Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

besparen op goto + vraag over goede kijker voor astrofotos

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

besparen op goto + vraag over goede kijker voor astrofotos

een vraag,

Na aanschaf van mijn ETX 70 (om te kijken of astronomie iets voor me is) heb ik de 'koorts' behoorlijk te pakken gekregen.

Ik ben voornamelijk geintresseerd geraakt in astrofotgrafie. als ik op sites kijk van Victor van Wulfen en Patrick Vermeer dan kan ik urenlang kijken naar al die prachtige foto's.

voor mijn nieuw scoop wil ik doorsparen tot ik een budget heb van ongeveer 1250 euro.

Om een zo groot mogelijke diam. te kopen lijkt het me zinvol om af te zien van bijv. een goto-systeem. Mijn 'oude' etx zou ik als een back up naast mijn nieuwe scoop kunnen plaatsen en deze als een soort gids gebruiken m.b.v zijn goto functie.

Om de site van patrick als voorbeeld te nemen. De foto's die ik daarop kan zien zijn die bereikbaar binnen het door mij voorgenomen budget.
    Ik reken filters en andere randaparatuur/accesoires niet mee in het budget.

Ook de lichtvervuiling (capelle aan den ijssel) speelt misschien een rol

mijn tweede vraag is welke diameter, monitoring of merken raden jullie mij aan puur met het oog op beste keuze voor astrofotografie

alvast bedankt voor reacties

groetjes

marcel
    Laten we een moord plannen, of een religie starten

Bedankt, vind ik een prachtig compliment! Ik heb me namelijk nog helemaal niet serieus op astrofotografie gericht omdat ik nog heel veel wil waarnemen. Dus erg leuk om te horen dat die paar foto's op m'n site je aanspreken!
    Ik kan je helaas niet verder helpen met advies over materiaal... heb me er niet genoeg in verdiept.

Succes!

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Bij astrofotografie is een montering die goed volgt een must. Dat kan doormiddel van autoguiding of guiden met de hand (een kunst opzich) . De telescoop is een beetje afhankelijk van wat je wilt fotograferen. Kijk maar eens hoe Arend van der Salm met een 66/400 scoopje de mooiste platen weet te maken. Maar kijk dan ook eens op wat voor montering dat staat.
      En vlak het nabewerken van de foto,s niet uit. M.a.w. weet hoe je de software moet gebruiken.
      Ook niet onbelangrijk, met welke camera wil je gaan werken? Dit i.v.m. het matchen van camera met de gebruikte scoop (image scale)

Om echt mooie astrofoto's te maken? Daar gaat heel veel tijd, geduld, kennis van het materiaal en wachten op heldere nachten in zitten.
      Groet, Jan

Commentaar

Re: besparen op goto + vraag over goede kijker voor astrofot

Origineel geplaatst door titan
        Ik ben voornamelijk geintresseerd geraakt in astrofotgrafie.
        Breedbeeld DSO? Nauwbeeld DSO? Planetair?

Geef eens een paar voorbeelden van wat je wilt trekken...als je "M51" zegt (en nog erger, kleinere planetairen vernoemt), dan is dat iets anders dan als je M42, M31, NGC1805 enz. zegt.

Ikzelf zou met het meest eenvoudige beginnen - breedbeeldfotografie met een 4" APO (of zelfs een 66mm) op een treffelijke montering (gezien je budget zoiets als een HEQ5 of EQ6 Syntrak, dus met SynScan motoriek maar zonder controller). Daar kun je ongelooflijk gave beelden mee trekken zonder al direct grijze haren te krijgen van de trackingvereisten.

Pas op, een EQ6 verkassen naar ergens is niet niks!
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

ik heb een philips toucam pro III waarmee ik de foto's wil maken. uiteraard snap ik dat het maken en nabewerken van foto's tijd en moeite kost.

de volgende items staan op mijn verlanglijst om te fotograferen

maan
          zon
          jupiter
          mars
          saturnus
          venus
          deep sky staat ook op de verlanglijst maar planeten zijn op dit moment het belangrijkste.

Mijn vraag is eigenlijk welke diameter telescoop uitgaande van bijvoorbeeld een EQ5 montering zal hiervoor het beste geschikt zijn.
          Dit t.o.v. een budget van ca 1250 euro.

Mijn tweede vraag welk merk, type, uitvoering telescoop zou het beste aansluiten bij mijn wensen. rekenend houdend met de lichtvervuiling (capelle aan den ijssel) en de genoemde doeleinden (astrofotografie) waarvoor ik hem wil gebruiken

alvast bedankt voor de uitleg, is er iemand die een suggestie kan doen

marcel

Commentaar

Tsja, de vraag opzich is duidelijk, maar er zijn veel goede antwoorden mogelijk. Planeet-fotografie vergt vanwege de helderheid van de objecten geen enorme diameter. Daar staat tegenover dat als je een goed scheidend vermogen wilt, je toch weer een wat grotere diameter zou wensen. In ieder geval zoek je iets met een wat lange brandpuntsafstand: 2000mm of hoger voor de planeten. Vanwege de schijnbare diameter van de Maan is dit misschien weer veel. Met een lange brandpunt kun je de kleine deep sky objecten prima fotograferen, maar de Andromeda nevel zul je als mozaiek moeten maken.

Ik kan nog wel door gaan met het opsommen van tegenstrijdige dingen en de verwarring toe laten nemen. Ik denk dat je ook een paar keer bij een starparty of vereniging in de buurt kunt kijken om te zien wat de voor en nadelen zijn van verschillende kijkers. Hoe dan ook, doe het rustig aan bij je beslissing. Het is mooi dat je bereid bent om een behoorlijk bedrag te besteden een hobby die we allemaal leuk vinden. Het is belangrijk dat je het dat geld goed besteedt. Bij de aanschaf van een betere kijker nemen je mogelijkheden toe, en hierdoor veranderen misschien wel je interesse gebieden!
            Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Wat denk je hiervan? Planetenkijker bij uitstek.
              Orion Optics OMC-140 Maksutov-Cassegrain met Sky Watcher HEQ-5 montering. Compleet met statief en telescoop accessoires. Nieuw in originele verpakking en garantie. Gratis zonnefilter in schroefvatting. Prijs 1290,-

Bij astrotechniek in Velden. http://www.astrotechniek.net

Commentaar

Mijn vraag is eigenlijk welke diameter telescoop uitgaande van bijvoorbeeld een EQ5 montering zal hiervoor het beste geschikt zijn.
                Ik zou misschien eerder een wat zwaardere HEQ5 Syntrek kiezen met een 8"er erop. Een Skywatcher heb je al voor rond de 950.

En dan wat goede collimatiewerktuigen en een TV Powermate 5x?
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

ik zou gewoon een dobson kiezen zijn erg goedkoop en ook goed je kunt er deep sky en planeten mee bekijken
                  hoi iedereen

Commentaar

Origineel geplaatst door astroninos
                    ik zou gewoon een dobson kiezen zijn erg goedkoop en ook goed je kunt er deep sky en planeten mee bekijken
                    De topicstarter vraagt advies omtrent fotografie, lijkt me met een Dobson een beetje lastig

Wat Callisto al opmerkt, de OMC 140; een prachtige en degelijk telescoop met goede optiek. Ik heb deze kijker zelf gehad en kan beamen dat deze op maan en planeten echt een topper is! Ook de prijs, past mooi in je budget. De OMC zou ik zeker in je overwegingslijstje opnemen. Succes met je zoektocht!

(http://www.orionoptics.co.uk/OMC/omc140gpe.html)
                    Op dit moment telescooploos :,-(

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                      Ik zou misschien eerder een wat zwaardere HEQ5 Syntrek kiezen met een 8"er erop. Een Skywatcher heb je al voor rond de 950.

En dan wat goede collimatiewerktuigen en een TV Powermate 5x?
                      dit is precies de optie die ik ook in gedachte heb. Ik heb deze opstelling bij een belgische firma gezien. grootven optiek

dit is de advertentietekst, moet zeggen dat ik de HEQ-5 Syntrek montering een plaatje vind om te zien !

Sky Watcher 150/1200 - 150mm refractor op HEQ-5 Syntrek
                      =======================================
                      Ooit waren grotere refractoren bijzonder dure apparaten. De Skywatcher 15 cm refractor ligt evenwel binnen het bereik van de meeste amateurs. De chromatische abberatie blijft binnen de perken wegens de behoorlijke brandpuntsafstand. Dit is absoluut een prima zon-, maan- en planetenkijker ! Ook voor voldoende heldere deepsky-objecten is dit reeds een bruikbaar instrument. De EQ-6 montering biedt voor deze kijker een comfortabele overkill, die uitstekend kan benut worden voor diverse uitbreidingen zoals voor piggyback-fotografie, een volgkijker, ....

Diameter lens: 150 mm
                      Brandpuntsafstand: 1200 mm
                      Inclusief oculair: 28 mm Kellner (2")
                      Zoeker: 9 x 50
                      Focuser: compatibel voor 1.25"/2" oculairen
                      Montering: HEQ-5 Syntrek

Commentaar

een tv powermate is dat een soort barlow maar dan meer geschikt voor fotografie ?, kan er op google niet zoveel over vinden

Commentaar

Waarschuwing: kan een reactie zijn die niet helemaal niveau beginnersforum is

Op de korrel beschouwd doet een Powermate fysisch iets anders dan een Barlowlens. Het verschil zit hem erin dat de grootte van het beeldveld af hangt van de afstand van een Barlowlens tot het brandpunt terwijl bij een Powermate de beeldschaal "slechts" wordt vergroot (de afhankelijkheid is aanzienlijk kleiner).
                          Makkelijker gezegd: 1 aan de hemel wordt bijv. zonder iets ertussen afgebeeld op 20mm beeldveld. Met een Barlowlens is het afhankelijk van de afstand tot de Barlowlens, bij een 2x Powermate is 1 afgebeeld op (2x20=)40mm. Duidelijk zo?
                          Dit is geen undersign.

Commentaar

oke dat is me duidelijk, maar wat is het voordeel van de powermate t.o.v een barlow m.b.t. astrofotografie

Commentaar

Overigens moet ik mezelf meteen rechtzetten, het is veel minder sterk afhankelijk in het geval van een Powermate. Er is wel enige afhankeljikheid maar die is aanzienlijk kleiner- Zie voor de liefhebbers dit plaatje maar ff.
                              Voor astrofotografie geeft men vaak de voorkeur aan een Powermate zover ik heb begrepen omdat de meeste mensen deze scherper vinden.
                              Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                              X