Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

EQ6

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

EQ6

Hallo,
    Na vele jaren veel kijkplezier met een verrekijker, later ook nog met een kleine spiegelkijker (76mm, dus niet veel beter dan een verrekijker) op een vorkmontering (azimutaal heet dat, vermoed ik), heb ik enkele weken geleden een grotere scoop op EQ6 gekocht. Het uitlijnen van de montering op polaris lukt vrij aardig, maar in de poolzoeker staan ook nog cassiopeia en de steelpan afgebeeld. Is het de bedoeling om deze sterrenbeelden te laten samenvallen met deze projectie? Dit lukt mij totaal niet, ik krijg deze sterrenbeelden niet eens in de poolzoeker te zien. De "as" waarmee ik de montering draai om de projectie "ongeveer" op dezelfde plaats te krijgen, als waar ik deze sterrenbeelden met het blote oog zie, moet ik dan vermoedelijk ergens op de "nul"stand zetten. Met een degelijke hemelkaart (met co÷rdinaten) kan ik dan vermoedelijk werken met de schaalverdelingen op de montering om objecten gemakkelijker op te zoeken. Is dit correct of kan iemand mij zeggen hoe dit wel moet. De zoeker op de scoop is een 9X50, zal wel een goeie zijn maar ik heb echt problemen om hiermee naar bepaalde sterren of andere objecten te zoeken. Planeten e.d. lukt nog vrij aardig, maar om sterren op te zoeken zie ik gewoonweg teveel sterren door de zoeker. Zijn er betere (lees eenvoudigere) zoekers beschikbaar waarmee ik beter zou kunnen richten? Nog een vraagje : mag ik zomaar met de montering draaien om bvb eens de andere kant uit te kijken, of moet ik telkens de blokkeerpennen helemaal los zetten? Excuses voor de vele vragen van een absolute beginner, maar ik hoop dat jullie kunnen helpen. Vriendelijke groeten en dank bij voorbaat.
    Luc

Eerst draai de gehele afbeelding door de zoeker dusdanig rond dat je de grote beer en cassiopeia net zo ziet als met het blote oog in het echt. Op bovenstaand plaatje zie dus de manier waarop je het vizier plaatst als op dat moment cass. bijna recht boven je hoofd staat en de grote beer rechtsonder de poolster, dus met het blote oog. Vervolgens richt je de montering zodat polaris / de poolster in het kleine rondje naast de polaris tekst staat.

Dit is de makkelijkste manier, makkelijkere poolzoekers bestaan er volgens mij niet.

Trouwens: als je visueel gaat waarnemen is het minder belangrijk. Als je lui bent zet je de poolster midden in het beeldveld en als je nog luier bent (zoals ik) gebruik je de zoeker helemaal niet en pleur je de montering op de gok richting poolzoeker. Maar dan zul je wel afwijkingen krijgen tijdens het volgen, dus het is handiger iets minder lui te zijn dan ik.

Als je gaat fotograferen moet je wel heel nauwkeurig je poolzoeker afstellen.
    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Cassiopeia en de Grote Beer kan je inderdaad niet tegelijk met de poolster door de poolzoeker zien. De afbeeldingen geven de richting aan waarin Casisiopeia en de Grote Beer zich bevinden. Er zijn ook poolzoekers die dat wat netter aangeven. klik Waar het om gaat is dat je de poolster in het rondje zet dat op het matglas is aangegeven, de werkelijke noordpool ligt daar namelijk net iets rechts van (waar het kruisje staat) daar is rekening meegehouden in deze poolzoeker.

Als je je tandwielen en motorbesturing van je montering niet wilt ruineren is het beter om de blokkeringshendels los te zetten voordat je de telescoop handmatig verplaatst naar een ander object (het is overigens ook beter om ze los te zetten als je de hele montering verplaatst of afbreekt).

Commentaar

Ha, dat vind ik nou leuk om te lezen, ik ben net zo lui als jij, Jeffrey. En het bevalt me uitstekend.

Maar ik ben best een beetje jaloers op die poolzoekers, hoor. Ooit wil ik er wel een hebben. Dus fijn om dit eens duidelijk uitgelegd te zien.

Commentaar

Dank voor jullie hulp, ik ben er bijna uit. Welke schaalverdeling(en) op de montering moet je dan hoe zetten als je polaris juist in de poolzoeker hebt geplaatst? Daar ben ik nog niet uit. Vermoedelijk wel belangrijk om objecten op te zoeken aan de hand van co÷rdinaten in een sterrenatlas e.d. (Nogmaals) dank voor jullie hulp. Forum werkt ongelooflijk goed, prettig voor een absolute beginner als ik om hulp te krijgen van ervaren rotten.

Commentaar

Origineel geplaatst door luc
            Dank voor jullie hulp, ik ben er bijna uit. Welke schaalverdeling(en) op de montering moet je dan hoe zetten als je polaris juist in de poolzoeker hebt geplaatst? Daar ben ik nog niet uit. Vermoedelijk wel belangrijk om objecten op te zoeken aan de hand van co÷rdinaten in een sterrenatlas e.d. (Nogmaals) dank voor jullie hulp. Forum werkt ongelooflijk goed, prettig voor een absolute beginner als ik om hulp te krijgen van ervaren rotten.
            De DEC staat goed. De RA-schaal stel je in op een heldere ster met bekende coordinaten (DEC instellen, RA as bewegen tot-ie in beeld is, RA schaal instellen op de gekende RA-coordinaat).

Opgelet - er zijn twee RA-schalen, eentje voor Noordelijk en eentje voor Zuidelijk halfrond. Als je naar de noordpool kijkt gaan in de hemel RA-coordinaten op in de zin van de wijzers van een uurwerk (je kunt natuurlijk naar een tweede ster met bekende coordinaten richten, en als je er naast zit gebruikte je de verkeerde schaal ).

De RA-schaal kun je bij elke zoektocht naar een nieuw object opnieuw gaan instellen, of je kunt corrigeren met de verstreken tijd sinds de originele regeling; sommige monteringen gaan de RA-gradering mee laten volgen terwijl de montering volgt, en dan blijft die correct.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik ben dus overduidelijk een absoluut beginner. Termen als dec en ra zijn voor mij nog min of meer chinees. Als ik de poolster juist in het poolzoeker heb geplaatst, moet ik dan een schaalverdeling op "0" of zo zetten? Moet ik dan vervolgens een bekende ster opzoeken en aan de hand van de co÷rdinaten ervan de schaalverdeling op de as van de montering, tegen de plaats waar de telescoop op de montering staat, op deze coordinaten zetten? Sorry voor mijn slecht begrip, maar het gebruik van een montering is voor mij moeilijker dan ik eerst had gedacht. Met een verrekijker in de hand loopt het heel wat makkelijker, maar zie je natuurlijk ook een stuk minder. Nogmaals.....dank bij voorbaat, ook voor jullie geduld.....

Commentaar

Luc: de declinatie is bij benadering 90░ bij de poolster. De uuras kan je het beste ijken met behulp van een bekende ster. Je zoekt die op met je kijken, stelt daar je montering op af en klaar is luc.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

Waarschijnlijk hoef je je niet druk te maken over een schaalverdeling. Die zit namelijk niet op de poolzoeker van de EQ6 (in ieder geval niet op die van mij). Op de uuras (rechte klimming) zit wel zo'n schaalverdeling, maar die zit niet vast, dus daar heb je niks aan bij het afstellen van de poolster.

Trouwens: het roteren van het matglas zodat de sterrenbeelden op dezelfde manier gepositioneerd staan als in het echie doe je door de uuras van de montering los te gooien. De poolzoeker kun je zelf geloof ik niet ronddraaien.
                  30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Jeffrey: Zou ik voor calibratiedoeleinden toch zeer functioneel vinden als dat wel zou kunnen. Kan jij garanderen dat jouw poolzoeker op de juiste manier geroteerd in de kijker zit?
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Maak niets uit hoe de poolzoeker in de RA as zit. Als ie maar wel goed in lijn staat met de RA as. Het gaat er tenslotte om dat de RA as goed in lijn staat met het werkelijke noorden.
                      Groet, Jan

Commentaar

Parsec, daar ben ik niet zeker van. Volgens mij krjig je dan een flinke volgfout in de declinatierichting.
                        Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Parsec
                          Maak niets uit hoe de poolzoeker in de RA as zit. Als ie maar wel goed in lijn staat met de RA as.
                          Die twee zinnen spreken mekaar een beetje tegen, niet?
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                            Jeffrey: Zou ik voor calibratiedoeleinden toch zeer functioneel vinden als dat wel zou kunnen. Kan jij garanderen dat jouw poolzoeker op de juiste manier geroteerd in de kijker zit?
                            Uhm - da's een radiaal symmetrisch probleem. De poolzoeker om zijn as draaien (die per definitie de RA-as is) verandert niet veel.

Commentaar

F*ck, die fout had ik er zelf uit kunnen halen, dank je Sicela ROFL.
                              Uhm - da's een radiaal symmetrisch probleem. De poolzoeker om zijn as draaien (die per definitie de RA-as is) verandert niet veel.
                              Wel als je daarop uitlijnt lijkt me.
                              Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                              X