Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Help... waar moet ik beginnen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Help... waar moet ik beginnen

Dag allemaal,

Alvast voor mijn man die ik een telescoop kado wil doen voor zijn verjaardag maar nu komt ie... wat is nou een leuke goede telescoop. Hij wil er de sterren goed mee kunnen bekijken en natuurlijk de planeten.. Ik zelf heb er absoluut helemaal (nog) geen verstand van en mijn man ook niet.

Ik heb me al wat ingelezen op dekoepel.nl... daar sprak mij qua idee en prijs deze wel aan;

BRESSER MESSIER R102
    102 mm/1000 mm op parallactische montering en stevig metalen driepootstatief, zoeker 8x50, drie oculairs, 2x barlowlens, zenitspiegel, rood zaklampje.
    Prijs afgehaald € 579,-.

Maarja kan je daar bijvoorbeeld fotos mee maken en die dan opslaan op je pc.. zie je daar de sterren en de planeten erg goed mee... of moet ik aan iets heel anders denken dan!?

Mijn man is absoluut nog een beginner maar ik wil hem wel een goede telescoop geven...

Hebben julie tips? Overigens zijn de telescopen voornamelijk via het internet te koop of is het ook mogelijk om deze in Drenthe bij een winkel te bekijken/kopen.

Alle adviezen zijn welkom en worden heel erg op prijs gesteld..

Alvast bedankt van deze newbie

Groetjes namens Starben...

Re: Help... waar moet ik beginnen

Origineel geplaatst door starben
    Dag allemaal,

Vandaag nieuw aangemeld op dit forum. Alvast voor mijn man die ik een telescoop kado wil doen voor zijn verjaardag maar nu komt ie... wat is nou een leuke goede telescoop. Hij wil er de sterren goed mee kunnen bekijken en natuurlijk de planeten.. Ik zelf heb er absoluut helemaal (nog) geen verstand van en mijn man ook niet. Hij roept wel al jaren.. dat zou ik nou echt nog eens graag willen hebben dussss.....

Ik heb me al wat ingelezen op dekoepel.nl... daar sprak mij qua idee en prijs deze wel aan;

BRESSER MESSIER R102
    102 mm/1000 mm op parallactische montering en stevig metalen driepootstatief, zoeker 8x50, drie oculairs, 2x barlowlens, zenitspiegel, rood zaklampje.
    Prijs afgehaald € 579,-.
    Da's niet mis, maar een nogal zware refractor (op een trouwens iets te lichte montering voor zo'n zware kijker). In dezelfde genre (op driepoot) kan je ook eens uitkijken naar de twee Celestron Omni XLTs.

Maarja kan je daar bijvoorbeeld fotos mee maken en die dan opslaan op je pc..
    Aan fotografie zou ik me niet direct wagen. Astrofotografie is namelijk een heel aantal disciplines elk met hun eigen vereisten en eigenlijk een aparte hobby - je hebt al wat tussen de kiezen nodig om exact te weten wat je wilt doen en hoeveel geld je eraan wilt besteden; het is trouwens een erg tijdrovende bezigheid.

zie je daar de sterren en de planeten erg goed mee...
    "Sterren" ga je meestal niet bekijken, tenzij er iets speciaals is; dat noemt men dan deep-sky objecten (groepen sterren, nevels, sterren met een neveltje errond, verre melkwegstelsels). Planeten ga je inderdaad met al die kijkers kunnen bekijken, en vergeet vooral de maan niet!

Mijn man is absoluut nog een beginner maar ik wil hem wel een goede telescoop geven... geen goedkoop ding waar hij na enige tijd, als hij er wat bedrevener mee om kan gaan en meer van weet... niets mee kan maar wel een waar je niet al te moeilijk mee kunt beginnen.
    De makkelijkste telescopen vind ik spiegeltelescopen op een Dob-montering; dan hoef je niet te knoeien met een parallactische (en meestal niet zo stabiele) montering.

Je moet op spiegeltelescopen wel eens leren de spiegels af te stellen ("collimeren"); dat kun je je best eens laten voordoen, want het is eenvoudiger dan je schoenveters knopen maar even moeilijk om met woorden te beschrijven.

Het nadeel van Dob-telescopen is dat je zelf voorwerpen moet volgen (door de aardrotatie bewegen ze uit beeld), maar bij vergrotingen onder de 200x valt dat heus mee. Op telescopen met parallactische monteringen kun je een motor monteren die de beweging van de voorwerpen in de hemel volgt, maar dan moet je de montering wel richten (en dat is een klein karweitje).

Hebben julie tips? Qua budget zou ik zeggen dat het tussen de 400 - 800 euro mag liggen (iets meer mag ook nog wel maar hangt een beetje van de mogelijkheden af)..
    Een 200mm f/6 Dob, misschien? Dat is een vrij universeel toestel.

Bij Van Grootven heb je er voor €425 eentje (een Orion XT8); voor €750 eentje (XT8i) met een objectlocator (een electronisch hulpje dat je kan aanwijzen waar moeilijk te vinden voorwerpen staan).

Let wel, die telescoop is niet voor alles "beter" dan bijvoorbeeld een 102mm lenzenijker of 150mm spiegelkijker op een parallactische montering. Die zijn alle drie goed, maar anders.

Een parallactische montering is zwaarder, maar compacter. Het vergt wat tijd om ze op te stellen. En je kan ze automatisch objecten doen volgen. Een Dob-montering is de eenvoud zelve, licht en erg stabiel, maar om objecten automatisch te volgen ga je nog een platform moeten bijkopen (en dat kost al gauw wat), en je kan ze niet in een even klein hoekje opbergen.

Een lenzenkijker moet niet zo lang afkoelen tot omgevingstemperatuur en is direkt inzetbaar, en moet niet telkens weer gecollimeerd worden. Hij is wel een pak zwaarder en duurder voor een gegeven apertuur (diameter van de opening, die aangeeft hoeveel je kan vergroten en hoeveel licht de telescoop vangt) dan een spiegeltelescoop.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

De vraag "welke telescoop?" is denk ik wel de meest gestelde op het forum!
      Je kan natuurlijk in de winkels van alles bekijken, zeker doen, maar de resultaten zie je alleen onder de sterrenhemel. Gelukkig zijn er dankzij dit forum steeds meer vaste waarneemclubjes aan het ontstaan die allemaal uit enthousiaste amateurs bestaan door wiens telescoop je zeker een keer een kijkje mag nemen.
      In Drenthe zijn zoals ik lees vaak forumleden aanwezig om waar te nemen!
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

De R102 staat op een MON2 montering en dat is een astro-5. kan die mak-ke-lijk hebben Sixela en Starben!
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
          De R102 staat op een MON2 montering en dat is een astro-5. kan die mak-ke-lijk hebben Sixela en Starben!
          Hum. Heb je wel eens een 102mm achro gewogen?
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik kan er hier rechts zelfs naar kijken Alexis. Een van bijna 5 kg! De oversised TS versie.
            Deze staat buiten op een EQ-3(!) met een zelfbouw (houten) zuil en dat doet ie prima! Je moet er natuurlijk niet lang mee gaan belichten.... dat snap ik ook wel

De astro-5 heb ik ook gehad, dus weet wel waar ik het over heb.

Commentaar

Euh, ik heb hier toevallig een 10cm refractor op een EQ5 staan en dat is rotsvast. Zelfs een 15cm achromaat was visueel te doen...
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ik kan er hier rechts zelfs naar kijken Alexis. Een van bijna 5 kg! De oversised TS versie.
                Deze staat buiten op een EQ-3 met een zelfbouw (houten) zuil en dat doet ie prima!
                En op de driepoot die je van Bresser krijgt?

Ikzelf vind een 102mm achro eigenlijk beter op een EQ5 staan, maar ik ben natuurlijk de stabiliteit van Dob-monteringen gewoon en ik heb een hekel aan natrillende monteringen.

Commentaar

Tuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar er is altijd baas boven baas.

De 102 F10 staat nog beter op een H-EQ5 of H-EQ6. Maar ik bedoel dat die astro-5 (bijna even stevig als de EQ-5) hem makkelijk houdt. Inderdaad is het stalen statief niet je-van-het. Maar dat is te verbeteren.

Maar mijn punt is: We blijven het hier over beginners hebben hier toch?! En niet over (en nu niet verkeerd opvatten wat ''verwende'' en ervaren amateurastronomen die de lat wat hoger leggen.

Commentaar

Tuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar er is altijd baas boven baas.

De 102 F10 staat nog beter op een H-EQ5 of H-EQ6. Maar ik bedoel dat die astro-5 (bijna even stevig als de EQ-5) hem makkelijk houdt.
                    Dan moet ik mijn woorden een beetje terugtrekken - ik dacht dat die Astro-5 maar een tikkeltje beter was dan een EQ3. Het kan natuurlijk dat de laatste Astro-5 die ik zag door de eigenaar niet goed uitgebalanceerd was, want dat scheelt ook wel nogal wat.

Ik heb dan ook "wat gammel" vervangen door "iets te licht" .

Enfin, het blijft allemaal zowiezo minder stabiel dan een Dob-montering.

Commentaar

Mischien had ik een goede astro-5 of hij een slechte. Zou zomaar kunnen hoor!

Commentaar

@Starben. ik heb mijn Lightbridge - een Dobson - gewoon via de opticien in Assen gekocht. Deze had weliswaar geen idee wat ik bestelde maar hij heeft goed zijn best gedaan en binnen een paar dagen had ik hem in huis. In Emmen zit er ook een brillenman die zelf amateur is. Bij hem staan ook enkele telescopen in de winkel en hij weet wel degelijk waarover hij praat. Dus niet altijd hoef je via het internet te kopen.
                        Overigens snap ik dat je je man wil verrassen maar mogelijk is het toch goed om deze aankoop in overleg te doen. Zoals hierboven al is beschreven hangt het type telescoop af wat je er mee wil doen. Voor fotografie moet je eigenlijk een ander type kiezen dan voor visuele waarnemingen. Dit is een keuze die men voor een ander moeilijk kan maken, maar mogelijk heeft hij een en ander al eens duidelijk kenbaar gemaakt.
                        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
                          Voor fotografie moet je eigenlijk een ander type kiezen dan voor visuele waarnemingen.
                          En een andere man. Er zijn wel vele mensen die denken "och, het zou leuk zijn als ik ook eens een fotootje kon trekken", maar zo gaat dat niet (behalve voor de maan). Fotograferen is een tijdrovende bezigheid, het is niet eventjes drukken op de knop en klaar is kees.

Er zijn eigenlijk twee disciplines (webcamfotografie voor planeten en fotografie met lange belichtingen voor deep-sky objecten); Beide vergen uren werk op één enkel object (en vele uurtjes achter de PC, zeker voor planetaire fotografie) en zijn eigenlijk een andere hobby dan gewoon observeren.

Men moet met sommige dingen (zelfs bijvoorbeeld scherpstellen) veel maniakaler omgaan dan als men observeert, en een kleine vergetelheid kan uren werk verknoeien (een astrofotograaf uit zijn concentratie halen is geen manier om vrienden te maken).

Er is een tussenoplossing, en dat is video-astronomie (met een camera die enkele tientallen seconden een beeld opneemt en het direct op een videoscherm tovert) en dat is wel iets dichter bij observeren, maar een MallinCam Hyper kleurencamera kost al $1200 (plus transport, invoerkosten en Nederlandse BTW). Daarvoor heb je een telescoop nodig die kan volgen.

Daarom raad ik iedereen aan eerst eens een niet al te dure telescoop te kopen om visueel te observeren. Als men denkt langs de smalle weg te moeten gaan in het leven en in de wieg gelegd te zijn voor astrofotografie, ééntje op een parallactische montering zodat men al eens kan proberen of men het wel leuk vindt. Zelfs met een ETX-70 maken sommige mensen leuke prentjes.

Zelfs al is het uiteindelijke doel fotografie, een goedkope kijker om eerst even een duikje te nemen, zelfs al zie je het als een wegwerptelescoop, scherpt de zinnen en zorgt ervoor dat bij de keuze van het Perfecte Platform men de correcte keuzes maakt, en daar bespaar je uiteindelijk meer geld mee dan die eerste telescoop heeft gekost (oh, had ik al vermeld dat astrofotografie duur kan zijn?).

Commentaar

Werken...
                          X