Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

brandpunt afstand

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

brandpunt afstand

beste mensen, allereerst wil ik zeggen dat er hier enorm veel te vinden is op het forum om je te orienteren.
    maar ik heb een paar vragen en hoop dat daar makkelijk antwoord op te geven is.
    ik zit er aan te denken om een reflector telescoop (newton) aan te schaffen met een doorsnede van 130 of 150mm
    mijn idee is om daar voornamelijk deep space mee te fotograferen en te bewerken op de computer, ik hoop dat dat mogelijk is met zoiets.
    dan komt de grote vraag over het brandpunt.
    een aantal modellen heeft een brandpunt van 5,6 en anderen van 9.
    wat is nu beter om te kijken naar een telescoop met een klein of een groot brandpunt en wat voorverschil geeft dit in een beeld.
    mischien zijn het wel domme vragen, maar ik kon het antwoord niet zo snel vinden.
    bvd peter
    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Peter:

Heb je al eens aan astrofotografie gedaan?
    Met welke camera wil of ga je werken?

Camera in combinatie met de telescoop is van belang. Heeft te maken met de grote van de CCD chip. Grote van de chip bepaald mede wat de camera "ziet" van het beeldveld wat een telescoop geeft.

Op welke monterig ga je de hele handel plaatsen?

Bij astrofotografie is het een samenspel van gebruikte camera, telescoop en montering. Bij het gebruik van een webcam is het wat minder kritisch.
    Groet, Jan

Commentaar

bedankt voor het antwoord jan,
      de systemen die ik heb gezien staan op een eq2 of eq3 montering.
      camera heb ik nog niet over doorgedacht maar denk aan een 3 megapixel oculair camera die ook voor microscopen wordt gebruikt, deze heeft een 1/2 inch ccd.
      of moet je speciaal een digitale camera met telelens gebruiken
      en de vraag over het brandpunt is die afhankelijk van het type camera.
      127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Ik begrijp uit je antwoord dat je nog geen ervaring hebt met astrofotografie.

Het maken van astrofoto's (dus niet webcammen) is niet echt eenvoudig.

En ook niet eenvoudig om dat zo even uit te leggen. Er zijn legio mogelijkheden om een foto te maken. Maar om een beetje foto te maken heb je zo ie zo een goede montering nodig met volg motoren. Een goede montering is de basis voor het maken van goede astrofoto's, vooral voor deep space zoals jij dat noemt.

Moet je alles nog aanschaffen of beschik je al over het een en ander?

En wat zou je er aan willen uitgeven?
        Groet, Jan

Commentaar

nee, nog geen ervaring,
          ik wil eerst een niet te duur model (250 350 euro)voor een jaartje en als ik dan helemaal overgehaald ben wat serieuzer geld besteden.
          nu denk ik aan een bresser messier of skywatcher of GSO
          is de eq 2 of eq 3 een goede montering voor een 130 of 150 mm scope, of heeft dat ook weer met een specifiek merk te maken. er zijn toch volgmotoren op deze montering te plaatsen?

Commentaar

Ik heb geen ervaring met de stabiliteit van een EQ2 of 3 en welke scoop daar op kan. Wellicht dat andere forum leden daar meer over kunnen vertellen.

En wat betreft het fotograferen, begin eerst met een webcam. Kun je leuke opnamen mee maken van de Maan en als je daar wat ervaring mee hebt ook andere planeten. Is niet al te duur in aanschaf en kun je de software (b.v. registax) van het net downloaden.

Het hangt er ook een beetje van af wat je wilt fotograferen. En wat je verwachting daarvan is.

Ik denk dat met het geld dat jij wilt besteden de mogelijkheden beperk worden, zeker qua fotografie.
            Groet, Jan

Commentaar

Als je het mij vraagt is een EQ2 of EQ3 absoluut niet stabiel en nauwkeurig genoeg om deepksy opnames mee te maken, je moet dan echt denken aan minstens een EQ5 of beter. De maan of Saturnus webcammen moet nog wel lukken met een 130 of 150 mm Newton op een EQ2 of EQ3, maar het blijft allemaal wel erg klein.

Met brandpunten van 5,6 of 9 bedoel je waarschijnlijk de verhoudingen tussen de opening en de lengte van de telescoop (de lengte valt vaak zo goed als samen met het brandpunt). F9 is daarbij net wat meer geschikt om planeten de webcammen dan een F5,6 denk ik.

Commentaar

Origineel geplaatst door Parsec
                Ik heb geen ervaring met de stabiliteit van een EQ2 of 3 en welke scoop daar op kan. Wellicht dat andere forum leden daar meer over kunnen vertellen.
                Voor astrofotografie is een EQ3 alleen bruikbaar met een korte refractor (en als je geen kolossale kleurfout wilt moet het een dure zijn, dus dat heeft eigenlijk weinig zin), en dan nog is die marginaal (je wilt toch iets van de Vixen GP klasse, denk ik). De EQ2 is de opvolger van de klassieke montering van de elfjes, en zelfs vor visuele observatie kan die niet zo veel dragen.

Ik denk dat met het geld dat jij wilt besteden de mogelijkheden beperk worden, zeker qua fotografie.
                Ik denk het ook. Ik denk ook dat peet niet beseft dat astrofotografie eigenlijk een andere hobby is - of eigenlijk minstens drie anderen (webcammen, breedbeeldfotografie met lange belichtingstijden en smalbeeldfotografie met lange belichtingstijden.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                  Voor astrofotografie is een EQ3 alleen bruikbaar met een korte refractor (en als je geen kolossale kleurfout wilt moet het een dure zijn, dus dat heeft eigenlijk weinig zin), en dan nog is die marginaal (je wilt toch iets van de Vixen GP klasse, denk ik). De EQ2 is de opvolger van de klassieke montering van de elfjes, en zelfs vor visuele observatie kan die niet zo veel dragen.

Ik denk het ook. Ik denk ook dat peet niet beseft dat astrofotografie eigenlijk een andere hobby is - of eigenlijk minstens drie anderen (webcammen, breedbeeldfotografie met lange belichtingstijden en smalbeeldfotografie met lange belichtingstijden.

bedankt voor de info, en ja jullie hebben gelijk, ik heb en had geen idee wat astrofotografie (financieel) inhoud
                  mischien moet ik me voorlopig eerst maar is gaan focussen op planeten en wat eenvoudige fotografie.
                  jullie zeggen al dat eq2 en eq3 te zwak is maar de meeste nieuwe reflectiescopen (bresser, meade, skywatcher, gso, orion(130- 150mm worden toch op deze montering verkocht?
                  ik heb ook gezien dat de camera's voor deze systemen erg kostbaar kunnen zijn, dus dit zou pas iets voor de toekomst kunnen zijn.
                  zegt het merk "seben" jullie iets of praten we hier over speelgoed.

Commentaar

Origineel geplaatst door peet
                    jullie zeggen al dat eq2 en eq3 te zwak is maar de meeste nieuwe reflectiescopen (bresser, meade, skywatcher, gso, orion(130- 150mm worden toch op deze montering verkocht?
                    Voor visueel waarnemen voldoet dat nog wel maar voor astrofotografie heb je een veel stabielere en nauwkeurigere montering nodig

Origineel geplaatst door peet
                    zegt het merk "seben" jullie iets of praten we hier over speelgoed.
                    Volgens mij staat die op de zware lijst van de astrowiki, als je jezelf een plezier wilt doen zou ik hem niet kopen. zie hier
                    Lees ook eens de Astrowiki over telescopen voordat je een telescoop aanschaft.

Commentaar

het is wat Sixela al zegt, astrofotografie is eigenlijk een aparte "sport" in de astronomie. Vereist een andere benadering voor het kiezen van het materiaal.

Dat er telescopen verkocht worden op eigenlijk te instabiele monteringen is een doorn in het oog voor de gevorderde sterrenkijkers.

Als je gaat waarnemen luistert het iets minder nauw. Maar een stabiele setup geeft toch meer plezier in gebruik. Een rustig beeld kijk gewoon lekerder en zie je meer detail.

Seben ik had er nog nooit van gehoord even op het net gekeken, Ik zou toch voor de wat meer bekendere merken gaan. Als je gegrepen wordt door het waarneem virus en je wilt een andere/betere scoop verkoopt het makkelijker (lijkt mij).

Qua camera kun je uit meerdere mogelijkheden kiezen. De astrocamera's beginnen bij zo'n 500 euro. De op webcam gebaseerde camera's 150 euro. Je kunt ook kiezen voor een digitale spiegelreflex (DSLR). Ik heb hier al hele mooie foto's voorbij zien komen gemaakt met een DSLR met b.v. een 18-55mm lens. Wellis waar widefield opnamen, maar toch...........

Zoals ik al zei: wat wil je fotograferen en wat verwacht je ervan? Of wil je misschien eerst gaan waarnemen en ontdeken wat de sterrenhemel je te bieden heeft?

Ik kan je zeggen het is een ongelofelijke fascinerende hobby of je nu alleen waarneemt en/of fotografeerd. kost een paar centen, maar dan heb je wel wat
                      Groet, Jan

Commentaar

het is wat Sixela al zegt, astrofotografie is eigenlijk een aparte "sport" in de astronomie. Vereist een andere benadering voor het kiezen van het materiaal.

Dat er telescopen verkocht worden op eigenlijk te instabiele monteringen is een doorn in het oog voor de gevorderde sterrenkijkers.

Als je gaat waarnemen luistert het iets minder nauw. Maar een stabiele setup geeft toch meer plezier in gebruik. Een rustig beeld kijk gewoon lekerder en zie je meer detail.

Seben ik had er nog nooit van gehoord even op het net gekeken, Ik zou toch voor de wat meer bekendere merken gaan. Als je gegrepen wordt door het waarneem virus en je wilt een andere/betere scoop verkoopt het makkelijker (lijkt mij).

Qua camera kun je uit meerdere mogelijkheden kiezen. De astrocamera's beginnen bij zo'n 500 euro. De op webcam gebaseerde camera's 150 euro. Je kunt ook kiezen voor een digitale spiegelreflex (DSLR). Ik heb hier al hele mooie foto's voorbij zien komen gemaakt met een DSLR met b.v. een 18-55mm lens. Wellis waar widefield opnamen, maar toch...........

Zoals ik al zei: wat wil je fotograferen en wat verwacht je ervan? Of wil je misschien eerst gaan waarnemen en ontdeken wat de sterrenhemel je te bieden heeft?

Ik kan je zeggen het is een ongelofelijke fascinerende hobby of je nu alleen waarneemt en/of fotografeerd. kost een paar centen, maar dan heb je wel wat
                        het echte fotografie gedeelte moet maar even wachten,eerst maar eens een telescoop zien te vinden die aan de verwachtringen voldoet, alhoewel het een compromis blijft als je net begint, of je moet er meteen een heel dure montering bijkopen.
                        zijn er nog leden die in enschede wonen en evt een avondje willen opofferen om mij(man 47) enig wegwijs te maken in dit geheel, of is dit teveel gevraagd

Commentaar

Is er misschien een sterrenwacht bij je in de buurt? Lopen altijd wel mensen die je te woord willen staan.

Hou anders het topic Starparty's in de gaten, worden regelmatig party's gehouden en volgens mij redelijk in de buurt.
                          Groet, Jan

Commentaar

Ik heb helaas nog weinig ervaring op het gebied van monteringen e.d.
                            Maar als je nog een keer van plan bent om te gaan Kafoepen (houdt het starparty-topic in de gaten) dan houdt ik me aanbevolen als reisgenootje. Ik ga in de eerste instantie met de trein naar deventer, maar als je in het bezit bent van een auto, zou dat helemaal geweldig zijn.
                            Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                            Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ruben
                              Ik heb helaas nog weinig ervaring op het gebied van monteringen e.d.
                              Maar als je nog een keer van plan bent om te gaan Kafoepen (houdt het starparty-topic in de gaten) dan houdt ik me aanbevolen als reisgenootje. Ik ga in de eerste instantie met de trein naar deventer, maar als je in het bezit bent van een auto, zou dat helemaal geweldig zijn.
                              ruben, ik ben in bezit van een auto, en zou het geen probleem vinden om je op te halen en mee te nemen.
                              stuur me maar een mail als de avond er weer is.
                              ik kijk zelf ook wel, hoor.

Commentaar

Werken...
                              X