Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Goede, maar niet te dure vervang oculairs voor de ETX-70

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Goede, maar niet te dure vervang oculairs voor de ETX-70

Hoi allen,

Ik bezit al enige jaren een Meade ETX-70AT, inclusief de zogenaamde "MA" oculairen. Het meegeleverde 25mm oculair is in principe goed mee te werken, maar de andere twee (12mm en 4mm) zijn duidelijk van minder goede kwaliteit. Nu zou ik graag willen weten wat goeie alternatieven zouden zijn voor deze 12mm en 4mm oculairen in combinatie met de ETX-70, en die niet teveel kosten, een paar tientjes bij voorkeur.

Wat voor een oculairs zijn die MA's eigenlijk, vast geen Plossls...

Bedankt alvast voor de reacties!
    Alles is circumkollasum...

MA staat voor Modified Achromats, oftewel Kellners.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

De ETX70 is eigenlijk best een snelle kijker, dus een barlow is eigenlijk best handig om meer vergroting te krijgen met je bestaande oculairs - dat gaat de oogastand wat vergroten en de prestaties aan de rand verbeteren.

MAs zijn inderdaad meestal Kellners.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hoi Sixla,

Ik beschik over de 3x teleview barlow die meegeleverd werd met de scope. Hij is prima te gebruiken met de 25mm (42x), maar zodra ik de andere oculairs gebruik dan gaat de helderheid en scherpte heel snel achteruit. Meade heeft ook een apo 2x barlow in het assortiment, misschien een goed alternatief ware het niet dat ie behoorlijk prijzig is...

Commentaar

Origineel geplaatst door Bas van Krieken
          Hoi Sixla,

Ik beschik over de 3x teleview barlow die meegeleverd werd met de scope. Hij is prima te gebruiken met de 25mm (42x), maar zodra ik de andere oculairs gebruik dan gaat de helderheid en scherpte heel snel achteruit.
          Het is tenslotte ook maar een snelle 70mm achro. Veel meer dan 120x vergroten levert inderdaad een donker en wazig beeld, daar gaat een oculair niets aan veranderen...

Als je echt niet veel geld wilt uitgeven neem je lange Kellners die je in de barlow gebruikt, bijvoorbeeld de 17mm ExplorerII Kellner van Orion die ik bij mijn Starblast kreeg (en die mijn zoon gebruikt, want mijn 16T5 krijgt-ie niet ).

Maar Telescope Service verkoopt eigenlijk voor niet veel meer GSO Plössls, en die doen het natuurlijk ook goed. Als je comfort je lief is, ook met brandpuntsafstanden die niet te laag zijn en die je dan in de barlow gebruikt.

Wil je één enkele breedhoekoculair die niet teveel kost en wat meer vergroot, neem dan een 9mm Orion Expanse (ook Skywatcher Ultrawide genoemd, *niet* Ultra Wide Angle, die met 66° beeldhoek). Niet de 15mm, niet de 6mm.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Je moet je afvragen of je wel een vervanger wilt voor je MA 4. Mijn ervaring met de ETX-70 is dat de koek bij 70x wel op is, zodat een 5 mm wel het maximum is.

Ik heb zelf alle bijgeleverde MA oculairen direct verkocht, omdat ik de kwaliteit maar matig vond. Ik heb vervolgens een Meade 4000 26mm Plössl gekocht, maar ook deze kon mij niet bekoren. Optische kwaliteit is OK, maar hij is niet comfortabel voor brildragers. Dus weer doorverkocht. Uiteindelijk heb ik een set Synta LET's (25, 9 en 5 mm) tweedehands op de kop getikt (voor iets boven de € 100) en met uitzondering van de 9mm bevallen deze prima. Mijn tip: hou de bekende verkoopsites goed in de gaten en wacht tot er wat interessante oculairen langskomen. Ook de bijgeleverde barlow heb ik doorverkocht en ik gebruik nu een TAL 2x barlow die een enorm goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft; een aanrader.
            WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Voor een 70etx zou ik zelf UO Orthos ofwel Kasai ofwel Kokuhsai Kohki Ortho's kopen, lopen tot 4 mm.
              Dan een goede barlow erbij (televue powermate 2,5) en je kan jaren vooruit vooral als maan en planeten je werkgebied is. (zoals bij mij)
              Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
              (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Bedenk wel dat Ortho's een zeer klein kijkgaatje hebben, net zo groot als de oculairs die je al hebt. Wat aangenamer kijken zijn deze:

http://www.teleskop-service.de/AstroTS/ ... schreibung

Uit eigen ervaring weer ik dat dit zeer goede oculairen zijn, ik ontdekte dat de optiek identiek is aan de duurdere TMB Planetary's! Als je die inkijklens bekijkt zie je direct dat dit veel aangenamer waarnemen is dan door een plossl of een ortho. Ze kosten 50 euro.
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                  Bedenk wel dat Ortho's een zeer klein kijkgaatje hebben, net zo groot als de oculairs die je al hebt. Wat aangenamer kijken zijn deze:

http://www.teleskop-service.de/AstroTS/ ... schreibung

Uit eigen ervaring weer ik dat dit zeer goede oculairen zijn, ik ontdekte dat de optiek identiek is aan de duurdere TMB Planetary's!
                  Mis. Dat zijn Synta Widefields, dus identiek aan de Orion Expanses die ik al vermeldde. Alleen de 9mm beveel ik aan in snelle kijkers, maar die is voor zijn prijs inderdaad onklopbaar.

De TMB Planetaries zijn identiek aan deze:

http://www.teleskop-service.de/AstroTS/ ... #Planetary

maar die kosten dan ook geen 50 Euro.

Commentaar

Mensen wat een geweldige feedback allemaal! Hier kan ik wat mee, ga vooral door, die tip van Roel is precies waar ik in geinteresseerd ben. 50 euro is gewoon een goeie prijs voor een goed oculair!

En Ed, ik moet me inderdaad eens afvragen of een vervanger voor de 4mm wel zin heeft, ik kan misschien beter kijken naar een 9mm of op z'n hoogst een 6mm.

Die Kasai's van Meiling zijn ook erg interessant...

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                      Uit eigen ervaring weer ik dat dit zeer goede oculairen zijn, ik ontdekte dat de optiek identiek is aan de duurdere TMB Planetary's!
                      Mis. Dat zijn Synta Widefields, dus identiek aan de Orion Expanses die ik al vermeldde. Alleen de 9mm beveel ik aan in snelle kijkers, maar die is voor zijn prijs inderdaad onklopbaar.
                      Toch niet helemaal mis denk ik... Ik heb een TMB 6 mm en een TSWA 6 mm eens met elkaar vergeleken (volledig uit elkaar gehaald) en de optiek (dus niet de behuizing) is echt identiek. Lensgroottes hetzelfde, beeldveld hetzelfde, coatings hetzelfde, beeldkwaliteit hetzelfde. Het enige verschil tussen die twee was het "opschuifhulsje". Vergeleken in een F/4.8 Newton.
                      Zelfde verhaal bij de 9mm. De 15 en de 20 heb ik nooit in mijn handen gehad, maar die zoekt Bas toch niet.

Kan best zijn dat ze nagemaakt zijn, maar dan hebben ze dat verdomd goed gedaan! Voor 5 tientjes dezelfde kwaliteit als een TMB van 90 euro vind ik niet verkeerd.
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik heb zo'n TS SWM 15 mm oculair (van Nightsky overgenomen meen ik me te herinneren) en ik ben er zeer te spreken over.

Commentaar

Toch niet helemaal mis denk ik... Ik heb een TMB 6 mm en een TSWA 6 mm eens met elkaar vergeleken (volledig uit elkaar gehaald) en de optiek (dus niet de behuizing) is echt identiek.
                          Dan is dat onlangs veranderd. Ik verzeker je dat die oculairs *op de foto* nog Synta Widefields zijn. Het kan dat ze de 6 en 9mm onlangs een ander ontwerp hebben gegeven (maar misschien niet voor lang - Burgess Optical was niet opgezet met het jatten van het design van Thomas Back.)

Trouwens, de brandpuntsafstanden zijn die van de Synta Widefields, en de TMB planetary *bestaat* gewoon niet in 15 en 20mm.

Commentaar

Werken...
                          X