Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus en kleur mars

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus en kleur mars

Ik heb al een aantal malen naar venus gekeken door een etx125.
    Ik kreeg deze niet helder/scherp omdat deze veel licht "uitstraalt".
    Venus heeft dan een rode rand aan één kant (lichtbreking?)
    Weet iemand of hier een goed filter voor is of doe ik iets verkeerd?

Ook gelijk de vraag of het mogelijk is om de kleur van mars visueel waar te nemen of is het menselijk oog daar niet toe in staat?

Venus is inderdaad erg helder in een telescoop. Je kunt hem het beste waarnemen als hij zo hoog mogenlijk aan de hemel staat en ook als het al weer wat lichter wordt als ze zon al weer bijna opkomt. Een polarisatiefilter kan ook handig zijn om de helderheid wat te temperen. Details in de wolken van Venus zal je echter niet te zien krijgen daarvoor moet je aan astrofotografie gaan doen wat niet makkelijk is voor Venus. Kijk eens naar de uitstekende opnames van Richard Bosman.

Het is mogenlijk om de rode kleur van mars te zien, zelfs zonder telescoop, maar dat ligt ook een beetje aan je ogen, kleuren zien in het donker is niet het sterkste punt van onze ogen en sommigen van ons kunnen dat helaas wat minder. Maar probeer het nog eens door de telescoop !

Commentaar

Bedankt, Ik ga zeker mijn best doen om de kleur van mars te gaan onderscheiden.
      Ook ben ik van plan om filters te gaan kopen.
      Is een polarisatie filter echt veel beter dan een maanfilter?
      Ik heb begrepen dat het voordeel is dat je de hoeveelheid licht kan regelen dat word doorgelaten.
      Hoe werkt dit precies?

Commentaar

Een variabel polaristiefilter bestaat uit twee polaroidglazen (jawel die van de bekende zonnebril) die je ten opzichte van elkaar kunt verdraaien en daarmee de hoeveelheid doorgelaten licht kunt regelen. De meeste maanfilters die gratizs bij een eenvoudige telescoop zitten bestaan vaak uit een groen glaasje zonder enige bijzondere optische eigenschappen behalve dan dat alles groen verkleurd wat je er door ziet.

Commentaar

Nogmaals bedankt voor de uitleg .
          Nu het verschil duidelijk is zal ik proberen er één op de kop te tikken.

Commentaar

Werken...
          X