Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe telescoop Eye witness

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe telescoop Eye witness

Hallo allemaal,
    Ik heb vandaag een simpele telescoop van Eye witness gekocht, de 76mm newton spiegel telescoop.
    Maar er zit geen gebruiksaanwijzing bij, en ik begin pas net met deze hobby. Iemand die me wat uitleg kan geven over de handelingen die ik moet doen om sterren te kijken? (Welke lezen ed.)
    Meet alles wat meetbaar is, en wat niet meetbaar is, maak het meetbaar! (Galileo Galilei)

Al gezocht op internet naar eventuele handleidingen van die telescoop?
    Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Ja, een handleiding van die telescoop is nergens te vinden, maar ik heb wel de volgende gevonden, deze lijkt behoorlijk op die van mij.
      Het grootste probleem is nu, dat het me niet lukt de 3x barlow aan te sluiten tussen de telescoop en de occulair (van 20mm). Hoe doe ik dat > het past niet volgens mij
      Meet alles wat meetbaar is, en wat niet meetbaar is, maak het meetbaar! (Galileo Galilei)

Commentaar

Het telescoop gedeelte van de website is nog "under construction" maar wie weet kan je hier in de toekomst meer vinden. Mailtje naar de fabrikant anders?

Succes,

Victor
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ik lees wel vaker op dit forum dat mensen opzoek zijn naar handleidingen voor hun telescoop, ik denkt alleen dat je met zo'n handleiding in de praktijk vaak niet zo veel opschiet.
          In handleidingen van telescopen staat vaak niet hoe je objecten aan de sterrenhemel kunt vinden en je telescoop er op richten en scherpstellen. Die handleidingen zijn vaak te vergelijken met handleidingen van je auto, daar staat tot in detail in hoe de auto technisch werkt, maar hoe je met de auto moet rijden leer je er niet van, daar zal je toch echt eerst rijles voor moeten nemen. Mijn advies ga eens met iemand waarnemen die al wat ervaring heeft of ga naar een starparty daar leer je wel hoe je met je telescoop moet omgaan om wat te zien.

Commentaar

Mocht je toch in een handleiding geïnteresseerd wijn, kijk eens naar deze:

http://www.eurocosm.com/Application/ima ... manual.pdf

En kijk ook eens in de "thread" over de 76mm Alt/Az op CN:

hier.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Nu ja zo'n beschrijving hoe je zo'n telescoop in elkaar zet en uitlijnt is nog wel nuttig, maar ik blijf erbij dat je er pas mee leert omgaan door te gaan waarnemen met iemand die al wat ervaring heeft. Daarbij komt dat het door de eenvoudige en weinig stabiele constructie van deze Eyewitness Telescoop nog niet zo eenvoudig is om fatsoenlijk te kunnen waarnemen, het is niet onmogelijk (de maan moet bijvoorbeeld nog wel te doen zijn) maar verwacht er niet te veel van (dit blijkt ook al uit het topic op het CloudNights forum overigens).

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                Nu ja zo'n beschrijving hoe je zo'n telescoop in elkaar zet en uitlijnt is nog wel nuttig, maar ik blijf erbij dat je er pas mee leert omgaan door te gaan waarnemen met iemand die al wat ervaring heeft.
                Dat heb ik ook nooit ontkend, maar het is niet het één of het andere, nietwaar.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hoe stabiel hij is valt wel mee, het enige wat niet zo stabiel is, is de azimuth montage, maar daar bedenk ik wel wat op, heb hem voor 22,50 euro gekocht dus verwacht er ook niet heel erg veel van.
                  Maar hoe sluit ik de 3x barlow aan op de telescoop?

Commentaar

Origineel geplaatst door Douwe
                    Hoe stabiel hij is valt wel mee, het enige wat niet zo stabiel is, is de azimuth montage, maar daar bedenk ik wel wat op, heb hem voor 22,50 euro gekocht dus verwacht er ook niet heel erg veel van.
                    Maar hoe sluit ik de 3x barlow aan op de telescoop?
                    Probeer maar alvast zonder barlow; die barlow is trouwens een beetje belabberd en zelfs al was die goed alleen voor de 20mm bruikbaar.

Commentaar

Zonder barlow doet hij het zeker goed, gister avond al even naar de maan gekeken, ook met de 12,5 en 4 mm werkt hij perfect, daarom wilde ik de rest ook even uittesten.
                      Ik ben trouwens bezig met her verhelpen van de loszittende azimuth montage. Als het klaar is zal ik wel een stukje schrijven bij Doe-het-zelf

Commentaar

Op sommige van die telescopen moet je de barlow gewoon in de oculairhouder steken (met de lens naar binnen) en dan het oculair in de barlow.

Sommige van die telescopen hebben een verwisselbaar stuk op de oculairhouder dat eraf moet, waarna je de barlow erop kan vijzen.

Foto?

Commentaar

Hier heb ik het verslag gezet van het verstevigen van de azimuth aansluiting.
                          De foto van de lenzen:

Commentaar

Ofwel is het een 1.25" barlow op een kijker met 0.965" oculairhouder (ga je niet direct kunnen gebruiken zonder adapter), ofwel kun je een stuk van de oculairhouderbuis afschroeven zodat die barlow erin kan. Het bovenste stuk ziet er mij een 1.25" naar 0.965" adapter uit (om het linkse oculair in de rechtse barlow te krijgen.

In elk geval ziet die barlow er beter uit (als je hem kan gebruiken) dan die lange 3x prulbarlows die meestal met zo'n telescoop komen.

Commentaar

Werken...
                            X