geval geen ruimte voor fouten

Soms zouden afbeeldingen het een of ander ietwat kunnen verduidelijken.
      Klopt, maar die tekenen vergt enorm veel tijd. Ik heb wel ideetje van wat er moet getekend worden als iemand anders handig omspringt met een CAD-programma...
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dit is een duidelijk verhaal . Heb respect voor de tijd en moeite die je erin stopt, ook in je antwoorden in andere topics.

nog een vraagje:
        Loont het de moeite om bij massaproduktie-spiegels eerst het optische midden van de spiegel te vinden voor de centrummarkering, of kan je er vanuit gaan dat het 'fysieke' midden dicht genoeg bij het optische midden ligt?

groeten,

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
          Dit is een duidelijk verhaal . Heb respect voor de tijd en moeite die je erin stopt, ook in je antwoorden in andere topics.

nog een vraagje:
          Loont het de moeite om bij massaproduktie-spiegels eerst het optische midden van de spiegel te vinden voor de centrummarkering, of kan je er vanuit gaan dat het 'fysieke' midden dicht genoeg bij het optische midden ligt?
          Je kan ervan uitgaan dat het fisiek midden ook het optische midden is. Het zou bijzonder moeilijk zijn om massaproductiespiegels anders te maken.

Het enige wat je kunt doen om zeker te zijn is stertesten (niet voor beginners) en dan een Cheshire gebruiken om aan te duiden waar de centrummarkering had moeten staan; als de centrummarkering dan blijkt fout te zitten is ze in mijn ervaring ook altijd wel degelijk niet in het fysieke midden van de spiegel (toch alvast op de laatste vijf spiegels waar ik dat vaststelde, twee Orion Starblasts, een Synta 200mm Newt, een LXD75-6N en een GSO 10" Dob).

Commentaar

ok, bedankt! we gaan het eens proberen.

Commentaar

Mijn complimenten voor dit Huzarenstukje..
              Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
              ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
              Auteur:Ik

Commentaar

Sixela: heb over ongeveer drie weken Mechanical Desktop op de PC staan. Als je mij in een PBtje doorgeeft wat je ongeveer wil hebben getekend, zal ik een poging doen dit met MD te tekenen voor je.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik heb het verhaal nu twee keer gelezen maar helemaal duidelijk is het me nog niet. Voor mijn beeldvoring, begrijp ik goed dat je met een collimatiekapje alleen de primaire spiegel kunt afregelen en dat je een kijkbuis moet gebruiken voor de vangspiegel? (Ik laat de laser even uit het verhaal)

Ik sta op het punt om een GSO dobson te kopen en ben er niet uit of ik deze chesire erbij moet kopen, vandaar mijn vraag.

Bedankt voor het geduld. :P
                  Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Origineel geplaatst door ernstjan
                    Ik heb het verhaal nu twee keer gelezen maar helemaal duidelijk is het me nog niet. Voor mijn beeldvoring, begrijp ik goed dat je met een collimatiekapje alleen de primaire spiegel kunt afregelen en dat je een kijkbuis moet gebruiken voor de vangspiegel? (Ik laat de laser even uit het verhaal)

Ik sta op het punt om een GSO dobson te kopen en ben er niet uit of ik deze chesire erbij moet kopen, vandaar mijn vraag.

Bedankt voor het geduld. :P

Het is even lastige stof, helemaal als je nog geen telescoop hebt om het in praktijk te brengen. als je het een paar keer gedaan hebt wordt het vanzelf duidelijk.

Je beeldvorming is goed, je hebt 2 instumenten nodig.
                    Of een combinatie van die 2 de link die je geeft is er zo een.
                    Het is een kijkerbuis en cheshire in een.

Commentaar

Als ik het zo lees, is mijn eerste reactie: pff,ik koop wel een lenzenkijker.

Maar ik snap best dat je het gewoon een paar keer moet hebben gezien.
                      Dus een paar tekeningetjes zouden wel een hoop verduidelijken.
                      Ook weet ik niet of iedereen het woord 'iteratief' begrijpt? Mijn taalkennis is goed maar ik had het woord nog nooit gehoord.

Maar je hebt hebt knap geschreven. Alleen schrikt het mij meer af dan dat het aanmoedigt.

Commentaar

Ik kreeg ook weer de twijfel om toch maar een CAT te kopen, dan heb ik tenminste maar één spiegel om te stellen. Maar ik moet toch maar even door de zure appel heenbijten want een dob heet toch mijn voorkeur.

Wat mij nog kan verwarren, door gebrek aan ervaring, is een link als deze. Hier wordt zowel de primaire als de secondaire spiegel gecollimeerd met een kapje of een laser en dan denk ik "Dat kan toch niet?"

Misschien kan het wel als je er van uit gaat dat de primaire spiegelcel gecentreerd is...
                        Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Ik heb in maart mijn allereerste Newtonkijker gekocht en was dus een maagd in het collimeren. Ik dacht eerst ook; hoe pak ik dat aan? Maar als je het trucje eenmaal doorhebt is het echt een fluitje van een cent. De Lightbridge moet ik, als ik naar een andere (dan mijn tuin) waarneemplaats ga, helemaal uit elkaar halen en later weer in elkaar zetten. Dat laatste kost me inclusief collimeren ongeveer 15 tot 20 minuten. Gerekend vanaf het moment van uit de auto halen tot de eerste waarneming. Dus daar zitten ook alle andere handelingen bij, zoals kaartmateriaal bij elkaar zoeken, evt stoel klaarzetten, etc... Het valt dus best wel mee.
                          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ik heb mijn eerste poging achter de rug met een elfje en een collimatiekapje. In eerste instantie bakte ik er niets van omdat ik door de reflecties van de primaire spiegel in de war werd gebracht. Ik heb toen de primaire spiegel eruit gehaald en eerst de secundaire spiegel zo goed mogelijk afgeregeld. Ik kon nu makkelijk door de buis heenkijken. Daarna de primaire spiegel er weer ingeschroefd en gecollimeerd door de weerspiegeling van de secundaire spiegel te centreren. Op het oog lijkt het goed, maar een stertest moet uitsluitsel geven want misschien heb ik in dit verhaal een denkfout gemaakt.

In ieder geval is het e.e.a. me wel iets duidelijker geworden. Ik ben er echter nog niet uit of ik me €50 kan besparen op een Chesire en met alleen een kapje afkan.

@Hyperion: Waarmee collimeer jij je scoop? Met een LB zul je ook elke keer je secundaire spiegel spiegel moet stellen neem ik aan?

Commentaar

@Hyperion: Waarmee collimeer jij je scoop? Met een LB zul je ook elke keer je secundaire spiegel spiegel moet stellen neem ik aan?
                              Ja, inderdaad. Daar begin ik mee. Ik gebruik een lasercollimator (laserstipje in de centrale cirkel van de hoofdspiegel) om de secundaire spiegel te collimeren en vervolgens gebruik ik een Ceshire om de hoofdspeigel af te stellen. Van Sanne, die een 10" Lightbridge heeft, weet ik dat zij de secundaire spiegel laat voor wat die is. Zij slaat mijn eerste stap over.
                              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
                              X